ساخت فرودگاه مهران از حرف تا عمل

ساخت فرودگاه مهران از حرف تا عمل

http://www.bananews.irدر حالی که قرار بود فرودگاه مهران توسط وزارت نفت و سازمان فرودگاه های کشور اجرایی شود اما هنوز این مهم توسط دستگاه های اجرایی عملی نشده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، استان ایلام با وجود داشتن ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و وجود مرز بین المللی مهران از عدم حمل و نقل مناسب رنج می برد.

عدم زیرساختهای ارتباطی در استان ایلام باعث شده این استان از وجود مرز مهران استفاده بهینه نبرد و در حال حاضر استان ایلام دارای یک فرودگاه است که روزانه دو پرواز در آن انجام می شود.

یکی از مزیتهای مهم مرز مهران تردد روزانه پنج هزار زائر است و وجود راه آهن و فرودگاه را در مهران کاملا توجیه می کند ولی در سالهای اخیر هیچ خبری از پیگیری و احداث راه آهن و فرودگاه در این شهرستان و استان نبود.

راه آهن استان ایلام بعد از سالهای سال همچنان در نقطه صفر قرار دارد و مردم ایلام دیگر امیدی برای راه اندازی آن ندارد.

فرودگاه مهران نیز بعد از چند سال هنوز در حد حرف مانده است و هنوز هیچ اقدام عملی برای ساخت این فرودگاه انجام نشده است.

براساس مصوبات دور سوم هیئت دولت به استان ایلام قرار بود فرودگاه مهران در مدت دو سال از سال ۹۰ تا ۹۱ به وسیله وزارت نفت و سازمان فرودگاه های کشور شروع و ساخته شود و برای اجرای این طرح ملی مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

مهران ۶۰ سال پیش فرودگاه داشت

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، نکته جالب این است که شهر مهران ۶۰ سال پیش فرودگاه داشته ولی نه تنها این فرودگاه در حال حاضر متروکه شده است بلکه ظرفیتهای جدیدی نیز ایجاد نشده است اما بازسازی و راه اندازی این فرودگاه با توجه به تردد روزانه پنج هزار زائر خود می تواند باعث تسهیل در تردد در مرز مهران شود.

نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد فرودگاه در شهر مرزی مهران این استان در همسایگی کشور عراق دارای توجیه اقتصادی و فنی است.

کار مکان یابی فرودگاه مهران در دست اقدام است

شاپور پولادی با بیان این مطلب افزود: شهرستان مرزی مهران به سبب داشتن مرز مشترک با عراق، فعالیت شرکتهای بزرگ نفت و گاز وجود بازارچه مرزی، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در آینده و تردد روزانه پنج هزار زائر عتبات عالیات در این منطقه دارای ظرفیتهای مطلوبی برای ایجاد فرودگاه است.

وی با بیان اینکه ایجاد فرودگاه در مهران از مصوبات ارزشمند دولت در جریان سفرهای استانی به شمار می رود افزود: اکنون کار مکان یابی برای ایجاد فرودگاه توسط مهندسان مشاور در دست اقدام است.

پولادی افزود: براساس مصوبه دولت، وزارتخانه های راه و ترابری و نفت مکلف به فعالیتهای اجرایی و سرمایه گذاری برای ایجاد فرودگاه مهران شده اند.

نماینده ایلام در ادامه افزود: یکی از مصوبات سفر هیئت دولت احداث فرودگاه توسط وزارت نفت در مهران بود که تاکنون اجرایی نشده است.

مهران مهمترین کانون فعالیت صادرات و تردد زوار به عراق است

استان ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق (طولانی ترین مرز) بوده و شهرستان مرزی مهران این استان یکی از مهمترین کانونهای فعالیت صادرات و تردد زوار با کشور همسایه است.

ایلام به دلایلی همچون صعب‌العبور بودن، دوری از مرکز و مرزی بودن از توسعه به دور بوده است و در منطقه‌ای خطی و یک راهی قرار دارد زیرا در منتهی‌الیه غرب کشور که کوهستان‌های زاگرس آن را از مرکز ایران جدا کرده قرار گرفته و به آن موقعیتی ایزوله و منزوی داده است و این منطقه بیش از آنکه با فلات ایران ارتباط داشته باشد با جلگه میان رودان ارتباط دارد.

دوری از مرکز، جغرافیای استان و جنگ عامل عدم توسعه یافتگی ارتباطات در ایلام

دوری از مرکز و مرزی بودن استان نیز از دیگر عوامل مهم توسعه نیافتگی استان بوده است و وقوع ۸ سال جنگ در منطقه نیز مزید بر علت بوده است.

از سوی دیگر اغلب راه‌های حمل و نقل استان جوابگوی وضع موجود نیست و اکثر آن‌ها به شیوه افقی و در طول، طراحی شده‌اند و این امر باعث قطع ارتباط شهرهای استان با یکدیگر شده است.

حال در چنین وضعیتی آگاهی یافتن از رویکردهای توسعه استان به منظور رفع موانع ضروری به نظر می رسد.

بالا بودن رقم تراکم راه‌های ارتباطی استان نمی‌تواند به منزله بهبود شبکه ارتباطی استان تلقی شود زیرا کیفیت نامطلوب این شبکه‌ها از یک سو و گسترش طولی آن از سوی دیگر سبب پدید آمدن مشکلات در زمینه امکانات ارتباطی استان شده است.

عدم توسعه اقتصادی و استقرار یافتن رشته کوه صعب‌العبور کبیرکوه در طول شمالی و جنوبی استان سبب شده است که ایلام به دو نیمه شرقی و غربی با ارتباط نامناسب تقسیم شود.

هرچند که ایلام در مجاورت کشور عراق قرار گرفته و حدود ۴۲۵ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد، اما به علت بروز جنگ، فرصت‌های توسعه راه‌های ارتباطی استان فراهم نشده بود، که خود یکی از دلایل توسعه نیافتگی استان نیز بود.

 

 

    نظرات