سد باغان، تسریع کننده جهش تولید در جنوب استان بوشهر

سد باغان یکی از سدهای دارای فاینانس خارجی در استان بوشهر است که با تکمیل آن، 32 میلیون مترمکعب به ظرفیت ذخیره سازی آب های سطحی این استان افزوده می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، روند پیشرفت احداث سد باغان با حضور مدیرعامل این شرکت، مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم و فرماندار شهرستان جم مورد بررسی قرار گرفت.

مهندس علی محمدی با اشاره به مشخصات فنی این سد اظهار داشت: سد باغان یکی از مهم ترین طرح های توسعه منابع آب جنوب استان بوشهر می باشد که با حجم مخزن 32 میلیون مترمکعب، آب را در اختیار بخش شرب، صنعت و کشاورزی منطقه قرار خواهد داد.

وی افزود: با توجه به آورد مناسب رودخانه باغان در فصل سیلاب، این سد می تواند ضمن کنترل رواناب های فصلی و کاهش خسارت های ناشی از آن، آبی پایدار را به بهره برداران برساند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با مطلوب ارزیابی کردن روند پیشرفت این پروژه خاطرنشان کرد: با تکمیل زیرساخت ها، سیستم انحراف و دایک جانبی سد باغان، عملیات بتن ریزی بدنه اصلی سد در مهرماه سال گذشته آغاز گردید.

محمدی اضافه کرد: حجم کل بتن ریزی بدنه اصلی سد 250 هزار مترمکعب است و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، طبق برنامه ریزی انجام شده در طول 20 ماه به پایان خواهد رسید.

تا کنون بیش از 3هزار مترمکعب بتن ریزی بدنه اصلی انجام شده و پیشرفت فیزیکی پروژه سد باغان 35 درصد برآورد می شود.

وی سد باغان را یکی از پروژه های دارای فاینانس خارجی معرفی کرد و گفت: علیرغم تحریم های موجود در مسیر تامین مالی این پروژه، پیگیری های گسترده ای جهت به نتیجه رسیدن فاینانس این پروژه انجام شده است و امیدواریم در سال جاری تحقق یابد.

در ادامه این بازدید، روند اجرای خط انتقال این سد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در حاشیه این بازدید بیا ن کرد: این خط انتقال 27 کیلومتری، ظرفیت انتقال سالانه 8.2 کیلومتر آب را دارد.

وی افزود: دو ایستگاه پمپاژ با پیشرفت 58 و 90 درصد، یک مخزن به حجم 5 هزار مترمکعب  با پیشرفت فیزیکی 90 درصد و یک مخزن دیگر به حجم یک هزار متر مکعب با پیشرفت 20 درصد از دیگر تاسیسات مرتبط با این پروژه می باشند.

وی یاد آور شد: پیشرفت فیزیکی پروژه خط انتقال 55 درصد می باشد و در صورت تامین مالی مناسب، در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

این گزارش می افزاید تا کنون 100 درصد از مراحل حفاری و عملیات خاکی، 45 درصد کانال کنی و 37 درصد از جوشکاری و جاگذاری خط لوله انجام شده است .

فرماندار شهرستان جم و مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم نیز ضمن تقدیر از عوامل اجرایی پروژه، تسریع در رفع موانع مالی پروژه را از اولویت های خود برشمردند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات