بهره‌برداری از پروژه بهینه‌سازی مصرف آبیاری بارانی تحت‌فشار

بهره‌برداری از پروژه بهینه‌سازی مصرف آبیاری بارانی تحت‌فشار

http://www.bananews.ir/پروژه بهینه‌سازی مصرف آبیاری بارانی تحت فشار با یک میلیارد ریال هزینه در ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهر شربیان از توابع بخش مهربان امروز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، به مناسبت هفته دفاع مقدس ظهر امروز در مراسمی با حضور محمدرضا بیرامی فرماندار شهرستان سراب بهره‌برداری از پروژه بهینه‌سازی مصرف آبیاری بارانی تحت فشار با یک میلیارد ریال هزینه در شهر شربیان از توابع بخش مهربان آغاز شد.

در این مراسم با اجرای پروژه بهینه‌سازی مصرف آبیاری بارانی تحت فشار ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهر شربیان از توابع بخش مهربان تحت اجرای این سیستم قرار گرفتند.

اکبر عبداللهی رئیس جهاد کشاورزی مهربان در گزارشی در این مراسم، اعتبار هزینه شده برای این پروژه را در سطح ۲۵ هکتار اراضی یکپارچه شده را یک میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: ۳۱۰ میلیون ریال به صورت وام بلاعوض و ۶۹۰ به صورت تسهیلات پنج ساله با سود ۱۲ درصد در اختیار مجری پروژه قرار گرفته است و اجرای این طرح در ۲۵ هکتار دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

وی به مشخصات فنی این پروژه اشاره کرده و اظهار داشت: این پروژه دارای استخر تنظیم آب به ابعاد ۲۵*۲۰ متر به عمق دو متر است و منابع تامین آب آن دو حلقه چاه با دبی ۲۵ لیتر در ثانیه است.

عبداللهی افزایش راندمان آبیاری تا ۳۵درصد را از مزایای این طرح عنوان کرد و افزود:‌ امکان اجرای مکانیزه، کاشت، داشت و برداشت همچنین افزایش عملکرد محصول از دیگر مزایای آبیاری بارانی تحت فشار است.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی مهربان، مساحت کل اراضی تحت کشت بخش مهربان ۱۶ هزار و ۷۷۰ هکتار است که از این مقدار ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی آبی و ۷ هزار و ۸۷۰ هکتار اراضی دیم است.

عبداللهی‌ به سطح زیرکشت محصولات گندم آبی، گندم دیم، جو آبی، جو دیم و سیب‌زمینی در سال زارعی جاری اشاره کرده و افزود: از ۲ هزار و ۸۳۰ هکتار سطح زیرکشت گندم آبی ۸ هزار و ۲۰۰ تن محصول برداشت شده است ضمن آنکه ۶ هزار و ۴۰۰ تن گندم دیم از ۶ هزار و ۱۵۰ هکتار اراضی سطح زیرکشت این محصول برداشت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی بخش مهربان با اشاره به برداشت ۲ هزار و ۹۰۰ تن جو آبی از ۹۴۰ هکتار اراضی سطح زیرکشت این محصول، میزان برداشت جو دیم از ۴۵۰ هکتار اراضی سطح زیرکشت این محصول را ۴۵۰ تن اعلام کرد گفت: با توجه به اینکه هنوز برداشت سیب‌زمینی به اتمام نرسیده، میزان برداشت این محصول در ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی سطح زیرکشت تاکنون مشخص نشده است.

 

 

    نظرات