پيام سازمان حفاظت محيط زيست به مناسبت روز جهاني موزه ها

پيام سازمان حفاظت محيط زيست به مناسبت روز جهاني موزه ها

محمد مدادي، مدير كل دفتر موزه ملي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي در پيامي به مناسبت روز جهاني موزه‌ها گفت : نقش موزه ها در شناخت و معرفي تنوع زيستي بي بديل است.


به گزارش «پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، در متن پيام محمد مدادي، مدير كل دفتر موزه ملي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي آمده است: موزه‌ها جايگاه بي بديلي در ترويج علم، فرهنگ و تاريخ تمدن دارند.

نقش موزه ها در آموزش با استفاده از روشهاي تعاملي، منحصر به فرد و مثال زدني است. شكل گيري، رشد و گسترش موزه ها همپاي توسعه فرهنگي، اقتصادي و علمي و آموزشي جامعه بشري، آنها را تبديل به يكي از نمادهاي توسعه در جوامع و كشورهاي مختلف كرده است.

18 مي به عنوان روز جهاني موزه از سال 1977 بهانه اي است براي پرداختن به اهميت و جايگاه موزه ها در توسعه فرهنگي، اجتماعي، علمي و حتي اقتصادي.

شعار امسال روز جهاني موزه ها از سوي شوراي بين المللي موزه ها (ايكوم) تحت عنوان «موزه ها براي برابري، تنوع و فراگيري » تعيين شده است. شعاري كه معطوف به رسالت موزه ها در آگاهي بخشي عمومي نسبت به ارزش و اهميت فرهنگ هاي مختلف و جايگاه برابر آنها ست و بر اين نكته تأكيد دارد كه كليه آحاد جامعه مشمول مخاطبين موزه ها بوده و اختلاف هاي فرهنگي و قوميتي نقطه عطف و تقارن و اشتراكات را در موزه ها به نمايش مي گذارد.

تنوع به عنوان يكي از سه محور اصلي شعار امسال مي تواند نه تنها اشاره به تنوع فرهنگي به عنوان يكي از محورهاي تنوع زيستي داشته باشد بلكه كليت موضوع تنوع زيستي و ضرورت شناخت، حفظ و حراست از آن را به همگان گوشزد مي نمايد. بديهي است نقش موزه ها به ويژه موزه هاي تاريخ طبيعي و تنوع زيستي در اين ميان حائز اهميت و انكار ناپذير است.

ضمن گراميداشت روز جهاني موزه ها، اين روز را به همه كارشناسان، متخصصان، پژوهشگران و علاقمنداني كه در ارتقاء كمي و كيفي موزه هاي كشور فعاليت مي كنند، تبريك گفته و اميد دارد با توسعه موزه ها نقش و جايگاه آنها را در روند توسعه كشور ارتقا بخشيم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات