انعقاد ۱۰۴ میلیاردتومان قرارداد برای سامان‌دهی کشف‌رود

انعقاد ۱۰۴ میلیاردتومان قرارداد برای سامان‌دهی کشف‌رود

انعقاد ۱۰۴ میلیاردتومان قرارداد برای سامان‌دهی کشف‌رود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد و به نقل از روزنامه شهرآرا، «هر متخصصی می داند که پروژه ای به بزرگی کشف رود نیازمند مطالعات متناسب با این بستر است و اقدامات شهرداری مشهد نیز طی ۶ ماه گذشته در این منطقه، منجر به انعقاد ۱۰۴میلیارد تومان قرارداد شده است.» این بخشی از صحبت‌های مدیر پروژه سامان دهی کشف رود درباره اقدامات شهرداری مشهد در ۶ ماه آغازین سامان دهی رودخانه کشف رود به فرماندهی این مجموعه است.
این رود که مدت ها تشنه نظارت و اقدامی یکپارچه برای سامان دهی بود، با حساسیت و پیگیری استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد، پس از برگزاری جلسات متعدد، بالاخره عاقبت به خیر شد و از آبان سال ۹۸ مسئولیت تمام و کمال این پروژه به شهرداری مشهد واگذار شد.
بی شک لازمه آغاز چنین پروژه ای، انجام مطالعات زیست محیطی و اقدامات زیربنایی است تا پروژه شکلی نظام مند به خود بگیرد. اقدامات شبانه روزی شهرداری مشهد در ۶ ماه ابتدایی برعهده گرفتن این پروژه، افق های روشنی را درزمینه رفع یکی از بزرگ ترین معضلات زیست محیطی شهر نمایان کرده است که با گذشت زمان، قسمت های بیشتری از آن، مانند اجرای تصفیه خانه چرمشهر، سامان دهی سپتاژ و... رسانه ای خواهد شد.
به گفته مدیر پروژه سامان دهی کشف رود، شهرداری مشهد ظرف ۶ ماه گذشته، با انتخاب مشاوران ذی صلاح، انجام مطالعات لازم و به کارگیری مشاوران متخصص، قراردادی با اعتبار بیش از ۱۰۴ میلیارد تومان برای سامان دهی بستر کشف رود منعقد کرده است.
عبدا... سلطان احمدی درباره تخصیص این میزان اعتبار گفت: ۱۰۴ میلیارد تومان برای سامان دهی کال زرکش، سرشاخه کشف رود اختصاص یافته است و سامان دهی محور کلات تا خین عرب از ۲۸ اسفند، مراحل تکمیلی خود را طی می کند.
وی با اشاره به اقدامات شهرداری مشهد به منظور افزایش سرانه فضای سبز در این منطقه بیان کرد: ۱۷۵هکتار فضای سبز در این منطقه نگهداری می شود و همچنین ۵ هزار و ۴۰۰ اصله درخت در این منطقه کاشته شده است تا ۹ هکتار فضای سبز جدید به کشف رود اضافه شود.
مدیر پروژه سامان دهی کشف رود با بیان اینکه «در نوروز و روزهایی که کرونا بسیاری از پروژه های کشور را تحت الشعاع قرار داده بود، بی وقفه فعالیت کردیم» افزود: در روزهای ابتدایی سال، ۳ پل خین عرب، پنج تن و قازقان در این منطقه لای روبی شد. حدود ۲ هزار و ۵۰۰متر مکعب نخاله و بازیافت از این پل ها خارج شده است تا از طغیان این رودخانه هنگام افزایش بارش جلوگیری شود.

تکذیب تخلیه شبانه فاضلاب به کشف رود
سلطان احمدی با بیان اینکه هیچ گزارشی مبنی بر تخلیه شبانه فاضلاب چرمشهر به کشف رود دریافت نشده است و عده ای ناآگاهانه به این شایعات دامن می زنند، گفت: فاز یک تصفیه خانه چرمشهر از اسفندماه با حضور وزیر نیرو وارد مدار شده است. با افتتاح فاز اولیه این تصفیه خانه و تصفیه اولیه به حجم ۳۰ لیتر بر ثانیه، خروجی این شهرک ها که صددرصد آلوده بودند، کاهش می یابد. تیرماه امسال نیز با راه اندازی فاز دوم این تصفیه خانه کیفیت پساب شهرک صنعتی چرمشهر بهبود خواهد یافت.
وی با اشاره به آغاز فعالیت موتور تلمبه ها از ۲هفته گذشته در این منطقه بیان کرد: سال ها از استقرار و نصب موتور تلمبه های فعال در بستر کشف رود می گذرد. صاحبان این تلمبه ها شناسایی شده اند و اخطارهای لازم برای جلوگیری از ادامه فعالیت به آن ها داده شده است. اکنون در حال اخذ مجوز از دستگاه قضایی برای جمع آوری این موتور تلمبه ها هستیم.
تصفیه خانه سپتاژ، راه حل معضل کشف رود
مدیر پروژه سامان دهی کشف رود، حجم سپتاژ تخلیه شده در کشف رود را براساس رصدهای صورت گرفته، حدود ۳۰۰کانتینر در روز تخمین زد و گفت: در گذشته، کانتینرهای حمل فاضلاب، محموله های خود شامل فاضلاب خانگی و غیرخانگی را در بستر این رود رها می کردند که این مسئله، یکی از اصلی ترین معضلات منطقه کشف رود به شمار می آید.
به گفته سلطان احمدی، برای حل این معضل، قرارداد راه اندازی تصفیه خانه سپتاژ پس از تعیین مشاور اختصاصی، به ارزش ۷۴میلیاردتومان منعقد شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات