هم افزایی هوشمند/ بهبود ارتباط بین خانه‌ها و شهرهای هوشمند

هم افزایی هوشمند/ بهبود ارتباط بین خانه‌ها و شهرهای هوشمند

شهریار تبریز/ آذر کریم‌زاده : در حالی که نوآوری در شهرهای هوشمند بیشتر می‌شود، کارشناسان این عرصه دریافته‌اند که شرکت‌های فعال در توسعه شهرهای هوشمند اهداف خود را تغییر داده‌اند و مدل‌های کسب و کار در این زمینه عوض شده است، تا صاحبان شهرهای هوشمند بتوانند ضمن به دست آوردن درآمد بیشتر از خدمات الکترونیک، میزان رضایتمندی کاربران را هم افزایش دهند. این یک موضوع بین المللی است و کلیه مناطق شهری از کلانشهرها تا کوچکترین اجتماعات را شامل می شود. شهرهای مدرن باید بتوانند زیرساخت های ارتباطی و پایدار (آب، برق، حمل و نقل، خدمات عمومی، ساختمانها و ...) را فراهم آورند تا انتظارات و نیازهای شهروندان خود را برآورده سازند. از این رو چالش های جدیدی که شهرها باید با آن روبرو شوند به چهار روند اصلی تقسیم می شوند : تحرک (حمل و نقل، مدیریت جریان)، زندگی در جامعه، محیط زیست (مدیریت بهینه و هوشمندانه منابع) و سرانجام حکمرانی (شرکت شهروندان در زندگی شهری). بنابراین نوشته زیر قصد دارد تا  خلاصه ای از این هم افزایی هوشمند را تشریح کند.

خانه های هوشمند: به نفع فرد

پیشتر، پیوندهای فیزیکی، دیجیتالی یا تئوریکی نسبتاً کمی بین خانه های هوشمند و شهرها وجود داشت. اما اکنون همه چیز در حال تغییر است. دولت ها، مشاغل و شهروندان به طور فزاینده ای خانه هوشمند را به عنوان حلقه مفقوده در ایجاد، گسترش و پیشرفت شهرهای هوشمند مشاهده می کنند.

دستگاه های خانگی هوشمند مزایای بسیاری را ارائه می دهند و تعداد و کیفیت آنها دائما در حال افزایش است. آنها بطور مستقیم و فزاینده ای با دستگاه های جدید و خانه ها ادغام می شوند و همچنین با افزودن کارکردهای هوشمند روش های بیشتری برای مدرن سازی زیرساخت های موجود وجود دارد.

گذر به سمت خانه ای هوشمند معقول است

از روبات هایی که به طور خودکار وقتی در خانه نیستید کار می کنند تا یخچال و فریزرهایی که لیست خرید شما را مدیریت می کنند، همه چیز در خانه ای هوشمند ساده تر گشته و امنیت و آرامش خاطر فراهم می شود. به همین ترتیب، کنتورها و محاسبه گرهای هوشمند به شما امکان می دهند هزینه های انرژی و آب را کنترل کنید. اما در حالی که خانه های هوشمند متصل به اینترنت اشیاء با سازندگان و ارائه دهندگان خدمات در تماس هستند، آنها هنوز خدمات عملیاتی جامعی را به عموم مردم ارائه نمی دهند.

شهرهای هوشمند: به سود جامعه

در همین زمان، شهرهای هوشمند نیز تحول پیدا کرده اند. در ابتدا، آنها عمدتاً خدمات اجتماعی ارائه می دادند، که خودشان عموما برای همگان نامحسوس بودند، مانند نظارت بر کیفیت هوا. ترافیک نیز نمونه دیگری است : سنسورهای نصب شده در اماکن عمومی مانند لامپ های خیابانی، اطلاعات را به سیستم های تحلیلی منتقل می کنند که داده های بزرگ را در زمان واقعی ردیابی و مرتب سازی می کنند. با استفاده از این داده ها، برنامه ریزان شهری و برنامه های آنها می توانند جریان ها را برای از روان سازی ترافیک تنظیم کنند.

اخیراً، برخی از شهرهای هوشمند شروع به ترویج ابتکارات فردی و مشارکت دموکراتیک کرده اند. کلان شهرهایی مانند سانفرانسیسکو، تورنتو و تل­آویو پلت فرم های آنلاین راه‌اندازی کرده اند که با ایجاد یک اجتماع بزرگتر (و خدمات بهتر) از یک سو افراد را با یکدیگر و از سوی دیگر تک تک شهروندان را در فرآیند تصمیم گیری در سطح شهری بهم مرتبط می کنند.

شهروندان باهوش : پیوند افراد با جامعه

این توسعه، که گاهی اوقات به نام شهر هوشمند نسل سوم نیز خوانده می شود، همچنین دید جدیدی در مورد خانه های هوشمند ایجاد می کند. درست همانطور که شهرهای هوشمند دسترسی به خدمات خود را برای عموم مردم گسترش داده اند، خانه های هوشمند نیز با ارائه کارکردهای بیشتر برای جامعه در حال تحول هستند.

هدف این است شهروندان ابزارهای هوشمندی داشته باشند که بتوانند مزایای فن آوری را برای همه به حداکثر برسانند، به ویژه از طریق تقویت پیشرفت در زمینه هایی چون بهره وری انرژی، پایداری، توزیع انرژی، ایمنی و سلامت عمومی و پویایی که دسترسی به این امر متناسب برای دولت ها و مشاغل می باشد، زیرا این روند در حال بهبود جایگاه و سازگاری فناوری های هوشمند است.

هوشمندی شهری در لوئیزویل، کنتاکی آمریکا

اخیراً، این شهر به یک پیشرو برجسته در ادغام خانه ها و شهرهای هوشمند  تبدیل شده است. اگرچه این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما از IFTTT استفاده می کند، که به برنامه ها و دستگاه های مختلف امکان تبادل داده را می دهد. برنامه نویسان داوطلب و علاقه مندان به داده های محلی سپس سیستمی را ایجاد می کنند که شبکه های شهری و لوازم خانگی را با هم ادغام کنند. نرم افزار الکسا آمازون از آن برای ارتباط بهتر مردم با خانه ها و اجتماعات خود استفاده می کند (الکسا نامی است که به عنوان دستیار شخصی مجازی ایجاد شده توسط سایت Amazon.com، تعیین و خدمت می کند. این نرم افزار قادر به تعامل صوتی، خواندن موسیقی، تهیه لیست های انجام کار، تنظیم آلارم، خواندن پادکست و کتاب صوتی، و دادن اطلاعات آب و هوایی، ترافیک و سایر اطلاعات در زمان واقعی است. الکسا همچنین می تواند چندین دستگاه هوشمند را با عملکرد اتوماسیون منزل کنترل کند).

زندگی هوشمندانه : افزایش مزایا برای عموم

دستاوردهای یک زندگی یکپارچه هوشمند بسیار عمیق خواهد بود. افزایش پیوند دیجیتالی بین خانه های هوشمند فردی و شبکه هوشمند شهری اطراف آن باعث می شود تا شهر بتواند اطلاعات کاملی از نیازمندی های شهروندانش داشته و در ضمن دسترسی بهتر به خدمات شهری از دم در خانه ارائه دهد.

در اینجا چند نمونه از چگونگی ادغام خانه های هوشمند با شهرهای هوشمند (و شرکت ها) برای ایجاد همگرایی سودمند آورده شده است :

سنسورهای محیط زیست فوری و هشدار دهنده : در حالی که برخی از شرایط زیست محیطی (کیفیت هوای بیرون، سرمای بیش از حد) می تواند توسط خانه های هوشمند مدیریت شوند مانند بستن پنجره ها، افزایش گرمایش) همچنین می تواند در زمان وجود دود، آتش سوزی، نشت گاز یا مواد شیمیایی سمی به طور خودکار خدمات اضطراری مناسب را نه تنها به ساکنین بلکه به مراکز مراقبتی مربوطه نیز هشدار دهد.

هشدار در شرایط وخیم و حیاتی : سیستم های هشدار اولیه متصل به هم می توانند زلزله های قریب الوقوع، سونامی ها، طوفان ها و سیل ها را به موقع مکان یابی کرده و به افراد هشدار دهند و فعالانه اطلاعاتی در مورد آنچه باید انجام دهند یا محل های تجمع در اختیار آنها قرار دهند.

هشدارهای آموزشی : از این به بعد ساکنان می توانند از دستیاران هوشمند برای هشدارهای محلی استفاده کنند. به عنوان مثال، در شهر لوئیزویل، کنتاکی، دستگاه های مجهز به نرم افزار الکسا می توانند روزانه گزارشی را مستقیماً از شهرداری تهیه کنند و یا ساکنان را از زمان جمع آوری اقلام حجمی محلات مطلع سازند.

سلامتی شخصی : سنسورهای حرکتی و صوتی، سیستم های فعال شده با صدا یا سیستم های هوشمند نظارت بر ضربان قلب می توانند در مواقع ضرورت های پزشکی به مقامات مربوطه هشدار دهند تا پزشک یا آمبولانس به محل ارسال کنند. از این به بعد، هنگامی که یک فن آوری جدید خانگی (مانند راه پله) نصب می شود، بیش از پیش به یک سری کارکردهای هوشمندانه مانند اتصال تلفنی یکپارچه با استفاده از فناوری DECT (تلفن بی سیم دیجیتال پیشرفته) مجهز خواهد شد.

سنسورهای پیش بینی تعمیر و نگهداری:

هنگام استفاده از این سنسورها در تجهیزات مختلف از دیگ های بخار و لوله های آب گرفته تا سیستم های جمع آوری زباله، این سنسورها به جلوگیری از اختلال در خدمات حیاتی کمک می کنند. ساختمان های اداری از مدت ها پیش شروع به استفاده از سیستم های هوشمندی مانند MAX برای به حداقل رساندن زمان توقف و اختلال در جریان مصرف مردم کرده اند.

آغاز عصری جدید

در حالی که حرکت در جهت یکپارچه سازی خانه های هوشمند با شهرهایی از همان جنس رو به افزایش است، ساده سازی وظایف مکرر روزمره در تبدیل به کارکردهای خودکار خانگی با لایه های مضاعفی از پیچیدگی همراه خواهد شد که هم برای افراد هم برای جامعه ارزشمند خواهد بود.

بنابراین، در کنار برنامه های جدید شهری و فن آوری های قابل حمل که به ما امکان حسگر سیار و مجازی را می دهد، تقویت یکپارچه سازی خانه های هوشمند در بطن شهرهای هوشمند منجر به توزیع بهتر مزایای فن آوری و در نتیجه کیفیت زندگی بهتر برای همگان خواهد بود.

__________________________________

*مترجم

منابع :

https://urban-hub.com/fr/technology/meilleures-villes-via-des-maisons-intelligentes/

https://hubinstitute.com/2015/04/ce-quil-faut-savoir-sur-le-concept-de-smart-city

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات