حرکت کج‌دار و مریز بازار آهن در روزهای رکود

حرکت کج‌دار و مریز بازار آهن در روزهای رکود

http://www.bananews.ir/بازار آهن هفته گذشته را در شرایطی سپری کرد که به دلیل رکود حاکم برآن قیمت مقاطع از نوسان زیادی برخوردار نبود، گرچه این موضوع در مورد ورق صدق نمی‌کند و به واسطه رشد قیمت در بورس کالا، بازار نیز با افزایش همراه بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در همین حال شایعه تغییر نرخ تعرفه آهن‌آلات یا بازگشت آن به حالت قبل، کمبود شمش و اثرات ناشی از اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی فعالان بازار را کمی‌ گیج کرده است از این رو به نظر می‌رسید که بازار در شرایط انتظار قرار داشت.

مبادلات بورس نیز به واسطه عدم حضور ذوب‌آهن در هفته گذشته از رونق برخوردار نبود و با وجود آزادسازی رقابت‌ها بازار شاهد نوسان قیمتی نبود. فعالان بورسی البته طولانی شدن مدت سلف‌های آهن در بورس کالا و همزمانی آن با فصل سرما را بهانه رکود رینگ کالای صنعتی عنوان کردند. اما بازار نیز شرایط بهتری نداشت و فولاد سازان نیز کمبود شمش و نامشخص بودن شرایط آتی را عامل بی‌انگیزگی بازار عنوان کردند و شرایط آتی بازار برای هفته جاری را منوط به نرخ ارز و عرضه ذوب‌آهن می‌دانند.

یکشنبه و نوسان قیمت‌ها

درهفته گذشته مبادلات بازارآهن با نوسان آغاز شد، میلگرد سایزهای ریز با کاهش و سایزهای درشت با رشد روبه‌رو شد البته سایز‌های ۲۰ ،۲۲ و ۲۵ بدون تغییر باقی ماند. تیرآهن هم در این روز با نوسان اندک قیمت همراه بود. تیرآهن سایز ۱۴ معادل ۱۵۳ هزار تومان و تیرآهن سایز ۱۸ معادل ۳۰۳ هزارتومان در هر شاخه قیمت خورد.

دوشنبه و رشد آرام قیمت‌ها

در این روز قیمت میلگرد در برخی سایز‌ها با رشد ۵ تا ۱۰ تومانی در هر کیلو مواجه بود در واقع سایز‌هایی که روز قبل تغییر قیمت نداشتند در این روز با رشد همراه شدند و تیرآهن نیز در این روز نسبت به روز قبل تغییر قیمتی نداشت.

در این روز عرضه ورق در بورس کالا با رشد همراه شد و فاصله قیمت بین بورس و بازار را پر کرد و اندکی رشد در بازار را نیز به همراه داشت.

سه شنبه و عقب‌گرد نرخ در بازار

در این روز رشد قیمتی میلگرد در روزهای قبل نه تنها متوقف بلکه عقب‌گرد داشت و اغلب سایز‌های میلگرد کیلویی ۵ تومان کاهش را تجربه کرد. تیرآهن سایز ۱۴ نیز در این روز ۱۵۲ هزار تومان در هر شاخه و سایز ۱۸ همان ۳۰۳ هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت. در کل سایز‌های ریز تیرآهن کاهش و سایز ۲۲ و ۲۴ تا ۳ هزار تومان در هر شاخه رشد داشتند.

ثبات بازار در روز چهارشنبه

در این روز به واسطه رکود حاکم بر مبادلات مقاطع در بورس کالا به‌رغم آزادسازی رقابت و عدم حضور ذوب‌آهن در رینگ مبادلاتی روز چهارشنبه بازار از ثبات نسبی همراه بود و تغییر محسوسی در قیمت مقاطع به وجود نیامد. بسیاری از فعالان از کمبود شمش گله‌مند بودند و آن را دلیل رکود بازار در این مقطع عنوان کردند.

 

 

 

    نظرات