پروژه شهربازی گرگان نمونه‌ای از توزیع متعادل امکانات و کاربری‌ها در گرگان

پروژه شهربازی گرگان نمونه‌ای از توزیع متعادل امکانات و کاربری‌ها در گرگان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری گرگان، با گسترش شهرنشینی، بر جمعیت شهرها افزوده شده و این افزایش بر تراکم بارگذاری در شهرها تاثیر گذاشته و سبب کاهش فضاهای باز می‌شود.

به همین جهت گسترش فضاهای عمومی فراغتی در طول چند دهه گذشته به عنوان اقدامی در راستای تأمین نیازهای گروه‌های مختلف سنی و جنسی در روند توسعه شهرها مورد توجه قرار گرفته است.

در دنیای شلوغ و پرکار امروز نیاز به تفریح و استراحت یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر است و تفریح کردن، یکی از مفاهیم و فعالیت‌های مورد توجه در علوم روانشناسی و حتی مردم شناسی است.

تفریح کردن علاوه بر تاثیر خود بر روان آدمی، تاثیر به سزایی بر جسم و بالتبع بر احوالات یک جامعه دارد و امید به زندگی را افزایش می‌دهد لذا مدیریت شهری گرگان با درک حفره‌های موجود در سرزندگی شهروندان و در راستای ایجاد شهر انسان محور در اقدامی درخور اقدام به طراحی و ساخت شهر بازی مدرن در یکی از بهترین مکان‌های موجود در شهر نموده است تا ضمن دسترسی مناسب به آن، یکی از زیباترین چشم اندازهای موجود مورد استفاده شهروندان گرگان قرار گیرد.

شهربازی مجموعه‌ای از دستگاه‌های سرگرمی با هدف فراهم نمودن اوقات خوش برای گروه‌های سنی اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است لذا ايجاد مجموعه شهربازي در گرگان با توجه به اینکه این شهر بازی مجموعه ای متشکل از فضای باز و سرپوشیده است می‌تواند باعث جذب بیشتر خانواده ها شده و علاوه بر درآمد و اشتغال زایی مستقیم باعث تخلیه هیجانی و روانی شهروندان گردد.

میتوان تصور کرد که این مجموعه تفریحی ضمن روح بخشی و شخصیت پردازی مناسب با توجه به طراحی زیبا و جانمایی بسیاری از مولفه‌های موجود در اماکن تفریحی به هدفهای اقتصادی و اجتماعی خود مطابق با ارزش‌هاي فرهنگي دست یابد زیرا این پروژه تفریحی با توجه به مطالعات اقلیمی و شناخت منطقه و با طراحی محیطی و گرافیکی مناسب که تاثیر مستقیم در افزایش جذب مخاطب و بالتبع درآمد زایی بیشتر  دارد ساخته خواهد شد .

مکان‌یابی صحیح این پروژه علاوه بر ایجاد هنجار‌هایی نظیر دسترسی مناسب، مطلوبیت، سازگاری،تعاملات اجتماعی مناسب، عدم مشکلات مدیریتی و نگهداری و افزایش امنیت روانی ، سبب کاهش بارگذاری بیشتر ناهارخوران به عنوان یکی از اهداف و خروجی‌های این شهربازی خواهد شد.

با مکان یابی مناسب این پروژه دکتر دادبود اثبات کرد آنچه اهمیت دارد دسترسی عادلانه و توزیع متعادل کاربری ها بر اساس عدالت فضایی است ودر ادامه شعار‌های خویش قصد یاد آوری شهر انسان محور به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد ارتباط انسان وطبیعت را دارد و ازفضاهای شهری به عنوان ابزار تأمین کننده آن استفاده میکند و همچنین با وقوف به معیار‌های جامعه شناختی ، فرهنگی و روانشناختی و بادرک شرایط موجود قصد دارد در راستای گسترش شهر انسان محور، با ایجاد تعاملات اجتماعی بهتر میان شهروندان ، با گسترش فرهنگ شهری و حقوق شهروندی و ایجاد آرامش روحی و روانی برای جامعه شهروندان گرگانی به اهداف تعیین شده عالیه خود دست یابد.

یادداشت: دکتر کامبیز لطیف عقیلی

انتهای پیام/س

لینک اصل خبر در سایت شهرداری گرگان

    منبع خبر

    شهرداری گرگان

    شهرداری گرگان

    شهرداری گرگان یک سازمان دولتی و شهرداری در شهر گرگان می باشد

      نظرات