سیل سیستان به تالاب بین‌المللی هامون هدایت شد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، از هدایت سیلاب‌های فصلی رودخانه هیرمند به تالاب بین‌المللی هامون با بکارگیری بیش از ٨٠ دستگاه ماشین آلات سبگ و سنگین خبر داد.

"محمد دلمرادی" با بیان اینکه بارندگی‌های چند روز گذشته در کشور افغانستان و حوضه آبریز هیرمند باعث افزایش آب ورودی و جاری شدن سیلاب در منطقه سیستان شده است، افزود: درحال حاضر تمامی تمهیدات لازم برای مهار و کنترل این سیلاب و هدایت آن به سمت دریاچه هامون با جدیت و کار شبانه‌روزی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بعد از سیلاب سال 1398 سیستان، سه میلیون مترمکعب لایروبی و ترمیم نقاط آسیب‌پذیر رودخانه‌ها و مسیل‌های جریان آب به سمت تالاب هامون و همچنین ایمن‌سازی و افزایش ارتفاع دایک‌های رودخانه سیستان انجام شد، ادامه داد: در این مدت خاکبرداری و لایروبی در مناطق لورگ باغ، فیروزه‌ای، ارباب، هراتی، واجوشک و دیگر نقاط مشخص شده از سوی ستاد بحران استان توسط ٨٠ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین انجام شد که با ورود سیلاب از اسفند سال قبل ماشین آلات مجدداً در نقاط آسیب‌پذیر مستقر شده و در حال انجام کار در مناطق مختلف منطقه سیستان هستند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: دریافت بیش از 30 تا 35 درصدی سیلاب سال جاری نسبت به سال آبی گذشته باعث شده سیلاب بدون ایجاد خسارت به سکونتگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی به تالاب بین‌المللی هامون هدایت و یا ذخیره‌سازی شود.

دلمرادی اضافه کرد: درحال‌حاضر بخشی از این سیلاب برای مصرف آب شرب در مخازن چاه نیمه ذخیره و بخش دیگر در انهار سنتی و شبکه مدرن برای مصارف کشاورزی در جریان است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در پایان اظهار داشت: نیروهای عملیاتی این شرکت با تمام توان اجرایی به‌طورشبانه‌روزی در منطقه مستقر و در حال مرمت نقاط آسیب دیده هستند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان

    شركت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات