320 مگاوات امسال به ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير كشور اضافه مي‌شود

320 مگاوات امسال به ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير كشور اضافه مي‌شود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «محمد ساتكين» روز يكشنبه در ادامه گفت و گوي خود با خبرنگاران، مجموعه نصب شده نيروگاهي تجديدپذير در كشور را 824 مگاوات اعلام كرد و گفت: اكنون توانسته‌ايم با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و حمايت‌ها در قالب تشويق براي سرمايه‌گذاري‌هاي خرد، همه را درگير و فرهنگ‌سازي كنيم. اما اين كه چقدر مي‌توانيم اين نيروگاه‌ها را با سرعت احداث كنيم در سال 99 با توجه به شرايط، تحريم‌ها و جهش قيمت ارز و مسائل و مشكلات و مسائل سرمايه‌گذاران، حدود 320 مگاوات ديگر به اين ظرفيت اضافه خواهد شد و از مرز هزار مگاواتي مي‌گذريم.
وي ادامه داد: 880 مگاوات پروژه شروع شده براي احداث داريم؛ قراردادهاي اين پروژه‌ها امضا شده و سرمايه‌گذاران شروع به سرمايه‌گذاري كرده‌اند.
ساتكين گفت: بين 320 تا 400 مگاوات از ظرفيت تعريف شده جديد را تا پايان سال 99 يا اوايل سال 1400 و مابقي كه حدود 400 مگاوات است را در سال‌هاي 1400 تا 1401 نصب خواهيم كرد.
وي با اشاره به برنامه جايگزيني يك ميليون كولر گازي گفت: تنها با تعويض 200 هزار كولر گازي، معادل 480 مگاوات مي‌توان نيروگاه مجازي احداث كرد به اين معنا كه به همين اندازه 480 مگاوات نيروگاه احداث مي‌شود.
ساتكين از برنامه جايگزيني 200 هزار كولر گازي در سال 99 خبر داد و افزود:‌ فقط نبايد به تجديدپذير فكر كنيم كه بهره‌وري را هم بايد مدنظر قرار دهیم.

**ظرفيت انرژي‌هاي بادي در كشور
وي همچنين درباره ظرفيت‌هاي انرژي بادي در كشور گفت: ما سه كانال بسيار ويژه در شرق ايران داريم كه يك بخشي از آن در قسمت شمال زابل با نام «ميل نادر» است كه منطقه‌اي ارزشمند از نظر بادي به شمار مي‌رود و پيش بيني مي‌كنيم بيش از 2 تا سه هزار مگاوات قابليت احداث نيروگاه بادي در آن وجود داشته باشد و در حال توسعه هستيم.
معاون وزير نيرو گفت: براي ساماندهي هزار مگاوات در اين منطقه كار انتقال خط 400 كيلوولت به آن انجام شده است. اين منطقه تحت تاثير بادهاي 120 روزه سيستان است و باد فوق‌العاده‌اي دارد.
ساتكين افزود:‌ كانال دوم (كانال خواف) هم يكي از بي نظيرترين بادهاي جهان را دارد و در اين منطقه هم بيش از هزار مگاوات قابليت توسعه وجود دارد. فقط مقداري به خاطر زمين و معادن آهن، مشكلاتي در گرفتن زمين آن وجود دارد.
وي اظهار داشت: كانال ديگر (درح) كه در آن عمليات اجرايي يك پروژه 50 مگاواتي بادي هم حدود دو هفته پيش آغاز شد كه شروع يك پروژه بزرگ با ظرفيت چند هزار مگاواتي است.

**احتمال انجام پروژه‌هاي مشترك با افغانستان و انتقال دانش به كشورهاي همسايه
معاون وزير نيرو با اشاره به تهيه اطلس‌هاي بادي در كشور حتي با برداشت از داده‌هاي مرزي با همكاري شركت‌هاي برجسته آلماني همچنين از احتمال شكل‌گيري پروژه‌هاي مشترك ميان ايران و افغانستان در آينده در حوزه‌هاي مشترك براي انتقال دانش در خصوص احداث نيروگاه‌هاي بادي و تهيه اطلس‌هاي بادي به كشورهاي همسايه خبر داد.
ساتكين ادامه داد: دانش مورد نياز اين پروژه هم‌اينك در كشور وجود دارد و ايران يكي از معدود كشورهايي در جهان است كه  توانسته با دقت بسيار بالايي اين اطلس را تهيه كند.
وي درباره راهكار ساتبا براي جلب اقبال مردمي در استفاده از پنل‌هاي خورشيدي اظهار داشت: در اين زمينه، كميته امداد امام خميني، بسيج جهاد سازندگي با عنوان بسيج روشنايي و بنياد مستضعفان ورود كرده‌اند كه سعي مي‌كنند بخشي را بلاعوض و بخش ديگر را از طريق تسهيلات كم بهره يا بي‌بهره تامين كنند.
به گفته ساتكين، در اين چارچوب تاكنون 2200 پكيج معادل 11 مگاوات نصب شده است.
معاون وزير نيرو درباره پروژه زيست توده‌ها هم گفت: طرحي در اين ارتباط به تازگي براي حل مشكل زباله‌هاي كشور به وزير نيرو ارائه كرده‌ام كه گيلان و مازندران را در برمي‌گيرد. اين پروژه بسيار بزرگ ملي اكنون به صورت طرح اوليه است كه پس از مطالعه وزير در اين باره اطلاع رساني خواهد شد.
وي همچنين افزود: به دنبال راهكارهايي براي نجات درياچه هامون هستيم. زيست توده هم از موارد مد نظرماست. تلاش مي‌كنيم كه توجه سرمايه‌گذاران را به توليد برق از زيست توده جلب كنيم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات