توافق تاریخی برای مترو تهران

توافق تاریخی برای مترو تهران

http://www.bananews.irاصرار مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی به احداث خط مترو برای شهر جدید پرند، ترازوی اختلاف‌نظر بین دولت و شهرداری بر سر مترو تهران را به یک سطح مشترک رسانده و حالا دو طرف برای پایان دادن به عدم‌همکاری‌ها، با یکدیگر به توافق تاریخی رسیده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهرداری‌تهران طی یک سال گذشته تعهد خود برای ساخت یک‌سوم از مسیر خط مترو شهر جدید پرند را عملا به دریافت مطالبات قدیمی‌اش از دولت منوط کرده بود، اما در تفاهم جدیدی که بین شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی منعقد شده، مسوولیت اجرای تمام این مسیر بر عهده شهرداری‌ تهران قرار گرفته طوری که با اختصاص بودجه جداگانه از طرف دولت، مقرر شده کل پروژه حداکثر تا پایان بهمن ۹۱ به بهره‌برداری برسد.

از متن تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا بین معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور شهرهای جدید و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌تهران تنظیم شده، حاکی است: شهرداری‌ متعهد شده خط یک مترو تهران را با هزینه‌ای معادل ۴۰۰ میلیارد تومان به شهر جدید پرند متصل کند. براین اساس مسوولیت احداث ۵/۴۹ کیلومتر مسیر ریلی، ساخت ایستگاه‌ها و تجهیز ناوگان، به شهرداری واگذار شده است.

پیش از این در سال ۸۸ وزارت مسکن، وزارت راه و شهرداری تهران در توافقی سه‌جانبه، پروژه ساخت مترو پرند را به سه قسمت تقسیم کرده بودند اما هم‌اکنون شرکت متروی تهران –وابسته به شهرداری- به عنوان کارفرمای کل پروژه معرفی شده است.

در متن تفاهم‌نامه‌ جدیدی که برای «مترو» بین شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی منعقد شده آمده است: ۷۵ درصد از کل هزینه پیش‌بینی شده برای ساخت مترو شهر جدید پرند توسط دولت و مابقی که ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود نیز از سوی شهرداری‌تهران تامین خواهد شد.

این تفاهم‌نامه در جلسه‌ای که به دستور رییس‌جمهور در خصوص یکپارچه‌سازی ساخت و بهره‌برداری خط ریلی تهران- فرودگاه امام- پرند تشکیل شد، به امضای نمایندگان دولت و شهرداری رسیده است.

در تفاهم‌نامه تصریح شده است: خط قطار حومه‌ای تهران- فرودگاه امام (ره) از ایستگاه شهر‌آفتاب تا شهر جدید پرند به صورت یک خط ویژه سریع‌السیر با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت با طول تقریبی ۴۵ کیلومتر و از ایستگاه شهر آفتاب تا ایستگاه شاهد به طول ۵/۴ کیلومتر و با سرعت متعارف مترو تهران طراحی و احداث می‌شود. که مجری خط ریلی ویژه مذکور شرکت مترو تهران است و باید با یکپارچه شدن مجری طرح، مسوولیت کارفرمایی پیمانکاران به این شرکت واگذار شود.

شرکت مترو تهران به موجب این تفاهم‌نامه متعهد شده با هزینه حداکثر ۴۰۰ میلیارد تومان کل پروژه شامل طراحی، ساخت، روسازی و تجهیزات و ناوگان را انجام دهد که نسبت تعهد پرداخت کل هزینه ۷۵ درصد توسط دولت و ۲۵ درصد توسط شهرداری تعیین می‌شود. شرکت مترو تهران کل پروژه را تا دهه فجر سال ۹۱ تحویل می‌دهد.

هر چند توافق اخیر دولت و شهرداری برای «مترو» مناقشه‌ قدیمی مربوط به ناوگان حمل‌ونقل ریلی داخل شهر تهران را در بر نمی‌گیرد، اما از آنجا که اشتراک‌نظر از مترو حومه پایتخت شروع شده، مسیر همراهی قابل ادامه خواهد بود.

علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی با تایید این توافق گفته است: از آنجا که شهرداری بهره‌بردار است این تصمیم خوبی است و کار شرکت مترو تهران را قبول داریم و تلاش می‌کنیم از معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری پول را در اختیار این شرکت قرار دهیم.

جمشید نورصالحی معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: با ورود جدی شهرداری به پروژه مترو پرند، ما دو‌سوم سهم وزارت راه را نیز به آنها منتقل کردیم ضمن اینکه هم‌اکنون عملیات احداث این خط توسط پیمانکاران در جریان است.

شروط شهرداری تهران

جعفر تشکری‌هاشمی‌معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تصریح کرد: جمعیت ساکن در تهران حدود ۸ میلیون نفر است و جمعیت شناوری که از شهرهای اطراف تهران برای کسب‌وکار و اقتصاد شهری به تهران مراجعه می‌کنند حدود ۴ میلیون نفر است یعنی در مجموع جمعیت تهران در روز به حدود ۱۲ میلیون نفر می‌رسد. وی افزود: این موضوع طبیعی است که این افراد از شهرهای اطراف تهران می‌آیند و اگر امکان حمل و نقلی مناسب برای رفت و آمد بین شهری برای آنها فراهم شود به جای اینکه روزانه هزاران خودرو از هر کدام از این شهرها به سمت تهران گسیل شود می‌توانیم با حمل و نقل عمومی ‌این امکان را فراهم بکنیم و به این ترتیب حجم ترافیک شهری روزانه را کاهش دهیم. تشکری‌هاشمی ‌اظهار کرد: اما به هر شکل بودجه شهرداری تهران در جغرافیای شهر تهران قابل هزینه کرد است. بنابراین ما اعلام کردیم اگر منابع لازم برای ساخت در اختیارمان گذاشته شود با توجه به اساسنامه متروی تهران که اجازه دارد به شهرهای حومه‌ای هم سرویس دهد و با توجه به اینکه در طول سال‌های گذشته توفیق زیادی برای ساخت متروهای حومه‌ای تهران نبوده است، کمک می‌کنیم تا خطوط مترو راه‌اندازی شود. او افزود: از زمانی که حداقل یک‌سوم اعتبار این پروژه در اختیار ما قرار گیرد شروع می‌کنیم.

 

    نظرات