عدم احیاء بافت مرکزی مشهد موجب زوال شهری خواهد شد

عدم احیاء بافت مرکزی مشهد موجب زوال شهری خواهد شد

عدم احیاء بافت مرکزی مشهد موجب زوال شهری خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدی‌نیا در حاشیه بازدید جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و شهردار از دفاتر تسهیلگری محلات «سرشور» و «جنت» با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان بازآفرینی در شهرها، بازآفرینی فضاها و بافت‌های تاریخی شهرهاست، اظهارکرد: این موضوع در شهر مشهد جزو اولویت‌های سازمان قرار گرفته و به آن ماموریت داده شده که بهسازی و بازآفرینی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و هسته مرکزی شهر که همان مشهد قدیم می‌شود را در دستورکار خود قرار دهد.

وی افزود: متاسفانه ضرب‌آهنگ تغییرات در مشهد و نوسازی بافت‌های قدیمی به نحوی سریع بوده که امروز بناهای زیادی از گذشته باقی نمانده است؛ در 1000 هکتار بافت تاریخی شهر مشهد تعداد بسیار کم، زیر 100 بنای ثبت میراثی داریم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد همچنین خاطرنشان کرد: در محدوده 120 هکتاری محله سرشور هم بناهای تاریخی و ثبتی ما کمتر از انگشتان یک دست است؛ این آمار نشان می‌دهد در گذشته آنگونه که باید و شاید مکانیزم‌های درستی برای حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی وجود نداشته است.

مهدی‌نیا در ادامه با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد با استقرار دفاتر تسهیلگری و تصویب مشوق‌های عملکردی سعی کرده انگیزه لازم را برای مالکان بناهای واجد ارزش و بناهای ثبتی ایجاد کند، گفت: این افراد می‌توانند با بهره‌گیری از تسهیلات و مشوق‌های درنظر گرفته در جهت بهره برداری مناسب ملک خود گام بردارند.

وی افزود: امیدواریم با تکیه بر این رویکرد، در سال‌های آتی به مرور زمان بتوانیم بافت مرکزی شهر را احیاء کنیم وگرنه دچار زوال شهری خواهیم شد و ساکنان بومی به سایر نقاط شهر مهاجرت می‌کنند.

مهدی‌نیا با تاکید بر لزوم توجه به هویت و فرهنگ شهر مشهد، گفت: این بافت‌های تاریخی و بناها، هویت و فرهنگ ما هستند و توجه به آنها موجب تقویت حس تعلق خاطر شهروندان به شهر می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات