سوسك هاي سياه كارابيده هيچ خطري ندارد، مردم نگران نباشند

سوسك هاي سياه كارابيده هيچ خطري ندارد، مردم نگران نباشند

سوسك هاي سياه كارابيده هيچگونه خطر و مضراتي ندارند، مردم به هيچ وجه نگران حضور و افزايش جمعيت آن ها نباشند.

به گزارش «پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، در پي  افزايش جمعيت نوعي از سوسك هاي سياه از خانواده كارابيده، محمد مدادي مدير كل دفتر موزه ملي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي در اين باره گفت: اين سوسك ها شكارگر هستند و از تخم ، لارو و حشرات بالغ كوچك جثه و حتي گاهي ساير بي مهره ها استفاده مي كنند و به هيچ وجه براي انسان خطري ندارند. دليلي براي نگراني از حضور آن ها حتي در منازل وجود ندارد زيرا نه گزش مي كنند و نه ناقل آلودگي و يا بيماري خاصي بوده و حتي شبيه سوسري ها در فاضلاب زندگي نمي كنند تا ناقل آلودگي باشند.


البته قابل ذكر است برخي از گونه هاي اين سوسكها به طور استثنا و خاص از گياهان دانه دار مانند گندم و ساير گونه هاي نزديك تغذيه مي كنند كه در صورت تاييد گونه توسط كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي با تاكيد بر مبارزات بيولوژيكي و تلفيقي بايد كنترل صورت پذيرد و حتي الامكان از سمپاشي حذر كرد.

اين حشرات به دليل استفاده و تغذيه از ساير حشراتي كه جذب نور مي شوند به سمت مكان هاي روشن هدايت  مي شوند و تجمع مي كنند لذا بهترين و سالم ترين روش دفع آن ها از محيط مسكوني، تاريك نگه داشتن حاشيه منازل براي مدت كوتاهي است. با توجه به اين كه اين حشرات براي دفع آفات بسيار مفيد بوده واز طرفي هيچگونه مضراتي ندارند استفاده از مواد شيميايي و سموم دفع آفات براي حذف آن ها توصيه نمي شود و به طور طبيعي پس از مدت كوتاهي به دليل كاهش منابع غذايي، جمعيت آن ها كاهش خواهد يافت.

عليرضا نادري كارشناس و حشره شناس دفتر موزه ملي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي در باره علت افزايش جمعيت اين سوسك ها گفت:
بارشهاي اخير و تغييرات آب و هوايي موقتي كه در اثر چرخش سامانه چرخشي اقيانوس اطلس شمالي با نام NAO  به سوي جنوب در سه سال اخير رخ داده است و به اصطلاح نائوي منفي رخ داده است موجب افزايش بارندگي ها در نوار بياباني نيمكره شمالي مخصوصا در شمال آفريقا و خاورميانه شده است.

از آنجاييكه در اين مناطق در سالهاي گذشته خشكسالي گسترده اي حكمفرما بوده است و از طرف ديگر تخريب هاي وسيعي در اثر چراي بي رويه دام و فرسايش پوشش گياهي و خاك صورت گرفته است ، تعادل اكولوژيكي در اين پهنه بر هم خورده و اكنون با افزايش رطوبت و متعاقبا افزايش پوشش گياهي برخي از جانداراني كه قبلا با ساير گونه ها در تعادل به سر مي بردند به دليل خلا وجود شكارگران و گونه هاي رقيب ناگهان انفجار جمعيت پيدا كرده اند.

در روزهاي گذشته اخبار متعددي از هجوم حشرات مختلف به مناطقي از كشور به دست مي رسد كه بررسي ها نشان مي دهد كه عوامل ذكر شده بالا موجب اين موج شده است. از جمله اين حشرات مي توان به سوسك هاي سياه رنگي از خانواده Carabidae اشاره كرد كه در زبان انگليسي به سوسكهاي زميني يا (Ground Beetle)  معروف هستند.

وجود اين سوسك ها براي كنترل ساير حشرات مخصوصا انواع آفت بسيار ضروري است. دليل افزايش جمعيت اين سوسك ها احتمالا به وفور منابع غذايي آنها كه همان حشرات كوچكتر هستند بر مي شود.

از طرفي كاهش جمعيت شكارگرهاي آنها مانند عقرب ها كه در سالهاي اخير به تعداد زيادي به صورت غير قانوني جمع آوري شده اند مي‌تواند دليل ديگري بر افزايش جمعيت سوسك ها مخصوصا در نواحي دشتي و گرمسيري كشور باشد. عقرب ها از جمله شكارگرهاي مهم اين سوسك ها و لاروهاي آنها هستند و هر عقرب در شبانه روز مي تواند از چندين سوسك يا لارو آنها تغذيه كند.

نكته مهم آن كه اين سوسكها با حشراتي كه از قديم در داخل منازل به نام سوسك مي شناختيم ولي در حال حاضر با نام سوسري شناخته مي شوند كاملا متفاوت بوده و در راسته اي جدا به نام قاب بالان با حدود 400 هزار گونه جهاني شناخته شده قرارمي گيرند. ولي سوسري ها كه مردم معمولا آنها را در اطراف فاضلاب مي بينند فقط در جهان حدود  4000 گونه دارند و هيچ وقت به اين تعداد در مناطق باز ديده نمي شوند.

در سال گذشته نيز شاهد افزايش تعداد گونه اي پروانه با نام Vanessa cardui  بوديم كه با به تعادل رسيدن با شرايط اكولوژيك از جمله زنبورهاي پارازيتوئيد و... امسال كاهش جمعيت شديدي داشتند.

همچنين در همين پارك پرديسان با افزايش جمعيت انواع ديگري از سوسكهاي كوچك جثه از خانواده Chrysomelidae و انواعي از بيدهاي خانواده Noctuidae روبرو هستيم كه همه نشانه هايي از بر هم خوردن اكوسيستم به دليل توسعه شهري است ولي با حضور اين حشرات حضور پرندگان نيز در اين فضا افزايش يافته و به زودي به تعادل نسبي خواهند رسيد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات