گزارش از بلاتکلیفی سهم حمل‌ونقل از هدفمندی یارانه‌ها

گزارش از بلاتکلیفی سهم حمل‌ونقل از هدفمندی یارانه‌ها

http://www.bananews.irدر حالی که قرار بود پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزاد‌شدن نرخ سوخت، دولت از واحد‌های تولیدی حمایت کند؛ اختصاص یارانه تولید به حمل‌و‌نقل در بی‌‌اطلاعی مسئولان سردرگم است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌‌ها و آزاد‌سازی نرخ حامل‌های انرژی، دولت اعلام کرد که با افزایش قیمت‌‌ها، بسته‌های حمایتی خاصی را برای بخش‌های تولیدی نظیر صنعت، کشاورزی و حمل و نقل خواهد داشت تا فعالان این بخش‌ها پس از اجرای قانون مذکور، چندان تحت تأثیر فشار‌های مالی قرار نگیرند.

براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود در سال اول اجرای این برنامه مبلغی به عنوان یارانه به بخش حمل‌ونقل اختصاص یابد که از شواهد امر معلوم است این رقم تاکنون محقق نشده است.

این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز با انتقاد از ناکامی بخش تولید از کسب درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، بر رفع مشکلات این بخش تأکید کرده بودند.

* نیکزاد: از "فرزین" بپرسید چقدر از این مبلغ را به وزارت راه اختصاص داده است

در این‌باره به سراغ وزیر راه و شهرسازی می‌رویم و از اختصاص این مبلغ به حوزه حمل و نقل برون‌شهری جویا می‌شویم؛ علی نیکزاد در خصوص اختصاص بخشی از ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از هدفمندی به عنوان پرداخت یارانه‌ به واحد‌های حمل و نقل، ‌اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید:‌ بنده نمی‌دانم این رقم را شما از کجا آورده‌اید و این رقم چگونه به دست آمده است، شما ابتدا منبع این خبر را مشخص کنید.

خبرنگار فارس زمانی که اعلام می‌کند که محاسبه این عدد‌ با انگشتان دست هم به راحتی امکان‌پذیر است، گفت: شما این رقم را همین‌طور ‌اعلام می‌کنید و می‌خواهید من جواب دهم.

بی‌اطلاعی یک وزیر کابینه از اخبار هدفمندی یارانه‌ها و اطلاع‌رسانی‌‌های‌ "ستاد هدفمندی یارانه‌ها" برای ما که تعجب‌آور بود.

البته نیکزاد در پاسخ به این گفته خبرنگار که منبع خبر "محمد‌رضا فرزین"، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌هاست، اظهار داشت: اگر وی این رقم را اعلام کرده است بروید از خودش در این‌باره سؤال کنید.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی منابعی از محل دولتی دارد که ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعهدات ما در بازپرداخت فاینانس و تملک دارایی‌هاست.

وی ادامه داد: همچنین رقم قابل توجهی را نیز دولت در اختیار ما قرار داده است تا توسعه مسکن مهر با شدت و قوت در روستا و شهر ادامه یابد.

نیکزاد در این‌باره خاطرنشان کرد: در قانون بودجه نیز ‌مجوز‌های بسیاری در امر واگذاری اموال منقول و غیرمنقول، کارکرد پیمانکار و واگذاری سهام دولتی، استفاده از صندوق توسعه ملی، استفاده از فاینانس کشورهای مختلف و از این قبیل صادر شده است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ما کار دولتی را در کنار کارهای بودجه‌ای و غیردولتی و از همه مهمتر ‌مسکن مهر را با بخش خصوصی ساخته و می‌سازیم.

وی افزود: ۶ هزار و ۴۰۰ پیمانکار در بخش راه تعیین صلاحیت شد‌ه‌اند که اجازه استفاده از توان مالی بخش خصوصی در این‌باره به وزارت راه داده شده است.

نیکزاد ادامه داد: البته ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم در همه امور مربوط به راه و شهرسازی حضور یابند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما آماده‌ایم تا امور توسعه‌ای را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از طریق جایگاه حاکمیتی، نهایت حمایت را با قرارداد معین از این بخش انجام ‌دهیم.

* رحیمی: میزان اختصاص این رقم را هم‌اکنون در ذهن ندارم

پس از آنکه در این‌باره از علی نیکزاد جواب قانع‌کننده‌ای نشنیدیم، به سراغ معاون اول رئیس‌جمهور رفتیم تا از وی در این‌باره جویا شویم، اما وی نیز در جوابی کوتاه به فارس گفت: در حال حاضر رقمی را که از این مبلغ به توسعه حمل و نقل اختصاص یافته‌ است ‌در ذهن ندارم.

بی‌اطلاعی از اخبار هدفمندی از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رأس هرم مدیریت وزارتخانه‌ای استراتژیک و مرکزی که بیش از همه مراکز تحت تأثیر تحولات هدفمندی یارانه‌هاست، قطعاً امری غیرمعمول است؛ ضمن آنکه در صورت اختصاص یارانه تولید به حمل و نقل، قطعاً وزیر راه و شهرسازی حرفی برای گفتن در این‌باره داشت بنابراین این ‌طفره رفتن‌ها را شاید بتوان نشان از عدم اختصاص این یارانه به بخش حمل و نقل تعبیر کرد.

* صادقی: افزایش هزینه‌ها ایرلاین‌ها به چهار برابر و نبود بسته‌های حمایتی

مهدی صادقی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرتور در این‌باره معتقد است: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نرخ سوخت هواپیما از هر لیتر یک هزار ریال به هر لیتر ۴ هزار ریال افزایش یافت ضمن آنکه با در نظر گرفتن تورم سالیانه، لازم بود افزایش قیمت بلیت هواپیما همسو با میزان افزایش نرخ سوخت و تورم صورت ‌می‌گرفت.

وی ضمن اشاره به عدم وجود بسته‌های حمایتی دولت از این نوع حمل و نقل پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ادامه داد: با افزایش قیمت سوخت به چهار برابر، نبود بسته‌های حمایتی و عدم افزایش مناسب قیمت بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی با زیان مواجه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با اشاره به اینکه ۱۸ درصد از هزینه‌های عملیاتی یک شرکت هواپیمایی، هزینه تهیه سوخت است، اظهار داشت: زمانی که قیمت سوخت با افزایش ۴ برابری مواجه می‌شود، هزینه‌های ایرلاین نیز ۴ برابر می‌شود بنابراین تنها هزینه‌های سوخت به غیر از پارامتر‌های دیگر که در اختیار شرکت‌ هواپیمایی نیست ‌(نظیر هزینه‌های عمومی‌تر) موجب بروز زیان و ضرر برای شرکت‌های هواپیمایی است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، اظهار داشت: قیمت‌ ارز هم‌اکنون در مقایسه با قبل از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها تغییر بسزایی داشته و این امر دلیلی بر افزایش هزینه‌های ایرلاین‌هاست در حالی که این افزایش هزینه‌ها تنها باید توسط شرکت هواپیمایی جبران شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور ادامه داد: هزینه‌های آب، برق، تلفن، دستمزد پرسنل، ترانسفر و از این قبیل با اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها افزایش یافته ‌و غیرقابل کنترل است و در حیطه قدرت شرکت‌های هواپیمایی با درآمد‌های کنونی نیست.

صادقی ضمن تأکید بر لزوم آزاد‌سازی قیمت‌های بلیت هواپیما در اسرع وقت، اظهار داشت: در سال سوم برنامه پنجم آزاد‌سازی قیمت‌های بلیت هواپیما صورت می‌گیرد اما به دنبال آن آزاد‌سازی کامل ‌تعرفه‌های فرودگاهی هزینه‌های ایرلاین‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش فارس در تأیید مطلب عدم وجود بسته‌های حمایتی از شرکت‌های هواپیمایی می‌توان به اتمام حجت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با ایرلاین‌‌ها برای ارائه بنزین قسطی اشاره کرد.

شرکت پخش چندی پیش پس از آنکه ۹ ماه بنزین لیتری ۱۰۰۰ ریال به شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌داد و مابه‌التفاوت آن را به عنوان بدهی آنها در حسابشان ملزوم می‌کرد، چندی پیش اعلام کرد که چوب خط ایرلاین‌ها پر شده است و از این پس شرکت‌های هواپیمایی باید بد‌هی‌های قبلی‌شان را پرداخت کنند و بنزین ۴۰۰۰ ریالی بخرند.

* افندی‌زاده: تلاش می‌کنیم سهم صنعت حمل و نقل کشور در دریافت درآمد‌‌ها افزایش یابد

شهریار افندی‌زاده،‌ نماینده تام‌الاختیار وزارت را‌ه در هدفمندسازی یارانه‌ها نیز در خصوص بسته‌های حمایتی از صنعت،‌ به فارس گفته بود: زمانی که توزیع یارانه‌ها عادلانه می‌شود،‌ درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌‌ها ‌به توسعه صنعت اختصاص می‌یابد بنابراین تلاش می‌کنیم سهم صنعت حمل و نقل کشور در دریافت درآمد‌‌ها افزایش یابد که در این‌باره می‌توان به نوسازی ناوگان در انواع سیستم‌های حمل و نقل اشاره کرد.

افندی‌زاده خاطرنشان کرد: دولت نیز پذیرفته است بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به نوسازی ناوگان اختصاص یابد که پرداخت آن از طریق تسهیلات با سودهای بسیار پایین و یا بلاعوض خواهد بود.

معاون وزیر راه و ترابری تأکید کرد: در تدوین بسته‌های حمایتی تلاش شده است به سمتی حرکت کنیم که به نوسازی ناوگان بینجامد‌.

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، با وجود گذشت ۹ ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مسئولان ‌در حالی از حمایت یارانه‌ای از واحدهای تولیدی سخن می‌گویند که اغلب تولیدکنندگان از عدم پرداخت هرگونه تسهیلات یارانه‌ای گلایه دارند و مشخص نیست ۷۷۰۰ میلیارد تومان یارانه بخش تولید، به چه واحد‌هایی تزریق شده است؟

 

 

    نظرات