اولین كنفرانس مجازی ملی تاب آوری در صنعت برق ایران 11 و 12 خرداد در ساری برگزار شد


اولین کنفرانس مجازی ملی تاب آوری در صنعت برق ایران 11 و 12 خرداد در ساری برگزار شد

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران از برگزاری اولین کنفرانس ملی مجازی تاب آوری در صنعت برق ایران با همت انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران-شاخه مازندران و شرکت توزیع نیروی برق مازندران در تاریخ 11 و 12 خرداد ماه درساری خبر داد .

مهندس رضا غفاری گفت : با توجه به اینکه شبکه های برق در معرض انواع حوادث و بلایای طبیعی قرار دارند و تاب آوری ،توانمندی یک سازمان در جلوگیری از اثر پذیری آن سازمان از یک رویداد یا توانایی برگشت یک سطح قابل قبول عملکردی و در یک بازه زمانی قابل قبول است ، برگزاری این کنفرانس می تواند از جهات مختلف حائز اهمیت باشد .

وی ماهیت صنعت برق را مدیریتی بحرانی دانست و افزود : از40 حادثه طبیعی شناخته شده در دنیا که 31 مورد آن در کشور ما اتفاق افتاده در سالهای اخیر به علت تغییرات آب و هوایی ، حوادث و بلایای طبیعی گوناگونی همچون سیل ، زلزله ، طوفان ، رانش زمین ، برف و .... در مازندران رخ داده و استان ما را جز استانهای حادثه خیز و بحرانی تبدیل کرده که الحمدالله با همدلی و همراهی و ایثار و از خودگذشتگی زحمت کشان این شرکت ، شبکه ها آسیب دیده از حوادث و بلایای طبیعی در کوتاهترین زمان ممکن بازسازی و به حالت اول برگردانده شده است . لیکن باید با اتخاذ تصمیمات راهبردی و اقدامات پیش از وقوع بحران ، از خسارات وارده به شبکه کاسته و تداوم عملکرد سیستم در حد قابل قبولی تضمین گردد .

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران خاطرنشان کرد : بر همین اساس برای مقاوم سازی شبکه های فشار متوسط این شرکت ، در سال گذشته 99 مانور عملیاتی جهادی در مجموعه این شرکت برگزار و حدود 400 کیلومتر شبکه فشار متوسط مقاوم سازی شده است .

غفاری یادآور شد : در سال گذشته 13 مانور استانی ، 17 مانور معین و 69 مانور داخلی برگزار و 732 اکیپ عملیاتی در میدان عمل حضور پیدا کردند .

وی انرژی الکتریکی را اصلی ترین و ضروری ترین عامل زیربنایی در ایجاد در ایجاد راهبرد و توسعه صنایع و زیر ساخت سایر زیرساخت ها در یک کشور دانست بطوریکه مصرف آن یکی از معیارهای مناسب به منظور تعیین سطح پیشرفت و کیفیت زندگی و رفاه مردم یک کشور شناخته می شود .

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران تصریح کرد : با توجه به ویژه گی های شبکه های توزیع برق که شامل وسعت پراکندگی بالا ، فرسودگی شبکه ها ، افزایش سطح توقعات و حساسیت لوازم مشترکین در زمینه کیفیت برق و ارائه خدمات ، اهمیت بنیادی در رفاه اجتماعی ، امنیت و توسعه زیرساخت های صنعت و کشاورزی ، وابستگی مبلمان شهری به این تاسیسات ، اهمیت و ضرورت مقاوم سازی شبکه های توزیع ، در نظرگرفتن اصول پدافند غیر عامل با اولویت حفظ و تداوم فعالیت بارهای حساس و مهم در برابر تهدیدات و بروز بحران ناشی از عوامل مختلف طبیعی یا انسان ساز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد .

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان نیزبا بیان اینکه امروز آب و هوای کره زمین در حال تغییر شگرفی شده است و رفتار طبیعت را با انسان به طور کلی تغییر داده است گرمای بالا در تابستان،سرمای شدید در زمستان،بارانهای سیل آسای بهارو... همگی نشان دهنده این تغییرات هستند.بدین جهت اهمیت دادن به این تهدیدات نادر در گذشته در ملاحظات طراحی و بهره برداری در زیر ساختها و بویژه صنعت برق امری اجتناب ناپذیر است.مقاوم سازی زیر ساختها و افزایش تاب آوری آنها در برابر حوادث متنوعی چون زلزله،سیل، طوفان، رعد وبرق، برف وباران شدید، آتش سوزی،سونامی و ...همچنین ایجاد آمادگی جهت مدیریت بحران سریع و بهینه، لازمه هر یک از شرکتهای مدیریت زیرساخت، وبویژه شرکتهای تابعه صنعت برق چون برقهای منطقه ای، شرکتهای توزیع برق وهمچنین مراکز تولید و نیروگاه ها است .

مهندس حسین افضلی افزود: علاوه بر این در دهه های اخیر مخاطرات متعدد وجدیدی اضافه شده اند که ماهیت انسان ساخت دارند.تهدیداتی که علاوه بر آسیب به داراییها و شبکه صنعت برق گاها سیستم مدیریت و یا زیر ساختهای دیگر امور هدف قرار می دهند تا بتوانند بدینوسیله در صنعت برق ایجاد اختلال کنند. تهدیداتی چون تروریسم، سایبری، الکترومغناطیسی و بیوتروریستی از جمله این موارد به شمار می روند .

رئیس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران شاخه مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به موارد بیان شده ضروری است برنامه ریزان، طراحان وبهره برداران اقدامات لازم را بر این امر مبذول دارند تا شاهد ارتقاء تاب آوری و تامین خدمات مطمئن به مشترکین باشیم که امروز نیاز حیاتی به این انرژی مهم دارند و بدون آن سایر زیر ساختها ونیاز های جامعه نیز با اختلال جدی مواجه می شود .

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با بیان اینکه برگزاری کنفرانس علمی تاب آوری در صنعت برق در مدیریت در کاهش هزینه ها تاثیر فراوانی دارد و اظهار امیدواری کرد؛ در آینده این روش جایگزین سیستم متداول گردد .

دبیر اولین کنفرانس ملی مجازی تاب آوری در صنعت برق کشور نیز در این همایش هدف از برگزاری این کنفرانس آموزش و فرهنگ سازی واژه های تاب آوری در صنعت برق با هدف بالا بردن شاخص های فنی متخصصین برق دانست و گفت در این کنفرانس که برای اولین بار در کشور برگزار شده ۱۵۰۰ نفر به صورت مجازی شرکت کردند .

دکتر فرامرز سپری افزود .این کنفرانس با بیانات مهندس متولی زاده مدیرعامل محترم توانیر افتتاح و از کارهای شاخص این کنفرانس حذف سخنرانی‌های غیرمرتبط و استفاده از متخصصین در ارائه مقالات و کارگاه های علمی می باشد .

وی خاطرنشان کرد؛ از ۲۱۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه این کنفرانس ۱۰۷ مقاله پذیرفته شده که ۴۵ مقاله به صورت شفاهی ارائه و ۶۲ مقاله به صورت پوستر چاپ شده است .

دبیر اولین کنفرانس ملی مجازی تاب آوری در صنعت برق کشور در ادامه اهداف این کنفرانس یادآور شد؛ امروزه با توجه به تغییرات شرایط جوی در اکثر نقاط کشور شاهد بروز حوادث طبیعی با دامنه اثرگذاری گسترده می باشیم حساسیت موضوع از این جهت است که در صورت بروز اختلال در روند تامین و توزیع برق به عنوان شریان حیاتی زندگی در جامعه سایر فعالیت ها نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد از این رو اخیراً موضوع تاب آوری شبکه های برق در شرکت توانیر به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و شرکتهای مختلف نیز به تبع آن پیگیر موضوع شده اند، شرکت توزیع نیروی برق مازندران از جمله شرکت هایی میباشد که به موضوع تاب آوری شبکه های برق به صورت جدی ورود نموده است و عهده‌دار برگزاری اولین کنفرانس ملی در این زمینه شده است. دستیابی و ارائه آخرین یافته های علمی و پژوهشی و تجربیات مفید موجود در زمینه تاب آوری در ایران و یا سایر کشورهای دنیا هدف نهایی این کنفرانس می باشد .

سپری وابستگی متقابل زیرساخت های ملی و صنعت برق با هدف صنعت برق و نقش تامین سوخت و سوخت های جایگزین و تامین استمرار تولید برق با زیرساختهای حمایتی،وابستگی متقابل عملکرد آی سی تی و صنعت برق همچنین نقش تهدیدات نوین در تاب آوری صنعت برق با هدف تاب آوری سایبری و نقش تعمیرات اقلیمی در تاب آوری حملات تروریستی، نقش نیروی انسانی و رخدادهای ناشی از آن و بهره برداری و برنامه ریزی مبنی بر تاب آوری در صنعت برق یا نقش منابع انرژی پراکنده و ریز شبکه‌ها و هوشمند سازی و اتوماسیون در ارتقا مولفه ها و اقدامات عملیاتی، تاب آوری در آمادگی، پاسخگویی و بازیابی، مهندسی و باز طراحی خطوط و شبکه‌های قدرت با رویکرد تاب آوری همچنین پارادایم تاب آوری صنعت برق با ارائه شاخص‌های مهار تاب آوری، نقش مردم و مدیریت مصرف در تاب آوری اجتماعی و امنیت و تاب آوری و تجربیات ناشی از حوادث گذشته به منظور ارتقاء دانش تاب آوری از محورهای اصلی کنفرانس برشمرد .

به گفته سپری ارکان برگزاری برگزاری کنفرانس هیئت رئیسه کنفرانس، شورای سیاستگذاری، کمیته برگزارکننده، دبیرخانه، کمیته اجرایی، کمیته علمی، کمیته روابط عمومی و کمیته ارتباط با صنعت و دانشگاه تشکیل می‌دادند وی تصریح کرد؛ این کنفرانس با سخنرانی مجازی دکتر جلالی رئیس پدافند غیرعامل کشور کار خود را پایان داد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران

    منبع خبر

    شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران

    شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران

    شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران یک شرکت در شهر ساری می باشد

      نظرات