تاکنون ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است/ تعریف چهار ماموریت برای سد اشنویه

تاکنون ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است/ تعریف چهار ماموریت برای سد اشنویه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "قاسم تقی‌زاده خامسی" روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از سد اشنویه(چپرآباد) آذربایجان غربی که در چارچوب ششمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو صورت گرفت، اظهار داشت:  این سد، از نوع خاکی با هسته رسی با طول تاج حدود ۴۸۸ متر و مخزن حدود ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب است که می‌تواند ۷۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.
وی اضافه کرد: این سد، آب را از رودخانه‌های "کانی‌رش" و "گدار" و سرریز سد "سیلوه"  از طریق کانال بیش از 22 کیلومتر "جلدیان" هدایت می‌کند.
تقی‌زاده خامسی خاطرنشان کرد: چهار ماموریت برای سد اشنویه (چپرآباد) تعریف شده است؛ این سد، آب آشامیدنی مردم اشنویه،  نقده، محمدیار و نالوس را با 12.5 میلیون متر مکعب تامین می‌کند.
وی افزود: این سد، همچنین باید 6 میلیون متر مکعب آب را برای تامین آب ۱۰۵۰ هکتار اراضی کشاورزی که قبلا از اینجا حق‌آبه داشتند، تامین کند.
تقی‌زاده خامسی، تامین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کانی‌رش و تامین 44 میلیون متر مکعب برای احیای دریاچه ارومیه را دیگر ماموریت‌های این سد عنوان کرد.
وی گفت: با این که استان آذربایجان غربی بارندگی نسبتا کمتری با وجود افزایش ۱۰ درصدی نسبت به متوسط داشته، نسبت به تعهد تامین ۷۰۰ میلیون متر مکعب برای احیای دریاچه ارومیه تا کنون دو برابر تامین کرده و علاوه بر این از رژیم رودخانه‌ها مانند زرینه‌رود و سیمینه رود در مجموع حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات