احداث به موقع کانال ها موجب مهار سیل در تبریز شده است/ تاثیر پروژه های زیرساختی شهرداری در ایمنی شهر

احداث به موقع کانال ها موجب مهار سیل در تبریز شده است/ تاثیر پروژه های زیرساختی شهرداری در ایمنی شهر

محمدحسین اسحقی امروز در گفتگو با خبرنگار شهریار با اشاره به اینکه بعضی فعالیت ها بدون تبلیغ و هیاهو انجام می شود، اظهار کرد: اگر یک مشکلی در شهر دیده نمی شود، به این معنی نیست که هیچ کاری انجام نشده، بلکه دیده نشدن مشکل در بعضی جاها نشان دهنده این است که یک کاری به وقت خود انجام شده و کسانی هستند که بدون هیاهو و تبلیغ بازتاب کارشان را در عمل نشان می دهند.

او ادامه داد: برای نمونه، چند سالی است که در موضوع کانال های دفع آب های سطحی کار می کنیم و می دانیم که بار تبلیغاتی ندارد و شاید این کارکرد در سطح شهر دیده نمی شود اما هر سال در بودجه مصوب مبلغ بیشتری به این موضوع اختصاص می یابد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز عنوان کرد: در ماه های اخیر بارش های زیادی در تبریز اتفاق افتاد اما کسی نپرسید که چرا سیل نیامد. دلیل اینکه ما با سیل مواجه نشدیم، این است که لایروبی و احداث کانال ها به‌موقع انجام شده و تاثیر لازم را در مهار و هدایت آب های سطحی گذاشته است.

او افزود: ما قصد نداریم برای عملکردهای زیربنایی خود تبلیغ کنیم و از بیت المال مردم برای خود سکوی ترقی و پست و مقام مهیا کنیم. ما کارهایمان را در بوق و کرنا نمی کنیم.

اسحقی در ادامه با اشاره به پروژه های اساسی شهرداری تبریز در حوزه دفع آب های سطحی، گفت: چند پروژه مهم در این حوزه داریم که بعضی از آنها از سال قبل شروع شده و همچنان ادامه دارد و تعدادی نیز در سال جاری اجرا می شود. این پروژه ها در سال های آتی تاثیر خود را در ایمنی شهر و پدافند عامل و غیرعامل نشان خواهد داد و شهر ما در اثر وقوع سیل های غیرمترقبه آسیب و خسارت زیاد نخواهد دید.

او در خصوص مهم ترین پروژه های شهرداری تبریز در حوزه دفع آب های سطحی، اظهار کرد: یکی از این کانال ها که در حال احداث است، کانال ولی امر به بیلانکوه چایی است که بارش ها و آب های سطحی منطقه ولی امر را از زیر اتوبان پاسدران رد کرده و بیلانکوه چایی هدایت خواهد کرد. طول این کانال بتنی ۱۵۰۰ متر است و ابعاد داخلی آن یک در ۱۰ متر است. این کانال همچنین ۱۰۰ متر کانال رسوب گیر سنگی دارد و برآورد اولیه ما برای احداث کانال، هفت میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری احداث آن را به پایان برسانیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز افزود: یک کانال فرامنطقه ای در منطقه خاوران در حال احداث است که آب چند دره از جمله جانلو و سولو را هدایت می کند تا از مشکل آبگرفتگی و سیل در منطقه خاوران جلوگیری کند. این کانال سه کیلومتر طول دارد و ابعاد داخلی آن سه در هفت متر و بصورت روباز سنگی است. حدود ۵۰۰ متر از این کانال کار شده و احداث آن همچنان ادامه دارد.

او ادامه داد: کانال اطلس در ضلع شمالی پارک ارم احداث می شود تا آب های عینالی را به آجی چای هدایت کند. طول این کانال سنگی ۸۰۰ متر و ابعاد داخلی آن سه در سه متر است. این کانال که تا دو ماه آینده احداث آن تمام می شود، موجب می شود تا سیلاب عینالی به منطقه ارم و حیدرآباد سرازیر نشود.

اسحقی در خصوص آخرین وضعیت کانال ایلی سو گفت: مقاوم سازی و پوشش مجدد این کانال همچنان ادامه دارد و امسال ۵۰۰ متر هم پوشش ترافیکی و هم پوشش کانال داده می شود. برای این پروژه که جزو پروژه های اساسی شهرداری تبریز در حوزه پروژه های زیرساختی است، حداقل چهار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: کانال اسلامشهر در منطقه ۳ از جنس بتن آرمه و با ابعاد داخلی یک در یک متر است و طول آن ۴۰۰ متر است. همچنین کانال گلستان به موازات جاده ائل گولی در حال احداث است که جزو پروژه های مهم است. این کانال روباز به ابعاد یک و نیم در یک و نیم متر است و باعث می شود تا سیلاب منطقه را جذب کند.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در ادامه به دیگر پروژه های اساسی در حوزه زیرساختی اشاره کرد و گفت: در انتهای دره شادآباد یک رسوب گیر احداث می شود تا آب های این دره که بصورت سطحی به ائل گولی می رود را تمیز کند. این رسوب گیر با هفت میلیارد تومان هزینه به کانال لوله دو در دو متر سابق وصل می شود.

او افزود: رسوب گیر انتهای ایلی سو که راه آهن احداث شده، موجب می شود تا آبی که از ایلی سو سرازیر می شود، در این منطقه مهار شود. این کار باعث می شود تا آبی که از کارخانه ها رد می شود، آلوده نباشد و مشکل بوی بد آن برطرف شود.

اسحقی در پایان عنوان کرد: در هر منطقه بیش از شش کانال کوچک کار می شود. این کانال ها نقش توزیعی و یا تعریضی دارند و بعضی دیگر نیز در حال احداث است تا شبکه احداث کانال ها متوازن شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات