شهروندان هرساله عوارض خود را پرداخت کنند/ رأی کمیسیون ماده 77 قطعی است

دبیر کمیسیون ماده 77 شهرداری کرمان:

شهروندان هرساله عوارض خود را پرداخت کنند/ رأی کمیسیون ماده 77 قطعی است

دبیر کمیسیون ماده 77 شهرداری کرمان گفت: کمیسیون ماده 77 مرجع رفع اختلاف بین مؤدی و شهرداری در خصوص عوارض است و به لحاظ ساختاری، شخصیت حقوقی مستقلی از شهرداری دارد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، محمود سام‌نژاد در ارتباط با ماهیت این کمیسیون، به ماده 77 قانون شهرداری‌ها اشاره و بیان کرد: رفع هرگونه اختلاف بین مؤدی و شهرداری در خصوص عوارض، به کمیسیونی مرکب از نماینده وزارت کشور، نماینده قوه قضاییه و نماینده شورای اسلامی شهر واگذار شده و تصمیمات گرفته‌شده در این کمیسیون، قطعی و لازم‌الاجراست.

وی افزود: تشخیص این‌که چه چیزی مشمول پرداخت عوارض است یا نیست، بر عهدۀ کمیسیون گذاشته شده و اگر کسی در زمینۀ عوارض تعیین‌شده شکایتی داشته باشد و یا این‌که حق‌وحقوق شهرداری در زمینۀ عوارض ادا نشده باشد، تنها کمیسیون ماده 77 صلاحیت دارد تا به این شکایت‌ها رسیدگی کند.

سام‌نژاد ادامه داد: همچنین رأی صادرشده توسط این کمیسیون، لازم‌الاجرا و مبلغ بدهی توسط اداره ثبت اسناد و املاک قابل وصول است و اجرای ثبت این اداره مکلف است براساس تصمیم کمیسیون ماده 77، نسبت به صدور اجراییه و وصول طلب شهرداری اقدام کند.

وی با تأکید بر این‌که عوارض، یکی از منابع مهم درآمدی شهرداری‌ها محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده 77 اگرچه از ارکان شهرداری است، اما کمیسیونی شبه‌قضایی بوده و شخصیت حقوقی مستقلی دارد.

دبیر کمیسیون ماده 77 شهرداری گفت: کمیسیون ماده 77 در شهرداری تشکیل می‌شود و رأی اولیۀ آن، قطعی ولازم‌والاجراست، اما اشخاص حقیقی که به رأی صادرشده اعتراض دارند، می‌توانند برای تجدید نظر، اعتراض خود را در دیوان عدالت اداری مطرح کنند.

سام‌نژاد افزود: اشخاص حقوقی ازجمله دستگاه‌های دولتی نیز می‌توانند در محاکم عمومی به رأی صادره اعتراض کنند.

وی در مورد چگونگی روند رسیدگی به پرونده‌ها در کمیسیون ماده 77 گفت: بعد از تشخیص صلاحیت و تشکیل پرونده، مستندات جمع‌آوری شده و پس از صدور ابلاغیه،  از اشخاص خواسته می‌شود تا در جلسه حضور پیدا کنند.

دبیر کمیسیون ماده 77 شهرداری افزود: از آنجا که آیین‌نامۀ خاصی برای برگزاری جلسات کمیسیون‌های شبه قضایی تعریف نشده است؛ از آیین‌نامۀ آیین دادرسی مدنی استفاده و ابلاغیه‌ها صادر و برای اشخاص فرستاده می‌شود.

سام‌نژاد ادامه داد: اگر یکی از طرفین در جلسه شرکت نکند و یا مستندات کافی برای دبیرخانه ارسال نکند، این امر منجر به عدم صدور رأی نمی‌شود؛ بلکه رأی غیابی صادر می‌شود و پس از دادن یک مهلت 10 روزه، از شخص خواسته می‌شود تا بدهی خود را پرداخت کند.

وی با بیان این‌که البته رأی در جلسۀ اول صادر نمی‌شود، گفت: بنابراین، این اشخاص فرصت دارند تا در جلسات آینده نیز شرکت کنند، یا به‌صورت کتبی دفاعیه بفرستند تا اعضا موارد را در کمیسیون مورد مطالعه و بررسی قرار دهند، اما در صورتی که توجیهات  و مستندات قابل قبول نباشد، اعضا وارد شور می‌شوند و نسبت به صدور رأی اقدام می‌کنند.

دبیر کمیسیون ماده 77 شهرداری افزود: در صورتی که شخص عوارض خود را با شهرداری  تسویه‌حساب کند، پرونده از دستور کار خارج می‌شود و اگر اقدام نکرد، پرونده وارد مرحلۀ اجرای ثبت و صدور اجرایه می‌شود؛ به این صورت که کمیسیون نامه‌ای به‌همراه یک نسخه از رأی را برای اجرای ثبت می‌فرستد تا پس از طی روال قانونی، شخص نسبت به تسویه‌حساب بدهی خود ملزم شود.

سام‌نژاد با بیان این‌که عوارض شهرسازی و نوسازی، کسب‌وپیشه، پسماند، خدمات شهری و خودرو، ازجمله عوارض شهرداری است، یکی از وظایف کمیسیون را تقسیط عوارض دانست و گفت: اگر اعضای کمیسیون متوجه شوند که بده‌کار در پرداخت بدهی خود به شهرداری، مشکلاتی داشته و یا بضاعت مالی ندارد، این امکان وجود دارد که عوارض تقسیط شود.

وی کمیسیون ماده 77 را بازوی اجرایی شهرداری در زمینۀ درآمدزایی و دریافت مطالبات دانست و گفت: ازسوی دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی نیز که مدعی هستند در زمینۀ اخذ عوارض به آن‌ها اجحاف شده، می‌تواند در کمیسیون طرح شکایت کرده و موضوع را پیگیری کنند.

دبیرکمیسیون ماده 77 شهرداری کرمان با اشاره به این‌که در سال گذشته تعداد 567 پرونده در این کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفته است، گفت: از این تعداد، برای 171 پرونده رأی صادر شده و 396 پرونده نیز مورد توافق قرار گرفته است.

سام‌نژاد افزود: از ابتدای سال 99 تا پایان اردیبهشت‌ماه نیز، تعداد 59 پرونده مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد برای 30 پرونده رأی صادر شده و 29 پرونده نیز  مورد توافق قرار گرفته است.

وی در خصوص تعیین عوارض گفت: عوارض به دو صورت محلی و ملی است که عوارض ملی، ازسوی دولت تعیین می‌شود و در سراسر کشور قابل اجراست و عوارض محلی نیز هر سال توسط شورای اسلامی شهر و براساس لوایح ارسال‌ شده از شهرداری به شورا، تعیین می‌شود.

دبیرکمیسیون ماده 77 شهرداری کرمان به شهروندان توصیه کرد عوارض شهرداری را هرساله پرداخت کنند؛ زیرا برخی از عوارض شهرداری، به‌روز محاسبه می‌شود و برخی عوارض نیز مشمول جریمه خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات