شوراهای اجتماعی از نگاه مدیریت شهری و مردم به  ...

شوراهای اجتماعی از نگاه مدیریت شهری و مردم به ...

شوراهای اجتماعی از نگاه مدیریت شهری و مردم به رسمیت شناخته شوند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی رویکردهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد، با محوریت حوزه اجتماعی، محله‌محوری و شورای اجتماعی محلات، با حضور جمعی از اعضای شوراهای اجتماعی و صاحبنظران و فعالان این حوزه برگزار شد.

راموز، پژوهشگر اجتماعی و روانشناس در این جلسه با بیان اینکه نکات مطرح شده در این جلسه، دغدغه‌هایی مردمی بوده که خیلی از مسائل را میتواند حل و فصل کند، گفت: ما باید برای شهرمان روایت و قصه داشته باشیم و بدانیم که بعنوان مثال مشهد در سال 1420 از چه ویژگی‌هایی برخوردار است.

وی افزود: این روایت اگر دستوری باشد، مشارکت اجتماعی را در برنخواهد گرفت و بی‌تفاوتی مردم را به ارمغان می‌آورد.

راموز با بیان اینکه روال توسعه هر شهر و کشور باید براساس شرایط مکانی و زمانی خود آن باشد، گفت: این مهم در سطح محلات نیز صدق می‌کند و محلات باید به تمرکزگرایی مدیریت شهری نه بگویند.

این پژوهشگر اجتماعی با تاکید بر اینکه شهرداری باید شرایط فعالیت شوراهای اجتماعی محلات را تسهیل کند، گفت: از طرف دیگر، شوراهای اجتماعی باید از نگاه مدیریت شهری و مردم به رسمیت شناخته شوند.

راموز اظهارکرد: هویت و مطالبه‌گری و مشارکت مردمی سه رکن شوراهای اجتماعی محلات هستند؛ الگوهای مشارکت را باید ترسیم کنیم و بخش‌های مختلف را گردهم آوریم و برای کمک به شهر فراخوان بدهیم.

وی وظیفه اصلی شوراهای اجتماعی محلات را مطالبه‌گری دانست و گفت: این مطالبه‌گری منجر به شفافیت می‌شود و تاثیرگذاری را افزایش میدهد.

** سلیمان‌نوری، پژوهشگر خراسان شناس و سردبیر شهرآرا محله هم با تاکید بر لزوم آشنایی اعضای شوراهای اجتماعی محلات با رسانه، گفت: با بهره‌گیری از قوت و ظرفیت رسانه‌ای میتوانیم برای محله خود پتانسیل شگرفی ایجاد کنیم؛ اداره اجتماعی سازمان فرهنگی باید به این موضوع ورود کند و اعضا را آموزش دهد.

وی از اهمیت ارتباط اعضای شورای اجتماعی محلات با دفاتر تسهیلگری سخن گفت و افزود: این اعضاء باید نقش خود را در چنین شرایطی تعریف و مشخص کنند.

سلیمان‌نوری افزود: هویت محلات شهر باید احیا شود چراکه این مهم میتواند آغازگر توسعه باشد؛ هویت محلات را باید در فرآیند توسعه قرار داد ولی متاسفانه امروز در حال پاک کردن آن هستیم.

** تدین، عضو شورای اجتماعی محله شهید بهشتی با بیان اینکه برگزاری مراسم‌های ویژه مناسبت‌های ملی و مذهبی که توسط شورای اجتماعی محلات تعریف می‌شود، باید با روحیات هر محله سازگار باشد، گفت: در چنین شرایطی برنامه‎‌های مناسبتی ما از کارایی قابل توجهی برخوردار خواهند بود و اجرای آنها توسط خود ساکنان و اعضای شورا نیز موجب افزایش بازدهی می‌شود.

** علوی‌منش، رئیس شورای اجتماعی محله مهرآباد هم با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر درخصوص برگزاری این جلسات، اظهارکرد: اعضای شورای اجتماعی محلات باید به شکل رسمی برای حضور در این نشست‌های نقد و بررسی دعوت شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه اعضای شورای اجتماعی محلات براساس دغدغه‌مندی وارد این عرصه‌ شده‌اند، افزود: امروز ساکنان محلات از ما انتظار دارند ولی جایگاه مشخصی برای شوراهای اجتماعی محلات تعریف نشده و قدرت کافی را ندارند.

علوی‌منش پیشنهاد تشکیل برنامه و اپ جامعی را مطرح کرد که اعضای شوراهای اجتماعی محلات با دستگاه‌های خدمت‌رسان از طریق آن باهم مرتبط باشند و مصوبات شورای محلات درگیر بروکراسی اداری نشود و خود اعضا پیگیری کنند.

** در ادامه جلسه، روحانی، رئیس شورای اجتماعی محله پنجتن هم از روسای شوراهای اجتماعی محلات خواست که از اعضای شورای خود گزارش کار ماهانه دریافت کنند.

روحانی با اشاره به لزوم اصلاح سازوکار انتخاب اعضاهای شورای اجتماعی محلات و شاخص‌های انتخاب افراد، گفت: وابسته بودن شوراهای اجتماعی به شهرداری بسیار آسیب زاست چراکه با تغییر اعضای شورای شهر خیلی از کارهای ما نیمه تمام خواهند ماند.

وی تاکید کرد: شوراهای اجتماعی باید ظرفیت های محلی را شناسایی کنند و گروه های مردمی چون گروه های جهادی و داوطلب را هدف قرار دهند.

** خبیری، عضو شورای اجتماعی محله خلج با بیان اینکه مناطق حاشیه شهر بهترین مکان برای خدمت هستند، گفت: ساکنان این مناطق دغدغه‌های خاصی دارند که شاید در سایر محلات برخوردار مشهد نباشد.

خبیری افزود: شوراهای اجتماعی محلات جایگاه مشخصی ندارند و سازوکار تعریف شده‌ای را برخوردار نیستند که حیطه اختیارات آنها مشخص باشد.

وی با بیان اینکه برخی برنامه‌های مناسبتی در محلات توسط پیمانکارانی اجرا می‌شود که خارج از آن محله هستند، تصریح کرد: برای برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های مختلف میتوان از ظرفیت‌های بومی استفاده کرد.

خبیری همچنین خواست که در نقاط پرتردد هر محله فضایی برای اطلاع‌رسانی اقدامات و تصمیمات شوراهای اجتماعی محلات و شورای شهر پیش بینی شود چراکه حلقه اتصال بین شورای شهر و مردم هستیم.

وی افزود: دفاتر تسهیلگری و شوراهای اجتماعی محلات نباید باهم موازی کاری کنند تا معضلی از حاشیه شهر حل شود.

** اسلامی، عضو شورای اجتماعی محله ارشاد در منطقه 1 شهرداری مشهد هم با تقدیر از اجرای طرح محله ما، گفت: این طرح باعث شده تا احساس ارزشمندی کنیم و جایگاه ما ارتقا پیدا کند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش و ارتقاء کیفیت تصمیمات اجتماعی شورای محلات، تصریح کرد: اعضای شورای محلات باید قدرت لازم برای پیگیری خواسته‌ها و مطالبات شهروندان را داشته باشند.

اسلامی افزود: ذهنیتی شکل گرفته که شورای اجتماعی محلات زیرمجموعه شهرداری است و این ذهنیت باید اصلاح شود؛ شورای اجتماعی محلات نهادی مطالبه‌گر است و اگر این مهم محقق شود، تعلق خاطر به شوراهای محلات افزایش می‌یابد.

** رضایی، رئیس شورای اجتماعی محله رسالت ضمن تشکر از برگزاری این نشست، گفت: بستری فراهم شده تا صدای ما بهتر به گوش مسئولان برسد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد حس مطالبه‌گری در سطح محلات، افزود: شورای اجتماعی محلات و اعضای آن باید به ارگان‌ها و سازمان های مختلف معرفی شوند تا بتوانیم خواسته‌ها و نیازهای مردم را پیگیری کنیم و این نهاد را به رسمیت بشناسیم.

رضایی ارتباط شوراهای اجتماعی محلات بایکدیگر را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های ما طرح محل ماست که حساس میکنیم موازی‌کاری در طرح محله ماست که امیدواریم چنین نباشد و رسالت های هر بخش و نهاد مشخص گردد.

** فیروز آبادی، رئیس شورای اجتماعی محله گاز نیز در این جلسه توزیع عادلانه سرانه‌های خدماتی در محلات و مناطق مختلف را بسیار ضروری خواند و اظهارکرد: یکی از مشکلات امروز ما نبود مدیریت واحد شهری است چراکه نیازهای مختلف را باید از دستگاه های گوناگون پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه شوراهای اجتماعی محلات را میتوان به یکی از پایه‌های استعلام برای شهرداری همچون 137 تبدیل کرد، گفت: این اقدام تاثیرگذاری خوبی برای مقابله با رویکردهای خلاف خواهد داشت و شورای اجتماعی محلات را به قطب قوی تبدیل می‌کند.

فیروز‌آبادی از حضور کمرنگ نمایندگان ادارات در جلسات شورای اجتماعی محلات هم گلایه کرد و افزود: شهر ترمیمی ایده بسیار خوبی بوده که در این دوره مطرح شده و میتوان کرسی مشخصی در این طرح برای شوراهای اجتماعی محلات درنظر گرفت.

** طوسی، رئیس شورای اجتماعی محله گوهرشاد هم در این جلسه گفت: حدود اختیارات رئیس، نایب رئیس و اعضای شوراهای اجتماعی محلات باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه اعضای شوراهای اجتماعی محلات به شکل مستمر در ارتباط و تعامل مستقیم با مردم هستند و به همین خاطر اشراف بیشتری نسبت به مسائل و مشکلات و خواسته‌های شهروندان دارد، افزود: در سطح محلات میتوان نسبت به تشکیل روابط عمومی اقدام کرد تا این اطلاعات توسط این مجموعه جمع‌آوری شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات