۶۰ درصد بتن آماده مصرفی غیر استاندارد است

۶۰ درصد بتن آماده مصرفی غیر استاندارد است

http://www.bananews.irدبیر انجمن بتن ایران گفت : بررسی روند تولید بتن اماده در کشور نشان می دهد که حدود ۶۰ درصد تولید در این بخش بدون استاندارد به بازار عرضه شده و مورد مصرف قرار می گیرد و هیچ دستگاهی نسبت به آن پاسخگو نیست .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جاوید خطیبی طالقانی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت : حدود ۴۰ درصد از تولید کنندگان بتن آماده در کشور دارای نشان استاندارد هستند که از این واحد ها شاید ۱۰ درصد نسبت به رعایت الزامات تولید استاندارد سهل انگاری و کوتاهی می کنند .

وی افزود : آمارها حاکی از آن است که سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب بتن در ساخت وساز مسکونی مصرف می شود که از این رقم حدود ۱۲ میلیون متر مکعب دارای مشخصه استاندارد هستند .

خطیبی اضافه کرد: امروز برخی از پیمانکاران ساختمانی بدون هیچگونه نظارتی در محل پروژه های انبوه سازی خود اقدام به نصب دستگاه بتن ساز کرده اند و بدور از هرگونه استانداردی بتن تولید و مورد مصرف قرار می دهند .

دبیر انجمن بتن ایران یادآور شد : قانون استفاده اجباری از مصالح ساختمانی استاندارد از سال گذشته به مورد اجرا گذاشته شده ، اما همچنان تولیدات زیر پله ای بدور از هرگونه نظارت در بازار عرضه می شود و بدلیل قیمت ارزان مورد استقبال قرار می گیرد .

وی گفت : سازمانهای مسکن وشهرسازی ، اداره های کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ،سازمانهای نظام مهندسی ساختمان و شهرداریها باید همسو با هم نسبت به هرگونه تخطی در زمینه استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد در پروژه ها برخورد کنند .

خطیبی افزود: اکنون در محل پروژه های انبوه سازی ،برخی پیمانکاران سود جو ستونهای ساختمانها را به روش دستی می ریزند که اینگونه خانه ها هیچگونه تضمین و دوامی نخواهند داشت .

به گفته وی ، ایجاد آزمایشگاه های مرجع و مستقل برای بررسی کیفی بتن های تولیدی از سوی واحد های فعال در این بخش ضرورتی اجتناب ناپذیر است و دولت با نظارت مستمر می تواند مانع از سودجویی افراد شود .

 

 

    نظرات