رایزنی‌ برای ‌تغییر برخی مسیر‌های هوایی با هدف توسعه ترانزیت مسافری

رایزنی‌ برای ‌تغییر برخی مسیر‌های هوایی با هدف توسعه ترانزیت مسافری

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران موقعیت مناسبی در بخش ترانزیت هوایی مسافری دارد که البته در راستای تقویت این امر باید در نقشه هوایی تغییراتی ایجاد شود به همین دلیل سازمان هواپیمایی با مقامات مرتبط در حال رایزنی است تا تغییراتی در نقشه هوایی کشور ایجاد کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با فارس ، ضمن اشاره به لزوم توسعه ترانزیت در کشور اظهار داشت: در ۵ ماهه ابتدای سال جاری حدود ۴ میلیون تن جابه‌جایی ترانزیت در کشور داشتیم که این عدد قابل توجه است.

دبیر کارگروه ترانزیت افزود: در برنامه پنجم جابه‌جایی حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی برای سال ۹۰ پیش‌بینی شده اما برنامه کارگروه ترانزیت در سال جاری، جابه‌جایی ۱۲ میلیون کالا است که امید است تا پایان سال این رقم محقق شود.

افندی‌زاده ضمن اشاره به توسعه پایانه‌‌های مرزی کشور در چند سال اخیر، افزود: امید است با توسعه پایانه‌های مرزی، توسعه راه‌های مواصلاتی کشور و شبکه‌های ریلی و نیز روان‌سازی پایانه‌های مرزی با کمک گمرک و سایر ارگان‌های ذیربط، امر ترانزیت و جابه‌جایی کالا روز‌به‌روز در کشور توسعه یابد و روابط خود را در بحث حمل و نقل گسترش دهیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین از تجهیز پایانه‌های مرزی به سیستم its و فناوری‌های روز خبر داد و گفت: اجرای این طرح، موجب کاهش زمان توقف در مرزها، افزایش سیستم‌های کنترلی و کاهش کنترل‌های غیرضروری و در نتیجه افزایش سرعت خدمات‌دهی در مرزها خواهد شد.

* توسعه ترانزیت هوایی مسافری با محوریت پرواز‌های حج

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه در امر ترانزیت عمده فعالیت‌های کشور در بخش کالا است، خاطرنشان کرد: موقعیت استراتژیکی کشور ایران ‌در بحث جابه‌جایی کالا مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه هزینه حمل و نقل هوایی بسیار بالا است و کالاهای خاصی از طریق این سیستم جابه‌جا می‌شود، افزود: در بخش ترانزیت مسافری فعالیت‌های بسزایی در حوزه حمل و نقل هوایی انجام شده است؛ کشور ایران موقعیت بسیار مناسبی در بخش ترانزیت هوایی مسافری دارد که البته باید در نقشه هوایی کشور یکسری تغییرات ایجاد شود.

دبیر کارگروه ترانزیت افزود: در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری با مقامات مرتبط در حال رایزنی است تا تغییراتی در نقشه هوایی کشور برای توسعه ترانزیت مسافر، ایجاد شود البته قطعاً اجرای این امر کمی زمان‌بر است زیرا نوعی فعالیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ضمن تأکید بر اینکه باید از موقعیت‌های خاص استراتژیکی کشور در بحث حمل ونقل هوایی استفاده کرد، اظهار داشت: در ‌ایام حج تعداد مسافران در زمینه ترانزیت افزایش می‌یابد که به دلیل پاره‌ای از موارد از آسمان کشورهای cis عبور می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه قطعاً باید در زمینه توسعه ترانزیت هوایی ایرلاین‌ها تقویت و توجیه شوند، خاطرنشان کرد: لازم است در این‌باره با کشورهای مختلف رایزنی کرد، زیرا هر کشوری مایل است از وسایل نقلیه خود استفاده کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درآمدزا بودن ترانزیت هوایی مسافری برای کشور، خاطر نشان کرد: ایران در بحث ترانزیت حمل و نقل هوایی مسافری موقعیت مناسبی دارد که این امر در پکیجی دیگر، در کارگروه ترانزیت در حال پیگیری است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت خاطرنشان کرد: در کارگروه ترانزیت وزیر راه و شهرسازی، رئیس کارگروه است و اینجانب دبیر کارگروه هستم.

* بهره‌برداری مرحله اول طرح جامع پایانه مرزی تمرچین

افندی‌زاده از ‌بهره‌برداری مرحله اول طرح جامع پایانه مرزی تمرچین خبر داد و افزود: این پایانه یکی از پایانه‌های مهم در مرز عراق و استان آذربایجان غربی است و به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های زمینی استان آذربایجان‌غربی برای ارتباط با کشور عراق محسوب می‌شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه روزانه ۱۸۰ کامیون و ۱۲۰۰ نفر مسافر از این مرز، عبور می‌کنند، خاطرنشان کرد: مرحله اول طرح جامع احداث این گذرگاه زمینی در جنوب غربی استان آذربایجان‌غربی و ۱۱ کیلومتری شهرستان پیرانشهر، در چهار بخش ساختمان تجاری، مسیرهای دسترسی، محوطه سازی و فضای سبز اطراف سالن به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع اجرا شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای تکمیل این پایانه بیش از ۵۳ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: بهره‌برداری از سالن تجاری این پایانه مرزی، می‌تواند در ارتقای سطح کیفی خدمات به استفاده‌کنندگان از مرز تمرچین و تبدیل شدن آن به قطب مهم ترانزیتی شمال غرب کشور با کشور عراق تأثیر بسزایی داشته باشد.

دبیر کارگروه ترانزیت افزود: باتوجه به روند رو به رشد میزان مبادلات از طریق پایانه مرزی تمرچین در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود این مرز در تحقق اهداف سازمان در زمینه افزایش حجم ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت خاطرنشان کرد: همچنین سالن مسافری پایانه میلک در استان سیستان و بلوچستان اوایل مهر‌ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

    نظرات