مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوي خبر داد: ظرفيت بالاي استان خراسان رضوي در جهش توليد مسكن ملي در محلات هدف بازآفريني شهري.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رساني اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي، قدرت الله ابك با بیان اینکه استان خراسان رضوي داراي73 شهر است كه 31 شهر آن در مجموع داراي يكصد و 17 محله داراي طرح هدف بازآفريني شهري تا افق سال 1405 است، گفت:  مساحت محلات هدف بازآفريني شهري استان خراسان رضوي حدود 9 هزار و 200 هكتار است كه شامل 2 هزار و 55 هكتار بافت ناكارآمد مياني، 5 هزار و 477 هكتار سكونتگاه هاي غيررسمي و يك هزار و 669 هكتار بافت تاريخي است .

وي در خصوص عملکرد برنامه بازآفرینی شهری (نوسازی مسکن) اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوي از فروردين ماه سال 98 گفت: بر اساس گزارش سامانه اعطاي تسهيلات بافت فرسوده، سهم ابلاغي استان خراسان رضوي 3 هزار و 996 فقره تسهيلات است كه تاكنون 1599 فقره از  تسهيلات ابلاغی طي دو مرحله به استان اختصاص يافته است .

وي افزود: دبيرخانه طرح اقدام ملي در بافت محلات هدف تا كنون بالغ بر 2 هزار و 573 واحد متقاضي دريافت تسهيلات به بانك معرفي نموده كه تعداد 866 واحد آن با بانك انعقاد قرارداد شده است .

ابك با بيان اينكه در طرح اقدام ملي مسكن، يكي از اقدامات دولت ارائه تسهيلات در بافت هاي فرسوده شهري است كه ارائه تسهيلات جهت ساخت 5 هزار و 657 واحد طرح اقدام ملي در طرح بازآفريني شهري پيش بيني شده است و با توجه به استقبال بالايي كه از تسهيلات و تخفيفات دولتي در بخش بازآفريني شهري در استان خراسان رضوي داشته ايم، علاوه بر آن، درخواست اختصاص 6 هزار فقره تسهيلات جديد براي استان به وزارت راه و شهرسازي ارائه شده است .

در اين جلسه همچنين سيدالحسيني عضو هيات مديره شركت بازآفريني شهري ايران ضمن ارزیابی مطلوب عملکرد خراسان رضوی  در خصوص رويكردهاي دولت و وزارت راه و شهرسازي در حوزه بازآفريني شهري در بافت هاي ناكارآمد گفت: در اين زمينه دو دسته اقدامات انجام گرفته كه شامل اقدامات پيشگيري و فقرزدايي و اقدامات درماني همچون تامين مسكن براي اقشار و كروه هاي كم درآمد در محلات هدف بازآفريني شهري است .

عضو هيات مديره شركت بازآفريني شهري ايران به سياست مهم دولت در طرح اقدام ملي مسكن اشاره كرد و گفت: در طرح اقدام ملي در مجموع در كشور 145 هزار واحد اقدام ملي مسكن به شركت بازآفريني شهري كشور تكليف شده كه از اين ميزان يك صد هزار واحد در قالب ارائه تسهيلات و مابقي آن ساخت مسكن ارزان براي قشر كم درآمد شهري است كه تحقق اين امر مستلزم كاهش هزينه هاي ساخت مسكن از طريق ارائه زمين با قيمت مناسب كه در اختيار دولت، سازمان ملي زمين و مسكن، شركت بازآفريني شهري، دستگاه هاي دولتي و ... است و همچنين كاهش ساير هزينه هاي ساخت مسكن همچون ارائه تسهيلات تخفيفي در زمينه هاي بخشودگي بخشي از هزينه هاي شهرداري، خدمات نظام مهندسي و دستگاه هاي خدمات رسان همچون آب، برق و گاز است .

سيدالحسيني همچنين به لزوم اطلاع رساني تخفيفات و تسهيلات دولت در زمينه بازآفريني بافت هاي ناكارآمد شهري اشاره كرد و گفت: لازم است نسبت به اطلاع رسانی و اعتمادسازی به پيمانكاران بخش خصوصي و سرمايه گذاران فعال حوزه مسكن جهت مشاركت در طرح اقدام ملی فعالیت های گسترده ای صورت گيرد تا در سال جهش توليد شاهد ارتقاي توليد در بخش مسكن باشيم .

لازم به ذكر است در ادامه اين جلسه شهرداران شهرهاي مختلف استان سوالات و مشكلات خود را در حوزه بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري مطرح و رهنمودهاي لازم را دريافت كردند و در نهایت تصمیماتی برای تسهیل دسترسی شهروندان به تسهیلات و مشوق های پیش بینی شده در این زمینه در حوزه شهرداری ها و سایر بخش های مرتبط اتخاذ گردید.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى

    اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات