حمل و نقل هوایی، صنعت پول‌سازی نیست

حمل و نقل هوایی، صنعت پول‌سازی نیست

http://bananews.ir/یک کارشناس حمل و نقل هوایی گفت: آزاد شدن نرخ بلیت الزاما به معنای گران شدن قیمت‌ها نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) داود خداوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: ‌نرخ بلیت باید آزاد شود تا هر شرکت هواپیمایی با توجه به پتانسیل‌های کمی و کیفی خود، قیمت اعلام کند.

وی افزود: آزاد شدن قیمت‌ها، الزاما به مفهوم گران شدن نرخ بلیت نیست بلکه به مفهوم ارائه خدمات با نرخ رقابتی در زمان‌های خاص براساس عرضه، تقاضا کیفیت و کمیت است؛ با بوجود آمدن رقابت میان شرکت‌های هوایی، مسافران می‌توانند با توجه کیفیت و قیمت، بلیط ارازن‌تر از را انتخاب کنند.

خداوردی ادامه داد: در بسیاری از نقاط دنیا روزهای اول هفته نرخ بلیت ارزان و آخر هفته گران است اما در کشور ما سیاست حمل ونقل هوایی به گونه‌ای است که خالی بودن یا پر بودن هواپیما، تاثیری بر میزان نرخ بلیت ندارد و قیمت بلیت همواره ثابت است.

این کارشناس همچنین تصریح کرد: با آزاد شدن نرخ‌ها، طبیعتا شرکت‌ها در راستای بالا رفتن کیفیت خدمات خود تلاش می‌کنند و مردم نیز حاضرند برای دریافت خدمات بهتر، پول بیشتری بپردازند. در حال حاضر سیستم یکنواخت و یکسان است، میزان کیفیت خدمات تاثیری بر نرخ‌ها ندارد و در نتیجه شرکت‌ها انگیزه‌ای برای بالا بردن خدمات خود ندارند.

وی در ادامه با بیان این‌که صنعت حمل و نقل هوایی، صنعت پول‌سازی نیست، خاطرنشان کرد: در سایر نقاط دنیا این صنعت، صنعت اشرافی و گرانی است و هزینه‌های عملیاتی و دولتی بسیار بالایی دارد به گونه‌ای که بدون پشتوانه‌های بزرگ دولتی نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.

خداوردی در ادامه افزود: افزایش ۳۰ درصدی بهای بلیت، تنها می‌تواند بخشی از هزینه‌های تورم و افزایش نرخ سوخت را بپوشاند.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: تنها راه نجات حمل و نقل هوایی کشور، رقابتی شدن، آزادسازی و تعیین نرخ براساس تقاضا و کیفیت است. باید اجازه دهیم مردم خودشان کیفیت‌های بهتر را انتخاب کنند.

 

 

    نظرات