افزایش مبادله غیرنقدی در شهرداری

افزایش مبادله غیرنقدی در شهرداری

http://www.bananews.ir/از کل بودجه ۹۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری ۴۰۰۰ میلیارد غیرنقدی می‌شود

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهرداری ‌تهران برای ماه‌های باقیمانده از سال جاری با پیش‌بینی تحقق ۱۲۵ درصد از بودجه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خود، درخواست افزایش سقف «درآمد و هزینه» به اندازه یک‌هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان را به شورای‌شهر ارائه کرده که هفته گذشته یک فوریت بررسی این متمم به تصویب رسید.

در صورتی که شورا با افزایش بودجه شهرداری موافقت کند سقف اعتبار اداره پایتخت برای مدیریت شهری در سال جاری به ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که با توجه به جزئیات متمم ارائه‌شده، نحوه دخل‌وخرج شهرداری در نیمه‌دوم تفاوت اساسی را نسبت به نیمه‌اول پیدا خواهد کرد.

شهرداری هم‌اکنون از ۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که اجازه استفاده آن را دارد رقمی معادل ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را به صورت نقدی و مابقی را به صورت غیرنقد مجاز است تامین و هزینه کند که به این ترتیب ۳۶ درصد از کل بودجه به مبادلات غیرنقدی اختصاص دارد. اما در صورت تصویب متمم، سهم غیرنقدی در بودجه به ۴۳ درصد می‌رسد.

براساس لایحه ارائه شده میزان متمم بودجه سال جاری شهرداری تهران از حیث درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان است که ۴۵٠ میلیارد تومان آن نقدی و حدود یک هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان آن غیرنقدی است. همچنین در این لایحه از لحاظ هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها مبلغ ٢٩۴ میلیارد تومان برای بودجه هزینه‌ای و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن جهت بودجه سرمایه‌ای برای تکمیل پروژه‌های عمرانی شهر در نظر گرفته شده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بودجه غیرنقدی به این معنی است که شهرداری به جای پرداخت پول نقد یا کسب درآمد نقدی، از طریق شیوه‌هایی همچون تهاتر یا مشارکت در ساخت و حق بهره‌برداری یا مجوز تراکم با طرف مقابل تسویه‌حساب می‌کند. در این راستا سیدمناف هاشمی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره جزئیات متمم بودجه امسال تصریح کرد: هفته گذشته پیشنهاد متمم هزار و ۷۹۵ میلیارد تومانی شهرداری تهران را به شورای شهر بردیم که یک فوریت آن به تصویب اعضای شورای شهر رسید. با توجه به اینکه مجموع درآمدهای نقدی و غیرنقدی شهرداری در شش ماهه اول سال جاری به ۱۲۵ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال نیز سر جمع درآمدهای شهرداری به میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا کند به همین خاطر متمم بودجه را به شورا ارائه کردیم. ‌هاشمی افزود: ۹۱ درصد از متمم بودجه صرف پروژه‌های عمرانی از جمله مترو خواهد شد.

 

 

    نظرات