مجوز طرح بن_بروجن لغو شد

مجوز طرح بن_بروجن لغو شد

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به لغو مجوز طرح انتقال آب بن_بروجن گفت: اين سازمان الزامات اجرايي و زيست محيطي پروژه هاي انتقال آب را طبق دستورالعمل ها و ضوابط فني نظام جمهوري اسلامي بررسي و ترسيم مي كند.

به گزارش«پارما» از سايت سازمان حفاظت محيط زيست، مسعود تجريشي در گفت‌وگو با خبرنگار ايمنا با بيان اينكه برخلاف عقيده برخي منتقدان عملكرد سازمان حفاظت محيط زيست در مورد پروژه‌هاي انتقال آب در فلات مركزي يك بام و دو هوا نبوده است، اظهار كرد: اين سازمان طبق دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرايي و فني نظام جمهوري اسلامي عمل مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه متولي آب در كشور وزارت نيرو است و در تقسيمات كشوري هر سازماني مسئوليت بخش خود را دارد، افزود: بخشي از حاكميت (وزارت نيرو) ضرورت اجراي پروژه‌هاي سدسازي، نيروگاه برق، انتقال آب و گاز را تشخيص مي‌دهد و سازمان حفاظت محيط زيست الزامات اجرايي اين پروژه‌ها را بر پايه دستورالعمل‌هايي كه دارد بررسي و ترسيم مي‌كند.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: وقتي وزارت نيرو مي‌گويد هيچ راهي جز اجراي طرح انتقال آب كوهرنگ سه براي تأمين آب استان اصفهان نيست، سازمان حفاظت محيط زيست تنها در مورد الزامات زيست محيطي اين طرح انتقال آب از جمله نحوه لوله گذاري، اجرا و بهره برداري مي‌تواند اعمال نظر كند.‌

وي اضافه كرد: پروژه كوهرنگ سه، سال گذشته به تعهدات زيست محيطي عمل نكرد اما سازمان محيط زيست نمي‌تواند پروژه را به دليل عمل نكردن به تعهدات متوقف كند بلكه اعلام مي‌كند ادامه پروژه منوط به ايجاد تعهد مجدد است كه پس از آن در حين اجراي پروژه بايد به آنها عمل كند و اداره كل محيط زيست در منطقه بر چگونگي عمل به تعهدات نظارت مي‌كند.
تجريشي با بيان اينكه طرح كوهرنگ سه پس از پايان مهلت مجوز دوساله براي ايجاد تعهد مجدد متوقف شد اما مجموعه قوه قضائيه اعلام كرد كه اين پروژه بايد فعال شود، گفت: در برخي پروژه‌هاي آبي شوراي امنيت ملي و يا شوراي عالي آب وارد شده و مجوز مي‌دهند ولي ارزيابي زيست محيطي آن بايد انجام شود از اين رو چگونگي اجراي پروژه را مشاور طرح در كميته ارزيابي مطرح مي‌كند و متناسب با آن گزينه‌هايي كه در حين ساخت و بهره برداري كمترين آسيب زيست محيطي را دارند براي اجرا از سوي محيط زيست تأييد مي‌شود.

لغو مجوز پروژه بن_ بروجن

وي ادامه داد: وقتي كه شوراهاي بالادستي و حاكميتي مانند وزارت نيرو اعلام مي‌كند كه هيچ راهي جز انتقال آب ندارد سازمان حفاظت محيط زيست نمي‌تواند با اجراي آن مخالفت كند زيرا اگر آب قطع شود مردم را در مقابل خود قرار داده است از اين رو در طرحي مانند انتقال آب از خزر به استان سمنان سازمان حفاظت محيط زيست با مطالعات ارزيابي تعيين مي‌كند كه آب از كدام نقطه و در چه عمقي برداشت شود و لوله گذاري از جاده قديمي خط انتقال نفت نكا-ري براي جلوگيري از تخريب بيشتر جنگل، اجرا شود؛ اين الزاماتي است كه با توجه به تصميم حاكميتي براي انتقال آب، سازمان حفاظت محيط زيست براي آسيب كمتر به محيط زيست منطقه در نظر مي‌گيرد.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست همچنين به لغو مجوز دوساله طرح بن_بروجن به دليل عمل نكردن به تعهدات اشاره و اظهار كرد: وزارت نيرو پروژه انتقال آب بن_بروجن را در تخصيص‌هاي خود به عنوان منبعي براي تأمين آب شرب منطقه در نظر گرفته بود از اين رو سازمان محيط زيست اعلام كرد در مدت دو سال اين طرح را شروع كنيد اگر نه پروژه پس از اين مدت بايد مجدد بازنگري شود و اولويت خود را از دست مي‌دهد، بر اين اساس وقتي پروژه‌اي اولويت خود را از دست داد و زمان آن گذشت دو مرتبه بايد فرآيند ارزيابي زيست محيطي طرح را تكرار كند.

وي در مورد پروژه بهشت آباد نيز خاطرنشان كرد: محيط زيست مخالف اجراي اين طرح نيست و به وزارت نيرو اعلام كرديم تا تكميل گزارش ارزيابي زيست محيطي صبر كند؛ وزارت نيرو متولي آب كشور است وقتي اجراي يك پروژه را ضروري بداند سازمان محيط زيست تنها الزامات زيست محيطي را بررسي مي‌كند.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه مسئله آب در كشور ما ريشه‌اي است، تصريح كرد: اين مشكلات به دليل سياستگذاري اشتباهي است كه صنايع پرآب بَر را در مناطق كم آب مستقر كرد و اكنون بسياري از اين اقدامات و طرح‌هاي انتقال آب مشكلات را نه تنها حل نمي‌كند بلكه از نقطه‌اي به نقطه ديگر مي‌برد و ناپايداري سرزمين را بيشتر مي‌كند.

تجريشي خاطرنشان كرد: سياستگذاري اشتباه در گذشته سبب افزايش الگوهاي مصرفي آب شده و از سوي ديگر به لحاظ آمايشي كمك نمي‌كند كه از فناوري‌ها براي كاهش مصرف آب استفاده كنيم يا مكان يابي صنايع به گونه‌اي باشد كه به جاي آوردن آب كنار صنعت، صنعت را كنار آب ببريم؛ شمال و جنوب ايران دريا است از اين رو مي‌توان روش‌هاي پايدار را براي اشتغال و توليد كشور برگزيد.

طرح انتقال آب جديد از هراز به كلانشهر تهران

وي ادامه داد: براي مثال منابع آب شرب شهر تهران در حال حاضر از سدهاي لتيان، ماملو، كرج و طالقان تأمين مي‌شود و اين طرح‌هاي انتقال آب ادامه دارد، وزارت نيرو به تازگي پروژه انتقال آب از هراز به تهران را مطرح كرده و ضرورت اجراي اين طرح را تشخيص داده است كه براي رفع مشكل آب تهران چاره‌اي جز انتقال آب ندارد اما سوال اينجاست كه شهر تهران چرا بايد چمن داشته باشد؟ در دين ما تاكيد شده اسراف نكنيد، غربي‌ها جاي چمن‌كاري‌ها را رنگ سبز زدند اما در تهران اين شيوه مورد توجه نبوده است.

اين مقام مسئول گفت: زمستان سالي كه گذشت اگر 10 درصد مصرف گاز را كاهش مي‌داديم مجبور به سوزاندن مازوت در نيروگاه‌ها نبوديم اما الگوي مصرف افزايش يافته است و از سوي ديگر خطوط انتقال و فاز جديد به عسلويه اضافه مي‌كنند اين مسير اشتباه است و بايد الگوي مصرف اصلاح شود.

تجريشي در پايان خاطرنشان كرد: متولي آب كشور كه پروژه‌هاي انتقال آب را مطرح مي‌كند چشم انداز 10، 20 ساله براي فلات مركزي را مشخص كند زيرا مردم حق دارند بدانند در سال‌هاي آتي چه اتفاقي براي يزد، كرمان، كاشان و تمدن اين شهرها رخ خواهد داد اگر آب نداشته باشند و وزارت نيرو بايد براي آنها آب تأمين كند. لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات