شهرداری تبریز بیش از دستگاه های متولی به حفظ اقلام موزه ای پرداخته است/ همچنان آماده همکاری با هنرمن ...

شهرداری تبریز بیش از دستگاه های متولی به حفظ اقلام موزه ای پرداخته است/ همچنان آماده همکاری با هنرمن ...

رسول موسایی امروز در گفتگو با خبرنگار شهریار با بیان اینکه موزه داری از وظایف شهرداری تبریز نیست، اظهار کرد: شهرداری تبریز بر حسب علاقه مندی به شهر و توسعه گردشگری، در سال های گذشته واحدهای ساختمانی و ابنیه های خود را تبدیل به موزه کرده و تعدادی از خانه های تاریخی را که با هزینه های زیادی تملک کرده، به عنوان موزه در اختیار هنرمندان قرار داده است.

او ادامه داد: تعداد خانه های تاریخی که شهرداری تبریز تملک کرده، به مراتب بیشتر از دستگاه متولی است اما در مورد نحوه استفاده از خانه های تاریخی و در بحث حفظ و نگهداری اقلام موزه ای، شهرداری تبریز تعدادی از واحدهای خود را در اختیار علاقه مندان و هنرمندان قرار داده تا اقلام خود را در معرض تماشای عموم قرار دهند.

قائم مقام شهردار تبریز با تاکید بر اینکه موزه داری وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، عنوان کرد: شهرداری تبریز اگر در این زمینه اقدامی می کند، در راستای توسعه گردشگری و حفظ و نگهداری از از اقلام موزه ای و با هدف مساعدت به دستگاه های متولی است و در این خصوص قسمتی از موزه مشاغل به عنوان یکی از زیرمجموعه های شهرداری تبریز طی چهار سال گذشته در اختیار یکی از این عزیزان قرار داده شده تا اقلام خود را در این موزه در معرض دید شهروندان قرار دهد.

او افزود: ایشان در سال های گذشته تعدادی از اقلام خود در این موزه را به شهرداری تبریز فروخته است و این بار پس از سه، چهار سال، بار دیگر به فکر فروش اقلام است.

موسایی با بیان اینکه خرید این اقلام از سوی شهرداری تبریز باید با ضوابط مشخص انجام گیرد، گفت: اگر شهرداری قصد خرید داشته باشد، باید بر اساس اعتبارات مصوب این اقلام را خریداری کند و اینکه در صورت خرید، این اتفاق قطعا باید با تشریفات قانونی و با ارزیابی کارشناسان رسمی انجام شود.

او ادامه داد: بر این اساس پس از مذاکراتی که توسط کارشناسان شهرداری منطقه ۸ و همچنین کارشناسان سازمان گردشگری انجام شد، مقرر شد تا این اقلام با قیمت کارشناسی و در قالب لایحه ای به شورا ارائه شود تا در صورت تامین اعتبار، این اقلام خریداری شود.

قائم مقام شهردار تبریز قیمت ارائه شده از سوی رضا سرابی مقدم، دارنده اقلام موزه مشاغل را پنج برابر قیمت کارشناسی عنوان کرد و افزود: خرید این اقلام با قیمت پنج برابر کارشناسی غیر ممکن است و در چارچوب اختیارات هیچ کس نیست. ایشان طی چند روز گذشته درخواست انتقال اقلام خود را داشته اند و ماشینی هم که برای این انتقال در اختیار ایشان قرار گرفته، از سوی شهرداری منطقه ۸ و در راستای مساعدت به ایشان بوده است.

او در عین حال با اشاره به موارد مطرح شده در فضای مجازی در این خصوص، اظهار کرد: در قبال این خواسته، اما چیزی که ایشان انجام داده اند، تحریک احساسات هنرمندان و مردم عزیز شهرمان بوده و گفته شده که چرا شهرداری اجازه خروج این اقلام از موزه مشاغل را داده است تا بدین ترتیب شهرداری را نسبت به خرید با قیمت پنج برابری کارشناسی شده تمکین کند.

موسایی گفت: قطع یقین و بر اساس قوانین، شهرداری تبریز نمی تواند این مبلغ را برای اقلام موردنظر پرداخت کند چراکه این اقلام ارزش و قیمت مشخصی دارد. در مورد خرید این اقلام، ما هیچ حرفی نداشتیم و قیمت گذاری آن را به نفرات خبره در این خصوص و همچنین کارشناسان محول کردیم.

او در عین حال عنوان کرد: ما با نفراتی که دارای موزه هستند صحبت کرده ایم که موزه مشاغل را دوباره راه اندازی کنیم. نیازی به اقلام قبلی وجود ندارد و اقلامی که طی چند روز آینده به این موزه منتقل می شود، دارای ارزش موزه ای بیشتری است.

قائم مقام شهردار تبریز با بیان اینکه موارد منتشر شده در فضای مجازی صرفا بخاطر تحت فشار قرار دادن شهرداری تبریز طراحی شده است، گفت: ما طی چهار سال گذشته هیچ ریالی از بابت نگهداری و حفط اقلام موزه مشاغل دریافت نکرده ایم و در یکی از بهترین نقاط شهر، بهترین ساختمان را در اختیار ایشان قرار دادیم تا اقلام خود را در معرض نمایش قرار دهد.

او ادامه داد: اینکه گفته می شود شهرداری باعث شده تا این موزه تخلیه شود، اصلا صحت ندارد و برای تائید این گفته خود، ما حاضریم که همچنان در این ساختمان به اقلام موزه ای ایشان فضا بدهیم اما اینکه احساسات مردم و هنرمندان تحریک شود و قیمت پنج برابری برای فروش اقلام درخواست شود، باید بگویم که این اتفاق هرگز نمی افتد.

موسایی با بیان اینکه طی سال های گذشته فروش اقلام با چنین قیمتی رخ داده است، یادآور شد: ایشان باتوجه به سابقه فروش تعدادی از اقلام به شهرداری در جریان هستند که ما بر اساس مقررات، حافظ منافع مردم هستیم. ما اگر برای هنرمندان قسمت اعظمی از خانه های تاریخی و ارزشمندترین ساختمان ها را که با قیمت های درشتی تملک کرده و اختصاص داده ایم، صرفا بخاطر علاقه مندی به توسعه گردشگری و حمایت از داشته های شهر تبریز بوده است.

او افزود: این اقدامات شهرداری تبریز صرف انتفاع نیست و ما بیشتر از دستگاه های متولی این بخش، پیشقدم شده ایم. ساختمان عمارت شهرداری تبریز که از افتخارات و داشته های ارزشمند تبریز است تبدیل به موزه شده تا هنرمندان و مردم از آن استفاده کنند. علاوه بر آن، ساختمان های زیادی که متعلق به شهرداری تبریز است در راستای حمایت از هنرمندان در اختیار آنها قرار گرفته است.

قائم مقام شهردار تبریز در خاتمه گفت: همه این اقدامات بدون هیچگونه چشمداشت مالی از سوی شهرداری انجام شده و ما تا زمانیکه هنرمندانمان بخواهند، آماده همکاری هستیم اما نباید اجازه بدهیم که با جریحه دار کردن احساسات مردم، بعضی اتفاقات بد در شهرمان رخ دهد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات