با خواهرخوانده در بند تبریز آشنا شوید

با خواهرخوانده در بند تبریز آشنا شوید

شهریار تبریز: غزه، خواهرخوانده فلسطینی تبریز، یکی از شهرهای باستانی این کشور است که بر روی نوار ساحلی مدیترانه قرار گرفته است؛ این شهر باستانی، یک مرکز پر رونق تجاری و محل توقفگاه مسیر کاروان‌های بین مصر و سوریه بوده که در قرن پانزدهم پیش از میلاد توسط مصر اشغال شد.

غزه در طول حیات خود، تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است، از هجوم و تسلط یهودیان تا حضور هخامنشیان، مقدونیه، صلیبیون، عثمانی و بریتانیا در جنگ جهانی اول، هر کدام نقشی بر تارک این شهر زده‌اند که برخی از آنها خوشایند نیست. پس از آن، قیومیت بریتانیا بر غزه آ؛از شده و سپس در جنگ اعراب و اسرائیل به تصرف مصر درآمده و پس از مدتی، در جنگ شش روزه  به مدت ۲۷ سال  به تصرف اسرائیل درآمد.

در انتفاضه اول فلسطین، غزه مرکز ناآرامی سیاسی و رویارویی بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شد و اوضاع اقتصادی در این شهر رو به وخامت گذاشت. در سال ۱۹۹۴ میلادی، غزه بر اساس توافق اسلو بین حکومت خودگردان فلسطین و اسرائیل، تحت اداره دولت یاسر عرفات قرار گرفته و عنوان اولین مقر ایالتی این حکومت انتخاب شد.

جمعیت غزه تقریباً به‌طور کامل از فلسطینیان مسلمان تشکیل شده و همچنین دارای جامعه کوچکی از مسیحیان فلسطینی می‌باشد.

غزه مرکز اقتصادی این ناحیه است که در آن مرکبات و دیگر محصولات نیز کشت می‌شود. بسیاری از اهالی غزه در بخش خدمات و صنعت اسرائیل کار می‌کنند و در این شهر برخی صنایع کوچک از جمله نساجی و فرآوری مواد غذایی فعالیت دارند. انواع کالاها  از جمله فرش‌ها، سفالینه، اثاث حصیری، و البسه پنبه‌ای در بازارهای خیابانی غزه به فروش می‌رسد و توسعه بازرگانی در این شهر در حداقل میزان خود است. این شهر کانون حمل ونقل برای نوار غزه است.

قدس، روز اسلام

می‌گویند وقتی صلاح‌الدین ایوبی، بیت المقدس را از چنگ اروپائیان درآورد، از او درباره اهمیت این شهر پرسیده شد و او در جواب گفت: "اهمیت شهر در هیچ چیز و همه چیز است" یعنی از طرفی یک شهر معمولی به مانند شهرهای دیگر است که زندگی در آن جریان دارد و از طرف دیگر، مرکز ثقل یکتاپرستان زمان خود قبله اول مسلمانان جهان است.

اهمیت قدس بیشتر به تقدس آن در نزد ادیان ابراهیمی است، سرزمین مقدسی که که زائران ادیان و مذاهب مختلف در نقاط مختلف آن مشغول به راز و نیاز با معبودشان بوده و هستند. پس از اشغال این شهر توسط رژیم غاصب و آواره‌گی فلسطینینان از سرزمین‌های مادری خود، وجه اشتراک تمام ملت‌های آزادیخواه جهان، یعنی اسلام، حمایت از مردم این کشور عربی را دردستور کار خود قرار دادند.

معمار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، در راستای همبستگی جهانی با مردم فلسطین، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامگذاری کردند که نه تنها فلسطینیان، بلکه تمام مسلمانان مظلوم در سرتاسر جهان است که اسیر دولت‌های بی‌کفایت و غاصب هستند. مسلمانان هندوستان، میانمار، یمن، قره‌باغ و بسیاری از مسلمانان و شیعیانی که جرمشان تنها مسلمانی است.

مدیریت شهری تبریز، در راستای ایجاد همبستگی و اشتراک مهربانی‌های ملت ایران با مردم مظلوم فلسطین، علاوه بر حضور فعال در تمام مراسمات و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی و محکوم کردن اشغال و کشتار مسلمانان فلسطین، در اقدامی تخصصی اقدام به عقد قرارداد خواهرخواندگی با یکی از شهرهای کشور فلسطین کرد. غزه، شهری عرب‌نشین در نوار غزه است که بارها مورد تجاوز نظامی و اقتصادی رژیم غاصب صهیونیستی قرار گرفته است.

هر چند سالهای طولانی جنگ و اشغال، مردم این شهر را خسته نموده است اما، زندگی همچنان در این شهر غربی ادامه داد.  در حوزه گردشگری و میراث تاریخی و فرهنگی، مکان‌های مورد توجه برای گردشگران این شهر عبارتنداز: مسجد جامع عمری ، مسجد سید هاشم، مسجد ابن عثمان، مسجد ابن مروان، حرم شیخ ابوالعزم، حرم شیخ اجلین، تل منتار، قلعه ناپلئون (قلعه الرضوان) و کلیسای سن پورفیروس. مراکر تاریخی و فرهنگی در حوزه گردشگری تاریخی محسو.ب می‌شود.

این شهر همچنین دارای تفرجگاه‌های جدید متعددی است که در آن جهانگردان و مردم بومی می‌توانند در کنار ساحل و استخرهای آن، به تفریح بپردازند.

فلسطین، به تعبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی، پاره تن اسلام است و این تکه از جغرافیای اسلام، به همراه دیگر مناطق اشغالی در سرتاسر جهان، بایستی با همبستگی جهانی به آغوش اسلام بازگردد و روز قدس، به عنوان نمادی برای آزادی ملت‌های مسلمان دربند رژیم‌های غاصب و دیکتاتور تبدیل شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات