مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در نشستی با مدیران صنایع بزرگ استان‌های خراسان:
مدیریت مصرف برق از بروز لطمه به اقتصاد جلوگیری می‌کند

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در نشستی با مدیران صنایع بزرگ استان‌های خراسان: مدیریت مصرف برق از بروز لطمه به اقتصاد جلوگیری می‌کند

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف برق در ایام پیک بیان کرد: مدیریت مصرف برق از بروز لطمه‌ به اقتصاد جلوگیری می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خراسان مهندس رضا ریاحی در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل صنایع بزرگ استان‌های خراسان جهت گذر از پیک 1399 با اشاره به افزایش مصرف برق خاطرنشان کرد: ما به خاموشی در هیچ شرایطی رضایت نداریم چراکه این موضوع برای ما از بعد اقتصادی و اجتماعی اهمیت زیادی دارد. باید توجه داشت الگو و نوع مصرف ما نسبت به کشورهای دیگر کمی نامتوازن است. متاسفانه اختلاف بین حداقل تا حداکثر مصرف در کشور ما بسیار بالاست و همین موضوع نمایان‌گر نامتوازن بودن الگوی مصرف است.

وی ادامه داد: طی سال حداکثر 100 ساعت مصرف برق افزایش بی‌رویه دارد که عمدتا ناشی از بار سرمایشی است. در واقع یک‌سوم مصرف در تابستان صرف وسایل سرمایشی می‌شود.

مهندس ریاحی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تامین بار سرمایشی ایجاد نیروگاه جدید است که تولید هر یک کیلووات آن بین 600 تا 700 دلار سرمایه نیاز دارد که این سرمایه‌گذاری صرفه اقتصادی ندارد.

مهندس ریاحی با بیان اینکه امسال کمی شرایط برای صنعت برق دشوارتر است، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال فعالیت واحد‌های تولیدی کاهش یافت و این واحدها دنبال جبران این عقب‌ماندگی هستند. آثار این مساله در شیب رشد مصرف دیده می‌شود. به همین جهت لازم است صنایع کمی بیشتر به ما کمک کنند تا از این شرایط عبور کنیم.

بهترین راه مدیریت مصرف در ایام پیک، ایجاد تعامل بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برق است

در ادامه دکتر مهدی علومی، معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان، تصریح کرد: بهترین راه مدیریت مصرف برق در ایام پیک ایجاد تعامل میان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. این تعامل در حوزه مصرف خانگی باید با آموزش و در سطح صنایع با همکاری بین دو طرف باشد.

وی اظهار کرد: سال گذشته پیک مصرف برق در استان با موفقیت پشت سر گذاشته شد که صنایع در این موفقیت سهیم بودند. در حقیقت سال گذشته بیشتر صنایع با ما همکاری لازم را داشتند. در حال حاضر 34 درصد مصرف برق استان مربوط به صنایع است. اگر بتوان این 34 درصد را با تعامل مدیریت کرد، قطعا مشکلات ما کاهش خواهد یافت.

دکتر علومی ادامه داد: امسال بروز برخی مشکلات کار ما را کمی دشوارتر کرده است؛ به عنوان نمونه هدف‌گذاری‌ها برای افزایش تولید برق به طور کامل محقق نشده و میزان افزایش تولید کمی از برنامه‌ریزی پایین‌تر است. مساله بعدی برخی عدم قطعیت‌ها به دلیل بیماری کروناست. با توجه به اینکه در حال حاضر کمی وضعیت بهبود پیدا کرده، احتمال افزایش مسافرت‌ها در تابستان وجود دارد. همچنین این امکان وجود دارد برخی کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی به دوره تابستان منتقل گردد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه مساله دیگر رشد مصرف نسبتا بالاست، گفت: میزان مصرف در کشور به طور میانگین از سال 57 تا 98 به میزان 7.4 درصد رشد داشته است. البته اگر این افزایش مصرف در بخش مولد باشد، قطعا امری قابل استقبال است. حتی از افزایش مصرف در حوزه خانگی نیز استقبال می‌کنیم؛ به شرط آنکه هزینه‌های آن پرداخت شود.

وی با اشاره به راهکارهای حل معضلات پیش رو برای تامین برق عنوان کرد: 2 راهکار عمده پیش روی ماست. یک راه این است که نیروگاه جدید راه‌اندازی کنیم. در واقع لازم است برای تامین بار مورد نیاز تا 5000 مگاوات افزایش تولید برق داشته باشیم که رسیدن به چنین سطحی حدود 60 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. همه این هزینه برای مدیریت 200 تا 250 ساعت است که در آن مصرف به اوج خود می‌رسد. این حجم از سرمایه‌گذاری از بیت‌المال تنها برای تامین مصرف برق در 200 تا 250 ساعت به صلاح مملکت نیست.

دکتر علومی اضافه کرد: راه دیگر ما واردات برق است که در هیچکدام از همسایگان ما چنین ظرفیتی برای چنین کاری وجود ندارد و لازم است زیرساخت‌های لازم برای واردات از کشورهای دورتر را ایجاد کنیم که هزینه سرمایه‌گذاری بسیار بالایی نیاز دارد و از طرفی نرخ وارداتی برق بالاست که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

وی با اشاره به مصرف انرژی استان در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته اوج مصرف ما به 4242 مگاوات رسید که نسبت به سال 97 حدود 3 درصد رشد داشت. امسال نیز پیش‌بینی ما این است که میزان مصرف به حدود 4500 مگاوات برسد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان تصریح کرد: باید توجه داشت مصرف بالای 4000 مگاوات در استان تنها در 23 ساعت از سال رخ داده است؛ همچنین تنها 118 ساعت بالای 3900 مگاوات و 223 ساعت بیش از 3800 مگاوات مصرف برق داشته‌ایم. بنابراین اگر بتوان همین حدود 300 ساعت را با تعامل مدیریت کرد، از پیک مصرف امسال نیز با موفقیت عبور خواهیم کرد.

امسال پاداش خوش‌مصرفی صنایع افزایش یافته است

مهندس محمدرضا حسین‌زاده، مدیر دفتر خدمات مشترکین و مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای خراسان، با اشاره به افزایش مصرف برق در ایام پیش رو گفت: میانگین رشد مصرف در سال‌های اخیر حدود 5 درصد بوده است که این میزان در سال جاری به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. میزان مصرف در 10 خرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته 27 درصد رشد داشته که از 42 هزار مگاوات در دوره مشابه سال گذشته به 53 هزار مگاوات رسیده است.

وی ادامه داد: شرکت توانیر نیز برای مصرف صنایع در سال جاری در هر هفته سقف مشخصی تعیین کرده است. سقف پیک مصرف صنایع در هفته دوازدهم 537 مگاوات بود که با رایزنی‌های صورت گرفته این میزان به 580 مگاوات رسیده است.

حسین‌زاده با اشاره به همکاری صنایع با صنعت برق خراسان خاطرنشان کرد: سال 97 میزان کمک صنایع به صنعت برق خراسان 200 مگاوات بود که این مقدار با توجه به میزان درخواستی ما در سال گذشته حدود 150 مگاوات بود که همانند سال 97 صنایع استان‌های خراسان همکاری لازم را با این شرکت نمودند. سال پیش صنایع طی 35 روز با ما همکاری خوبی داشتند و مصرف خود را کاهش دادند. به ازای همین کمک و همکاری‌ها سال پیش بیش از 15 میلیارد تومان به صنایع پاداش اعطا شد. امسال قرار است میزان این پاداش‌ها برای مدیریت مصرف صنایع افزایش یابد.

در پایان این نشست مسئولان و مدیران صنایع استان با امضای میثاق‌نامه‌ای، متعهد به همکاری برای مدیریت مصرف انرژی در تباستان 1399 شدند.

/ لینک اصل خبر در سایت شرکت برق منطقه ای خراسان

    منبع خبر

    شرکت برق منطقه ای خراسان

    شرکت برق منطقه ای خراسان

    شرکت برق منطقه ای خراسان یک شرکت در شهر مشهد می باشد

      نظرات