عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران:  مقررات ساختمانی، آشفته و ناهماهنگ است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران: مقررات ساختمانی، آشفته و ناهماهنگ است

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: تنها مرجع فنی و اصل حاکم بر صحت خدمات مهندسی، مقررات ساختمان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، منوچهر شیبانی اصل - عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران – در دومین روز همایش توسعه‌دهندگان پروژه‌های مسکن و ساختمان ایران با اشاره به تاریخچه طولانی مقررات ساختمانی در دنیا خاطرنشان کرد: در کشورهای جهان مقررات ساختمانی براساس چارچوب دقیقی بوده و میزان شرح، تدوین و قلمرو آن‌ها متفاوت است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: متاسفانه به خاطر وجود دوگانگی یا چندگانگی نظام ساخت و ساز و نظام فنی اجرایی در مدارک فنی قانونی و مقررات ساختمانی، آشفتگی و عدم هماهنگی به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به تجدیدنظر در مباحث ملی ساختمان گفت: برای تجدیدنظر در مباحث مقررات ملی ساختمان، ایجاد و توسعه تفکر سیستمی ضروری است؛ براساس این تفکر هر پدیده‌ای متشکل از اجزا مرتبط بهم برای رسیدن به هدفی مشخص است؛ یکی از ریشه‌های اصلی مشکلات این حرفه را فقدان تفکر سیستمی در ساخت و سازها می‌دانم.

شیبانی‌اصل در ادامه به خودداری مدیران از تغییر و تکمیل بخشنامه‌ای اشاره و افزود: در سایر کشورها هیچگاه مسوولی اجازه تغییر یا تکمیل بخشنامه را ندارد اما متاسفانه در کشور ما چنین کاری رایج است که باید جلوی آن گرفته شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان این‌که مقررات ساختمانی محل باید و نبایدهاست، اظهار کرد:‌ این مقررات محل ارائه توصیه نیست و فقط شامل الزامات، باید و نبایدهاست.

وی در پایان به بیان پیشنهاداتی در خصوص مقررات ملی ساختمان پرداخت و گفت: افزایش دانش مدیران و مهندسان و نهادهای دخیل در ساخت و ساز، خودداری از افزایش غیر منطقی تعداد مباحث در قوانین ملی ساختمان و پیش بینی مجازات‌های لازم برای متخلفان ساخت و ساز اموری ضروری است.

 

 

    نظرات