مسکن‌مهر بدون مدرسه

مسکن‌مهر بدون مدرسه

http://www.bananews.ir/با آنچه این روزها توسط مسوولان دولتی درباره وضعیت خدمات‌شهری پروژه‌های مسکن‌مهر عنوان می‌شود، وزارت راه‌وشهرسازی دو راه بیشتر برای ادامه مدیریت مسکن‌مهر پیش‌رو ندارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خدمات زیربنایی همچون آب و برق و گاز که این روزها به تدریج در اغلب این پروژه‌ها در حال تکمیلی است، اگر چه چالش یک‌سال گذشته طرح مسکن‌مهر به شمار می‌آمد، اما حالا با مسکونی‌شدن بخشی از واحدها، خدمات اساسی‌تر همچون مدرسه نیز به پرونده ضعف رفاهی مسکن‌مهر ضمیمه شده است.

فاصله زمین‌های ۹۹ساله با مناطق شهری باعث شده در اغلب شهرهای کشور، دستگاه‌های متولی خدمات‌رسان مجبور شوند طرح‌های جدید شهرسازی را در این مناطق به اجرا دربیاورند. برای تزریق آب شرب و ایجاد برق سراسری لازم است خطوط جدیدی به محل واحدهای مسکونی‌مهر کشیده شود.

همچنین برای سایر خدمات روبنایی همچون مراکز آموزشی و رفاهی و فضاهایی که بتواند نیاز خریدهای روزانه خانوارهای ساکن مسکن‌مهر را تامین کند، باید ساخت‌وسازهای جدید در کنار این واحدها انجام شود که این قبیل امکانات چون طی این دو سال مورد توجه قرار نگرفته بود، الان سر باز کرده و به دغدغه مسوولان تبدیل شده است.

آیا غفلتی که در شروع ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر بابت کم‌توجهی به نیازهای شهری این طرح شد را حالا باید ساکنان متحمل شوند؟

در این باره به نظر می‌رسد وزارت راه‌وشهرسازی باید یکی از دو راه ممکن را برای تضمین «سکونت بدون مشکل» در واحدهای مسکونی‌مهر انتخاب کند.

راه اول، واگذاری واحدها به زوج‌های بدون فرزند است که در این حالت چونکه خانوارها کم‌جمعیت به حساب می‌آیند نیاز آنها به خدمات نیز کمتر خواهد بود.

راه دوم، ورود این وزارتخانه به ساخت پروژه‌های غیرمسکونی در کنار واحدهای مسکونی‌مهر است که به مراتب منطقی‌تر و شدنی‌تر از راهکار اول است.

وزارت راه‌وشهرسازی همانطور که برخلاف انتظار‌های کارشناسی، به کارفرمای بزرگ مسکن‌مهر تبدیل شد و با امضای قرارداد با انبوه‌سازان، ساخت ۲ میلیون واحدمسکونی را بین سازنده‌ها تقسیم کرد و به هر سازنده برحسب سلیقه از ۱۰۰ واحد تا بعضا ۲۰ هزار واحد مجوز ارائه کرد، در شرایط کنونی که ساخت واحدها از نیمه راه گذشته، می‌تواند پروژه‌هایی با کاربری تجاری، آموزشی و رفاهی تعریف کند و این ساخت‌وسازها را نیز بین سازنده‌های توانمند تقسیم کند.

طبق آنچه رییس سازمان نوسازی مدارس – مجری ساخت مدارس در کشور- اعلام کرده اخیرا مقرر شده در قالب همکاری مشترک وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت کشور ۱۶۰ مدرسه در پروژه‌های مسکن‌مهر ساخته شود به این صورت که زمین و ساخت از وزارت راه و مابقی شامل تجهیز مدارس با وزارت کشور باشد.

مرتضی رییسی در این باره به خبرگزاری‌مهر گفته است: در برخی از استان‌ها ساخت پروژه‌ها آغاز شده، ولی در هر حال تعداد این مدارس به نسبت واحدهای مسکونی کم است. ضمن اینکه هم اکنون بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر فاقد مدرسه هستند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، طرح جدید برای ساخت ۱۶۰ مدرسه در مقایسه با ابعاد و حجم واحدهای مسکونی‌مهر و همچنین گستردگی و پراکندگی مناطقی که مسکن‌مهر در آنجا ساخته شده بسیار محدود است.

در تهران به تنهایی با توجه به ساخت نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد مسکن‌مهر، چندین برابر ظرفیتی که برای ساخت مدرسه در کل کشور تعریف شده، به فضای آموزشی نیاز است.

براساس این گزارش، وزارت راه‌وشهرسازی سال گذشته برای تامین خدمات روبنایی از انبوه‌سازان خواسته بود در ازای ساخت واحدهای مسکونی، از احداث مراکز غیرمسکونی در مجاورت پروژه‌هایشان حمایت کنند که البته در تحقق این خواسته توفیق آنچنانی به عمل نیامده است.

 

 

    نظرات