ته سيگار، آلاينده‌اي نابودگر

ته سيگار، آلاينده‌اي نابودگر

وجود ته سيگارهاي رها شده در معابر عمومي و كوي و برزني علاوه بر زشت كردن چهره طبيعت، فاجعه‌اي زيست محيطي به بار مي‌آورد.

به گزارش«پارما» از ايرنا، ته سيگارها، به اين دليل كه از الياف پليمري غيرقابل تجزيه و سمي ساخته شده اند، در رده زباله‌هاي سمي به شمار مي روند كه انسان مسبب آن است، زباله هاي كوچكي كه از وضع قوانين و جرم انگاري پرتاب آن در سطح معبر جا مانده اند.

ته سيگارهايي كه با پياده‌روي در هر ساعت از شبانه روز، فرقي نمي كند در كدام نقطه يا منطقه باشيم، در جوي آب، باغچه ها، پاي درختان و روي آسفالت خودنمايي مي كنند به سادگي از كنار آن ها عبور مي كنيم غافل از اين كه اين زباله هاي زرد رنگ، موريانه هايي هستند كه به جان طبيعت افتاده و به مرور زمان، محيط زيستي سمي و خالي از سبزينه برجاي خواهند گذاشت.

به گزارش بخش اسپانيايي تارنماي «آرتي» اين زباله ها، بيش از پاكت ها، ظروف پلاستيكي و وسايل آشپزخانه، محيط اطراف و آب ها را آلوده مي كنند تا آن جا كه به دليل حجم زياد آن در طبيعت، بزرگترين منبع آلودگي به شمار مي روند.

اين تارنما در بخشي ديگر به اين مطلب اشاره دارد كه 4.9 ميليارد از 5.5 ميليارد نخ سيگاري كه سالانه در جهان توليد مي شود، حاوي يك فيلتر پلاستيكي ساخته شده از استات سلولز هستند كه تجزيه آن ده ها سال زمان مي برد و به طول مي انجامد.

بنابر داده هاي تارنماي محيط زيستي planet scope هم ته سيگار در هر سال، 2 ميليون و 300 هزار تن از حجم زباله هاي دور ريخته شده را در جهان تشكيل مي دهند. از حجم زباله هاي شيميايي ريخته شده در طبيعت نيز 209 هزار تن مربوط به ته سيگار است، به طوري كه در هر متر مربع حداقل يك ته سيگار يافت مي شود. ته سيگار هايي كه مي توانند 2500 نوع ماده شيميايي مختلف در محيط زيست پخش كنند. يك ته سيگار، به تنهايي مي تواند 500 ليتر آب آشاميدني را آلوده و غير قابل آشاميدن كند.

موضوعي كه بهروز بهزاد اكولوژيست در گفت و گو با ايرنا آن را تاييد كرد و گفت: مواد پلاستيكي رها شده در طبيعت به دليل دير تجزيه شدن، براي محيط زيست خطرناك هستند اما ته سيگارها علاوه بر تجزيه ديرهنگام، سمي هم هستند.

بهزاد يادآور شد: اين ته سيگارهاي رها شده، آرام آرام در خاك و آبهاي زيرزميني نفوذ مي كنند و وارد مخازن سدهايي كه آب شرب را تامين مي‌كنند، مي شوند كه به دليل عدم تجزيه‌پذيري، مواد خطرناك خود را در آب رها و صدمات جبران ناپذيري به بار مي آورند. همچنين آبزيان فيلترهاي سيگار رها شده در آب‌ها را مصرف مي‌كنند. در نتيجه به نوعي اين مواد سمي وارد چرخه غذايي انسان مي‌شود و مي‌تواند سلامت مردم را به خطر بيندازد. علاوه بر آن توسط پرندگان و حيات وحش مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در نهايت تنوع زيستي را به خطر مي‌اندازد.

راهكار پيشگيري از رهاسازي ته سيگارها

چنانچه پس از دانستن تمام اثرات مخربي كه ته سيگارها بر طبيعت مي گذارند افراد همچنان بر سيگار كشيدن خود اصرار دارند بهتر است راهكارهاي پيشگيري از رها سازي ته سيگارها را پيش از آن كه قانون و جريمه گريبان آنان را بگيرد، بياموزند.

موضوعي كه بهزاد بر آن تاكيد كرد و يادآور شد: استفاده از تجربه ساير كشورهاي جهان در فرهنگ سازي و آموزش رها نكردن ته سيگار در خيابان، راهكاري براي حل اين بحران در كشور است. كار فرهنگي متخصصانه و مفيد نه اين كه با ترس و ارعاب بخواهند اين عادت را ترك بدهند. براي اين امر مي توان از رسانه ملي كمك گرفت تا در سريال ها، افرادي كه سيگار مي كشيدند را فردي بدعادت و زشت كار نشان دهند و افراد غير سيگاري را فردي خوب و انساندوست.

وي ادامه داد: برنامه هاي تخصصي رسانه ها مي تواند به صورت نامحسوس مردم و جوانان را به سمت رعايت سلامتي و بهداشت فردي و محيط بكشاند پيش از آن كه جريمه هاي سنگين و گلايه آور بر آن تصويب شود.

در تكميل سخنان اين اكولوژيست، مي توان گفت اگر افراد سيگاري در تمام رفت و آمدهاي درون و برون شهري، يك جعبه بسيار كوچك و سبك همراه داشته باشند مي توانند از رهاسازي ته سيگار خود در كوي و برزن و افزودن بر آلاينده هاي شهري بكاهند.

ضمن اينكه فراموش نكنند داشتن يك بطري كوچك خالي در سفر هاي طبيعت گردي به منزله نگهدارنده زباله سمي ته سيگار عمل مي كند كه تا رسيدن به نخستين سطل زباله از سمي شدن محيط جلوگيري مي كند.


لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات