لایروبی ۲۵۳ کیلومتر از رودخانه های استان با ۲۳ هزار و ۶۴۰ میلیون ریال اعتبار

لایروبی ۲۵۳ کیلومتر از رودخانه های استان با ۲۳ هزار و ۶۴۰ میلیون ریال اعتبار

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد علایی در رابطه با وضعیت سیلاب ها در استان اظهار کرد: پیشینه استان خراسان رضوی گویای آسیب پذیری بسیار زیاد آن در برابر سیلاب است. روند فزاینده تخریب جنگل ها و مراتع، تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها و بارش های رگباری شدید با حجم زیاد در زمان کم، سیلاب های ویرانگر و آسیب پذیری استان در برابر سیلاب حجم آسیب های برجای گذشته را افزایش داده است.
وی افزود: شرکت آب منطقه ای متناسب با این تغییرات مدیریت رودخانه ها و لایروبی و بازگشایی آن ها را بجد در دستور کار قرار داده است. سال گذشته مناطق آسیب پذیر از سیلاب و بازه های پرخطر به کمک فرمانداران و بخشداران، مدیران و کارشناسان امورهای آب شهرستان ها، شرکت های مهندسی مشاور، شناسایی و الویت بندی شد و با اعتبار ۲۳ هزار و ۶۴۰ میلیون ریال که شرکت برای نخستین بار از منابع جاری تخصیص داد، 253 کیلومتر از رودخانه ها در بازه های پر خطر لایروبی شد.
علایی ادامه داد: همچنین 540 هکتار از بستر رودخانه ها رفع تصرف شده؛ 157 پل تخریب و برای مهار سیلاب 26 کیلومتر خاکریز احداث شده است. گفتنی است اعتباری که برای لایروبی و بازگشایی رودخانه ها هزینه شد نسبت به خسارت های اقتصادی و زیست محیطی سیلاب بسیار ناچیز است. مثلا در رودخانه دوغارون شهرستان تایباد، در سیلاب 1395 فقط به تاسیسات گمرک دوغارون بیش از 500 میلیارد ریال خسارت وارد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: رودخانه دوغارون در سال 98 با اعتبار 230 میلیون ریال لایروبی و دیواره حفاظتی خاکی برای مدیریت سیلاب ساخته شده و سیلاب های سال 1398 این رودخانه بدون هیچ خسارتی مدیریت شده است.
وی خاطرنشان کرد: این دست آورد مهم با انسجام مدیریتی بی نظیری که در استان ایجاد شده حاصل کار جمعی همه افراد به ویژه فرمانداران، دادستان ها و نیروی انتظامی و همکاری مردم است.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات