شیوع کرونا، فرصتی برای گسترش فرهنگ استفاده از  ...

شیوع کرونا، فرصتی برای گسترش فرهنگ استفاده از ...

شیوع کرونا، فرصتی برای گسترش فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل پاک

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، در یکصد و پنجاه و سومین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد، پیشنهاد تغییر موقت مقطع عرضی خیابان‌ها در راستای رعایت فاصله گذاری فیزیکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس این پیشنهاد، در برخی معابر با شرایط خاص، با توجه به تاکید بر عدم استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بخاطر شیوع ویروس کرونا، میتوان از عرض معبر سواره‌رو کم کرد و مسیرهای ویژه تردد دوچرخه را تعریض و یا ایجاد نمود.

مهدی حسن‌زاده، کارشناس حوزه ترافیک در دفاع و حمایت از این پیشنهاد، اظهارکرد: آلودگی صوتی و آلودگی هوا یکی از معضلات شهرهاست؛ به نحوی‌که هر وسیله نقلیه، به ازای 4 کیلومتر طی مسافت، یک کیلوگرم انواع آلودگی می‌کند.

وی در ادامه گفت: این در حالی است که هر 7 کیلومتر دوچرخه سواری، معادل کاهش یک کیلوگرمی کربن‌دی‌اکسید.

حسن‌زاده با بیان اینکه کم‌تحرکی سبب شده تا سلامتی جامعه ما هرروز بیش از پیش تهدید شود، افزود: در ایران سالیانه 100 هزار نفر بخاطر فشار خون بالا فوت می‌کنند و حدود 60 درصد افراد بالای 18 سال کشورمان دچار اضافه وزن هستند که بسیار نگران‌کننده است.

این کارشناس حوزه ترافیک، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، بحران ناشی از ویروس کرونا فرصت مناسبی برای تبلیغ و ترویج حمل‌ونقل پاک فراهم کرده و بسیاری از کشورهای دنیا نیز اقدامات مختلفی در این جهت انجام داده‌اند.

حسن‌زاده با اشاره به برخی از این اقدامات گفت: در پاریس و برلین مسیرهای موقت ویژه دوچرخه احداث شده، در انگلستان سیستم دوچرخه اشتراکی رایگان شده و تمهیدات حمایتی دیگری نیز در سایر کشورها پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در شهر مشهد 4 برنامه مختلف میتوان تعریف کرد، افزود: نخست اینکه بخشی از عرض سواره‌رو به مسیر ویژه تردد دوچرخه اختصاص یابد؛ این طرح را در خیابان‌های با ترافیک کم و در کوتاه مدت می‌توان تعریف کرد.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: پیشنهاد دیگر، اختصاص بخشی از عرض سواره‌رو به عابرین پیاده است؛ همچنین می‌توان خیابان اشتراکی ایجاد کرد به نحوی که سرعت تردد خودروها را کم کرد و عابران‌پیاده و دوچرخه سواران را به سطح خیابان دعوت کنیم.

وی از «open street» بعنوان آخرین راهکار یاد کرد و افزود: در این روش میتوان تردد خودرو در برخی از معابر را ممنوع و یا محدود به خودروهای محلی کرد.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: از دل بحران ناشی از شیوع کرونا میتوان فرصتی برای ترویج استفاده از حمل‌ونقل پاک بیرون آورد.

وی تاکید کرد: گسترش مسیرهای دوچرخه باید در تناسب استفاده‌کنندگان باشد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات