از دیدار با یادگاران فتح خرمشهر تا حضور تشکل‌ها و  ...

از دیدار با یادگاران فتح خرمشهر تا حضور تشکل‌ها و ...

از دیدار با یادگاران فتح خرمشهر تا حضور تشکل‌ها و نقد فرهنگی

شنبه؛ گرامیداشت آزادسازی خرمشهر
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهدمقدس، به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر در جنگ تحمیلی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با یادگاران حماسه آزادسازی خرمشهر ساکن مشهد دیدار کرد. حمیدرضا موحدی‌زاده در این سلسله دیدارها، خانواده شهدای جنگ تحمیلی را قهرمانان همیشه کشور خواند و اجرای عملیات بیت‌المقدس را نقطه عطفی در جنگ تحمیلی و سبب پیروزی‌های بزرگ بعدازآن دانست.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا هم در خبری از افزایش تعداد بسته‌های کمک‌معیشتی شهرداری به ۶۵هزار بسته و حمایت قریب به ۵۰۰میلیون تومانی شورای شهر از جایگاه‌های CNGگفت.
بتول گندمی در ادامه افزود: پس از توزیع ۵۰هزار بسته کمک معیشتی توسط شهرداری مشهد، با ۱۵هزار خانواری مواجه شدیم که ارتباط مستقیمی با شهرداری نداشتند و سایر دستگاه‌ها هم آن‌ها را پوشش نداده بودند و لذا ۱۵هزار بسته کمک معیشتی که مربوط به زنان سرپرست خانوار و دانش‌آموزان با خانواده‌های نیازمند درنظر گرفته شد.
رئیس شورای شهر هم با پیامی در صفحات رسمی مجازی خود عید فطر را تبریک گفت.
سه‌شنبه؛ تشکل‌ها و نقد فرهنگی
دومین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی رویکردهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با موضوع مشارکت‌های اجتماعی؛ سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، در تالار شهر مشهد برگزار شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در این جلسه خواستار حضور پررنگ تشکل‌های مردمی در حوزه برنامه‌های اجتماعی شد. احسان اصولی بر تقویت تشکل‌های مردمی مشهد جهت حضور هرچه بیشتر در حوزه فعالیت‌های اجتماعی باهدف پیشبرد اهداف کلان مدیریت شهری مشهد و ارتقای سطح کیفی ارتباط با شهروندان تأکید کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی هم در این جلسه گفت: ایجاد فضای مطالبه‌گری توسط تشکل‌های مردمی سبب اصلاح امور اجرایی و خدماتی خواهد شد.
احمد نوروزی همچنین اثرگذاری فضای مطالبه‌گری توسط تشکل‌های مردمی بر تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌های اجرایی نهادهای دولتی و عمومی را موردتوجه قرارداد.

در ادامه جلسه نیز رضا دانای سیج، معاون سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از آمادگی سازمان برای همکاری با تمام تشکل‌های مردم‌نهاد در راستای اولویت‌های اجتماعی شهرداری خبر داد و ادامه داد: شرط همکاری و حمایت همه‌جانبه شهرداری از فعالیت تشکل‌های مردمی و اجتماعی، اولویت برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری مشهد است.
همچنین حمیدرضا همت‌آبادی، یک پژوهشگر اجتماعی در این جلسه بر ضرورت نگاه به درون، گفتمان‌سازی و مسئله‌پردازی توسط تشکل‌های مردمی اشاره کرد به بیان ضعف‌ها و مشکلات درون‌ساختاری تشکل‌های مردمی مشهد پرداخت.
صبح این روز کمیسیون شهرسازی و معماری در نشست هفتگی خود به بررسی لوایح مشوق‌های احداث پارکینگ، تعیین تکلیف اراضی محدوده بلوار شهید طرح‌چی و روستاهای خین‌عرب، اسماعیل‌آباد و ... و قراردادهای منعقده میان شهرداری و شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی و توسعه نوید خراسان پرداخت.
رئیس کمیسیون در این جلسه گفت: درصورت عملی شدن تعهدات شهرداری، پرونده‌ ۱۳ ساله طرح‌های تفصیلی مشهد در سال ۹۹ بسته می‌شود.
محمدهادی مهدی‌نیا گفت: درصورتیکه شهرداری مشهد به تعهدات خود برای ارائه طرح‌های تفصیلی و ارسال آن‌ها به شورای شهر عمل کند، پرونده 13 ساله طرح‌های شهری، اعم از جامع و تفصیلی در سال جاری بسته می‌شود.

ظهر سه‌شنبه هم نشست کارگروه توانمندسازی، ساماندهی و بازآفرینی شهری شورای شهر مشهد به بررسی گزارش اقدامات دفتر تسهیلگری محله آبکوه پرداخت و رئیس کمیسیون اقتصادی شورا در این جلسه از افزایش بخشودگی عوارض شهرداری با تجمیع بیشتر املاک در محلات هدف بازآفرینی خبر داد.
احمد نورزی در ادامه گفت: بسته مشوق‌های بازآفرینی مصوب شورا دربرگیرنده قسمت‌های مختلفی بوده ازجمله عوارض صدور پروانه، پیشروی طولی، طبقه مازاد و معابر حذف‌شده را در برمی‌گیرد.
در ادامه برنامه‌های اجتماعی این هفته هم شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با شهروندانی که چند عضو خانواده خود را براثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند دیدار کرد.
چهارشنبه
نشست بررسی نحوه محاسبه سرانه‌های خدماتی اراضی موقوفه در محدوده بزرگراه آزادی، در کارگروه قراردادهای کمیسیون حقوقی و نشست مشترک شورای شهر و شهرداری مشهد با موضوع بررسی اقدامات شهرداری در خصوص مصوبات حوزه فرهنگی ازجمله برنامه‌های این روز بود.
اما مهم‌ترین رویداد برگزاری نشست «چهارشنبه با محلات» با حضور روسای شورای اجتماعی محلات منطقه ۴ شهرداری مشهد بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در این نشست مشترک سرا‌ی محله را عرصه‌ای برای فعالیت‌های مردم‌نهاد با محوریت شوراهای اجتماعی محلات قلمداد کرد.
احسان اصولی افزود: شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود سعی کرده با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های مناسب، بر قدرت، نفوذ و تأثیرگذاری شوراهای اجتماعی محلات بیفزاید و بر همین اساس اقدامات مختلفی انجام داده که آخرین آن، تصویب طرح ایجاد سرای محله بود تا عرصه‌ای برای فعالیت‌های مردم‌نهاد با محوریت شوراهای اجتماعی محلات فراهم شود.
حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای شهر مشهد هم فعال بودن بیش از ۷۴ پروژه عمرانی در منطقه ۴ شهرداری مشهد را مورد تشویق قرار داد و گفت: یکی از مؤلفه‌های مهم در توسعه هر جامعه، سرمایه اجتماعی است و لذا در گام نخست باید سرمایه اجتماعی را شناسایی، بارور و از آن حفاظت کنیم چراکه محرک توسعه و پیشرفت در شهر هستند.
همچنین نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در این نشست گفت: جوان‌گرایی در دوره جدید شوراهای اجتماعی محلات محسوس است.
رمضانعلی فیضی افزود: در دوره جدید شوراهای اجتماعی محلات، جوان‌گرایی و حضور نیروهای بانشاط و فعال و برخوردار از شور جوانی در رأس شوراهای یازده‌گانه منطقه 4 موج می‌زند و در قیاس با سایر ادوار، تغییر کاملاً ملموس است.

در این جلسه ضمن طرح مسائل و مشکلات و پیشنهاد‌های روسای شوراهای اجتماعی محلات منطقه ۴ در ارتباط با مدیریت شهری، بر ایجاد بازارچه‌های محلی به‌منظور تقویت و بهره‌گیری از کارگران بومی در پروژه‌های محلی تأکید شد.
همچنین نشست کارگروه تخصصی - پژوهشی شهرسازی برگزار شد که به بررسی اولیه نامه شهردار در خصوص اسناد اصلاحی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غرب پرداخت.
پنجشنبه؛ یک بازدید و یک جلسه
محمد حاجیان‌شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری و علیرضا شهریاری، نایب‌رئیس کمیسیون به همراه جمعی از مدیران شهری از باغ گیاه‌شناسی مشهد بازدید کردند.

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات