بازار سرشور به نشانه هویت تاریخی مشهد احیا  ...

بازار سرشور به نشانه هویت تاریخی مشهد احیا ...

بازار سرشور به نشانه هویت تاریخی مشهد احیا می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، احسان اصولی در جریان بازدید از بازار تاریخی سرشور در بافت میانی مشهد و پروژه بازپیرایی آن گفت: یکی از راهبردهای اساسی شورا در حوزه فرهنگی اجتماعی، تقویت هویت اجتماعی مشهد و برجسته کردن نقاط تاریخی هویتی آن از طریق حفظ آثار به‌جای مانده از تاریخ گذشته مشهد است.

وی با اشاره به اینکه بازار سرشور از دوره تیموریان بناشده افزود: طبق تحقیقات انجام‌شده آثاری از دوره‌های تیموری، صفوی، قاجار و پهلوی اول در بازار موجود است و تمام این‌ها حکایت از پیشینه و تاریخ این محله و شهر مشهد دارد. لذا بازار سرشور مشهد یکی از پایگاه‌های تاریخی این شهر است که همه شاخصه‌ها و مؤلفه‌های هویتی که برای شهرهای تاریخی می‌شود تعریف کرد مانند بازار، مسجد، آبانبار، مدرسه و منازل اشخاص حکومتی را در این بازار می‌توان رصد کرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه در مشهد در دوره‌ای شاهد آن بودیم تمام آثار تاریخی و باقی‌مانده از دوران گذشته تخریب‌شده به‌ویژه در بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) در دوره پنجم بر آن شدیم تا از آثار به‌جای مانده مراقبت کرده و تا حد ممکن به اصلاح وضعیت بپردازیم. ازاین‌رو بازار فرش و بازار سرشور باید احیا شوند تا برای مشهدی‌ها و زائران امام رضا(ع) که از اقصی نقاط کشور جهت زیارت بارگاه منور رضوی به مشهد عزیمت می‌کنند فضایی جهت بازدید از داور گذشته و تاریخ شهر مهیا شود.

اصولی ادامه داد: طرح بازپیرایی و بهسازی بازار سرشور، پروژه بسیار مفید برای زنده کردن یادها و تاریخ گذشته شهر مشهد است و تمام اقدامات جاری در این پروژه بر اساس پژوهش از تاریخ سده‌های گذشته شهر توسط مشاوران تخصصی طراحی و اجرا می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد یادآور شد: در برخی نقاط بازار پاتوق‌های تجمع شهروندان وجود داشته که این اماکن در بازار برای اجتماعات و برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی مجدداً شکل می‌گیرد. همچنین حمام بیگلربیگی ازجمله اماکن تاریخی موجود در بازار است که امکان بازسازی و احیای آن به‌عنوان یک موزه وجود دارد.

وی در پایان گفت: نکته مهم آن است که کسبه ساکن در محل عموماً با اجرای این طرح به دلیل امکان رونق بازار موافق‌اند. به این دلیل که این پروژه برای شهر بسیار ارزشمند بوده و می‌تواند میراث ارزشمند تاریخی برای مشهدی‌ها به شمار رود. لذا شورای شهر مشهد به‌طور کامل حامی و پشتیبان این پروژه تا پایان و نتیجه نهایی خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات