لایحه ساماندهی کارگران روزمزد به تصویب شورای شهر  ...

لایحه ساماندهی کارگران روزمزد به تصویب شورای شهر ...

لایحه ساماندهی کارگران روزمزد به تصویب شورای شهر مشهد رسید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد با اعلام اینکه پیشگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی برای اقشار کارگر و کارگران روزمزد ازجمله اهداف این لایحه به شمار می‌رود، گفت: در آغاز به کار شورای پنجم طرحی جهت ساماندهی کارگران ساختمانی روزمزد در نظر بود تا با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی شود، هرچند کارگزار مشخصی برای این کار تعیین شد اما به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های مرتبط در این حوزه موفقیت چندانی از آن حاصل نشد. ازاین‌رو در سال گذشته وظیفه مطالعه و طراحی برنامه مدونی برای این موضوع را به معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد محول کردیم.

وی بابیان اینکه اقدامات مناسب معاونت منجر به تنظیم لایحه ساماندهی شده است، افزود: مسائل جنبی و حواشی و احتمالات مربوطه در لایحه به‌خوبی مطالعه و پیش‌بینی شده است. همچنین در این لایحه تنظیم و امضای تفاهم‌نامه بین دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله اداره کار، سازمان تأمین اجتماعی، نیروی انتظامی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و... الزامی است. از این‌رو امیدواریم اجرای این پروژه موجب حفظ کرامت انسانی کارگران روزمزد ساختمانی شده و امکان به‌کارگیری آنها در پروژه‌های عمرانی شهرداری نیز فراهم شود.

وی تأکید کرد: در تفاهم‌نامه مذکور قیدشده که دستگاه‌های عمرانی و خدماتی سطح شهر که نیاز به استفاده از کارگران روزمزد دارند بتوانند از ظرفیت ایجادشده در این پروژه استفاده کنند.

به گفته رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد، به‌موجب این مصوبه، سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های ‌کشاورزی شهرداری مشهد می‌بایست به‎منظور ساماندهی کارگران و استادکاران روزمزد و احداث و تجهیز ایستگاه‌های ساماندهی موردنیاز، با جلب و جذب مشارکت دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های کارگری، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی ذی‌ربط، تا سقف اعتبار ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اقدام کند.

وی ادامه داد: در بندهای لایحه تأکید شده اجرای این طرح بر روش‌های هوشمند و استفاده از سامانه‌ها و اپلیکیشن¬های مناسب متمرکز شود. به‌ویژه محوریت درگاه اپلیکیشن شهروندی(شهر من) موردنظر شورا خواهد بود. ضمن اینکه شهرداری می‌بایست در راستای کمک به فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از روش‌های هوشمند و غیرحضوری در کاریابی کارگران، تمهیدات تشویقی و ترغیبی لازم را به‌کار گیرد.

حاجیان شهری یادآور شد: در قالب این برنامه و با همکاری ادارات مربوطه، بخش خصوصی و تشکل‌های کارگری، بانک اطلاعاتی هوشمند جامع از کارگران و استادکاران ساده و فنی اعم از ساختمانی و غیرساختمانی تهیه خوادهدشد تا قابلیت شناسایی، ارزیابی و پایش کارگران(اعم از اطلاعات هویتی، سوابق علمی و تجربی کارگران از حیث کمی و کیفی و...) برای متقاضیان به‌کارگیری آنها فراهم شود.

وی اضافه کرد: از دیگر تکالیفی که به شهرداری محول شده، پیگیری لازم جهت برقراری امور آموزشی و رفاهی از قبیل بیمه تأمین اجتماعی، بیمه مسؤولیت، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و صدور گواهینامه‌های مربوطه، برقراری بیمه بیکاری، به-کارگیری و اشتغال روزانه از طریق جلب و جذب مشارکت مراجع مربوطه، خیرین شهریار، انجمن‌های مردم‌نهاد و... هست. ضمن اینکه مجوزهای لازم برای پرداخت حقوق کارگرانی که به‌صورت روزانه در پروژه‌های شهرداری به¬کار گرفته می-شوند، صادر شده است.

حاجیان شهری خاطرنشان کرد: به‌منظور پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه نیروی کاری به مشهد، مقررشده با مشارکت و همکاری ادارات ذی‌ربط، خیرین شهریار، انجمن‌های مردم‌نهاد و... اقدامات لازم جهت انتقال تجارب این طرح برای ایجاد فرصت‌های کار مشابه در شهرها و شهرستان‌های اطراف انجام شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات