بام‌ ساختمان‌هاي شهر سبز مي‌شود؟

بام‌ ساختمان‌هاي شهر سبز مي‌شود؟

به گزارش خبرنگار ايمنا ، امروزه در شرايطي مي‌خواهيم سرانه فضاي سبز را افزايش دهيم كه زندگي شهرنشيني زميني براي توسعه پارك و فضاي‌سبز باقي نگذاشته است، براي رفع اين مشكل «بام سبز» يكي از رويكردهاي نوين معماري و شهرسازي و برخاسته از مفاهيم توسعه پايدار به شمار مي‌آيد.

طراحي ساختمان با بام سبز منجر به افزايش پايداري و مديريت صحيح آب باران مي‌شود كه با توجه به اين موضوع در بعضي از كشورهاي دنيا تلاش شده براي افزايش سرانه فضاي سبز شهر از فضاهاي كم استفاده‌اي نظير پشت‌بام بهره برده و بر زيبايي و سلامت فضاي شهري افزوده شود.

برخي كارشناسان محيط زيست معتقدند كه بام سبز پاسخگوي عواملي همچون عايق‌سازي طبيعي ساختمان به لحاظ حرارتي، رطوبتي و صوتي، پديد آوردن فضاي دلپذير براي كاربران و ايجاد سطوح چشم‌نواز و زيباي بصري، تلفيق ساختار مصنوع ساختمان با طبيعت و كمك به كاهش آلودگي‌هاي جوي و افزايش ميزان اكسيژن در هواست.

از سوي ديگر محدود بودن منابع انرژي و به موازات آن روند رشد مصرف انرژي و اثرات نامطلوب و خسارت‌هاي جبران ناپذير آن بر محيط طبيعي از دغدغه‌هاي مهم مديران شهري است و يكي از راهكارهاي كاهش مصرف انرژي در كلانشهرها ايجاد بام سبز پيشنهاد شده است.

البته اين روزها با افزايش نرخ روزافزون ملك و زمين به صرفه‌تر اين است كه هر فردي براي خود يك بام سبز با شاخص‌هاي كمّي و كيفي داشته باشد و اين فضاي مفرح را در كنار خود تجربه كند.

موانع و چالش‌هاي پيش رو/ ارائه بسته‌هاي تشويقي

«فروغ مرتضايي‌نژاد» مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان در اين باره به خبرنگار ايمنا ، مي‌گويد: با توجه به بالا بودن ارزش زمين و املاك در شهر و از سوي ديگر لزوم رسيدن به استاندارد سرانه فضاي سبز، اين سازمان انجام اقدامات زيادي را در اين راستا در دستور كار خود قرار داده است.

وي با بيان اينكه سرانه تفرجگاهي شهر اصفهان 3.5 مترمربع است در حالي كه بايد به عدد هشت افزايش يابد، اظهار مي‌كند: يكي از راهكارهاي مناسب براي افزايش سرانه، استفاده از پتانسيل بام سبز يا باغ بام‌ها است كه با استاندارد لازم مي‌توان فراهم كرد.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان ادامه مي‌دهد: ايجاد فضاي سبز در بام علاوه بر اينكه باعث جلوگيري از هدر رفت انرژي مي‌شود، يك فضاي دلنشين و پارك با مساحت قابل قبول براي يك مجموعه مسكوني ايجاد مي‌كند تا ساكنان آن بتوانند با يك دقيقه حركت داخل فضاي منزل خود به يك فضاي قابل قبول و مناسب سبز برسند.

وي تاكيد مي‌كند: براي احداث بام سبز در شهر اصفهان از قبل اقداماتي انجام شده بود، اما با توجه به اينكه ضوابطي براي آن تعيين نشده تاكنون چندان اجرايي نشده و كمتر به آن پرداخته شده است.

مرتضايي‌نژاد مي‌افزايد: موانع و چالش‌هاي پيش رو براي احداث بام‌هاي سبز شهر را بررسي مي‌كنيم تا چنانچه نياز به اختصاص بسته‌هاي تشويقي دارد، اقدامات لازم را انجام دهيم.

وي با تاكيد بر ضرورت فرهنگ‌سازي و تبيين مزاياي فضاي بام سبز براي شهروندان، مي‌گويد: يكي از نقاطي كه به بام سبز تبديل شده و شايد كمتر مورد توجه قرار گرفته است، سقف ايستگاه‌هاي مترو در مسير خيابان چهارباغ است.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان ادامه مي‌دهد: بي‌شك در آينده نيز از سقف ايستگاه‌هاي مترو براي ايجاد فضاي سبز استفاده مي‌كنيم.

وي تصريح مي‌كند: نكته قابل توجه اينكه بام سبز بايد داراي عمق قابل قبول (70 تا 80 سانتي‌متر) باشد تا امكان كاشت درختچه و گياه علفي در آن وجود داشته باشد.

مرتضايي‌نژاد با بيان اينكه براي ايجاد بام سبز بايد عمق و بستر لازم براي خاك مهيا باشد و در داخل آن درخت يا درختچه كاشت شود، مي‌گويد: بام ايستگاه‌هاي مترو نياز به درخت دارد، اما براي بام سبز منازل مي‌توان از الگوهاي ديگري همچون درختچه‌هاي زينتي يا حتي سبزيجات استفاده كرد و استفاده از گلدان‌هاي بزرگ و گياهان بالارونده پوششي گزينه مناسب براي بام مجتمع‌هاي مسكوني است.

وي مي‌افزايد: اگر بستر مناسب بر روي بام مجتمع‌هاي مسكوني ايجاد شود، مي‌توان كشاورزي شهري را با كاشت انواع سبزيجات و صيفي جات گسترش داد.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان جلوگيري از پرت انرژي را از ديگر مزيت بام‌هاي سبز دانسته و تاكيد مي‌كند: درجه حرارت طبقه فوقاني تمام آپارتمان‌ها زياد است كه با پوشش يك لايه همچون بام سبز مي‌توان كاهش مصرف انرژي را تحقق بخشيد و از ميزان پرت انرژي كاست.

لزوم ترسيم ضوابط براي اجراي بام‌هاي سبز

«امير رضايي» كارشناس فضاي سبز در گفت و گو با خبرنگار ايمنا ، مي‌گويد: بام سبز يا «روف گرادن» در دهه حدود 1960 براي اولين بار از اروپا شروع شد و بعد از كشور آلمان به تدريج گسترش پيدا كرد و در ساير كشورها الزامات قانوني توسط مديران لحاظ شد تا بام سبز توسعه پيدا كند.

وي تصريح مي‌كند: به هر بامي كه تمام يا مقداري از آن پوشش گياهي مناسب پوشيده باشد «بام سبز» مي‌گويند كه بايد بر اساس اصول مهندسي باشد.

اين كارشناس فضاي سبز مي‌افزايد: اينكه در ايران و شهر اصفهان مقوله بام سبز خيلي موفق نبوده و به آن پرداخته نشده، دلايل مختلفي از جمله نوپا و نوظهور بودن اين علم و دانش است.

وي كمبود اطلاعات فني و مهندسي و نبود ضوابط مهندسي را از ديگر دلايل موفق نشدن اجراي طرح بام سبز دانسته و تصريح مي‌كند: اگر بخواهيم به سمت توسعه بام سبز گام برداريم، بايد ضوابط آن را ترسيم كنيم كه البته تدوين اين ضوابط نيازمند تامين زيرساخت‌هايي همچون افزايش اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي است.

رضايي ادامه مي‌دهد: اگر در مقوله بام سبز و فوايد آن براي شهروندان اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي نشود، هر چه ضوابط درست و استانداردي تبيين شود باز هم موفق نخواهيم بود.

وي با بيان اينكه گام مهم و نخست براي ايجاد بام‌هاي سبز در شهر فرهنگ سازي در اين حوزه و تدوين ضوابط است، مي‌گويد: تدوين ضوابط يك كار بين گروهي است و بايد چند سازمان از جمله نظام مهندسي برق، معاونت شهرسازي و در انتها سازمان پارك‌ها و فضاي سبز مي‌توانند آن را تدوين كنند.

اين كارشناس فضاي سبز اظهار مي‌كند: براي تدوين ضوابط ايجاد بام‌هاي سبز معيارهاي مختلف از جمله لايحه‌ها و مصوبات نياز است كه بايد در هر شهر از سوي شوراي شهر دريافت شود.

وي با بيان اينكه مهم‌ترين اصل، استفاده از بسته‌هاي تشويقي و حمايتي مالي براي ايجاد بام‌هاي سبز است كه در افزايش ايجاد انگيزه بسيار تأثيرگذار است، تصريح مي‌كند: بام سبز از جنبه‌هاي مختلف ويژگي‌هاي منحصر به فرد داشته و مزاياي اقتصادي زيادي دارد.

رضايي با تاكيد بر اينكه وجود بام سبز باعث كاهش مصرف انرژي گرمايشي و سرمايشي در ساختمان مي‌شود، مي‌گويد: طبقات بالاي هر ساختمان يا مجتمع‌هاي مسكوني با توجه به نزديك‌تر بودن به سقف هميشه گرم‌تر است و وجود يك لايه بام سبز نقش عايق حرارتي خواهد داشت و مي‌تواند باعث كاهش دما تا حدود 10 درجه باشد.

وي با بيان اينكه دومين فايده بام‌هاي سبز ايجاد يك فضاي سبز خصوصي و در دسترس براي ساكنان مجتمع‌هاي مسكوني است، اظهار مي‌كند: اگر بام سبز درست، استاندارد و مهندسي اجرا شود، باعث زيبايي ملك و افزايش افزوده ملك و افزايش سرانه فضاي سبز خواهد شد.

اين كارشناس فضاي سبز ادامه مي‌دهد: بام سبز باعث افزايش سرانه فضاي سبز براي شهروندان و سرانه اكولوژيكي و اصلاح كيفيت هوا همچنين باعث كاهش اثرات جزاير گرمايي در شهر مي‌شود.

گزارش از: راضيه كشاورز- خبرنگار سرويس كلانشهر خبرگزاري ايمنا

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات