توافق نظام مهندسی مشهد با مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی ساختمان

توافق نظام مهندسی مشهد با مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی ساختمان


در نشست مشترک مسئولان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با مسئولان مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی ساختمان به توافقات جدیدی دست یافتند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی، نشست مشترک بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی و مسئولان مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی ساختمان، در محل سایت مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خراسان برگزار شد.

در این نشست که با حضور مهندس محمد حسین شرکاء رئیس سازمان، دکتر محمد رضا موسوی تقی آبادی نائب رئیس، مهندس حسین پور عضو هیأت مدیره، دکتر ایمانی جاجرمی عضو گروه تخصصی برق سازمان، دکتر هدی فاضل مسئول آموزش سازمان، مهندس مظفریان کارشناس مسئول و مشاور انرژی سازمان، دکتر وارسته پور رئیس مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خراسان، دکتر ظفرمند معاونت آموزشی مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خراسان و دکتر شکری نماینده شرکت برق منطقه ای خراسان در مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی ساختمان برگزار شد، طرفین به تبادل نظر و ارائه اطلاعات و توضیحات پرداختند.

در ابتدای جلسه دکتر وارسته پور ضمن ابراز خرسندی از حضور ریاست سازمان و هیأت همراه در مجتمع، گزارش مفصلی از اهداف مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی ساختمان، تجهیزات، امکانات و برخورداری های مجموعه ارائه کرد.

وی اظهار داشت: در راستای ماده ۶ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۱۱ اسفندماه ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی و با توجه به ابلاغیه شماره ۳۵۰/۲۶۶۰۱/۹۷ مورخ ۲۱/۰۵/۹۷ معاونت برق و انرژی وزارت نیرو مبنی بر احداث، راه اندازی و تجهیز مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی ساختمان در مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خراسان تفاهم نامه ای بین شرکت برق منطقه ای خراسان (نماینده توانیر)، شرکت توزیع شهرستان مشهد و مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق در سال 97 منعقد شد.

رئیس مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خراسان عنوان کرد: هدف از انجام اين پروژه برگزاري آموزشهاي كاربردي و تخصصي مديريت انرژي در اين مركز به منظور بهینه سازی مصرف انرژی در زير بخشهاي ساختمان به منظور تأمین نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر است. همچنین ارائه آموزش به شركتهاي خدمات مديريت انرژی، مهندسین مشاور و ناظر ساختمانی، دانشجویان مرتبط با این بخش براساس سرفصل های سازمان نظام مهندسی ساختمان و همچنین صدور گواهینامه در چهارچوب قوانین و مقررات برای دانش آموختگان می باشد، که در نتیجه باعث كاهش مصرف انرژي و دیماند درخواستی در بخش ساختمان می شود.

وی در خصوص سایت این مجتمع آموزشی گفت: این سایت دارای امکانات و تجهیزات گوناگون و مدرن از جمله یک سالن بزرگ و دو منظوره جهت برگزاری همایش ها، سایت نمایشگاهی، سالن های آموزشی، نیروگاه هیبریدی (که مجهز به سه پنل یک کیلو وات با حسگر تابش و ردیاب خورشیدی هستند)، دو دستگاه توربین محور افقی و محور قائم و دو نیروگاه ۲۰ کیلو وات و ... می باشد و تنها سایتی است که قابلیت برگزاری ۲۸ دوره تخصصی را داراست.

در ادامه این نشست رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی نیز با اشاره به برخورداری این سازمان از توانمندی علمی و انسانی و نقش راهبری و سکانداری سازمان در ۹۵ درصد ساخت و سازها، عنوان کرد: هیأت مدیره دوره هشتم از تمام ظرفیت ها، پتانسیل، استفاده از نیروهای نخبه، ارتباط با  موسسات آموزشی، پژوهشی، مراکز دانش بنیان و تمام امکانات استانی در جهت نیل به هدف متعالیِ خدمت به کشور و مردم، نهایت استفاده را خواهد کرد و هر کجا که راهی برای دسترسی و استفاده از امکانات بالقوه فراهم آید، قطعاً به شخصه پیگیر و مترصدیم که با رایزنی و برگزاری جلسات و برقراری تفاهمنامه، پتانسیل ها را به فعل تبدیل کنیم.

مهندس محمدحسین شرکاء افزود: می توان کارهای بسیار مثبتی در بحث سبک سازی و مقررات ملی انجام داد و با اعتقاد به این امر که می شود از توان و امکانات دانشگاه ها و موسسات استفاده کرد، به دنبال افزودن دانش مهندسان، در اختیار قراردادن امکانات با برقراری دوره ها و کارگاه های آموزشی کاربردی هستیم تا زمینه پیشرفت و آگاهی بخشی و بروز رسانی اطلاعات مهندسان استان را فراهم و گام اثر بخشی را در این راه برداریم.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن استقبال از برگزاري آموزشهاي كاربردي و تخصصي مديريت انرژي در مركز ملی آموزش مدیریت انرژی ساختمان، در تلاش است تا با فرهنگ سازی در بین مردم و آموزش به مهندسان، از هدر رفت این سرمایه های ملی بکاهد،ضمن اینکه سازمان با اعلام آمادگی کامل برای هرگونه همکاری با این مرکز به دنبال طرح موضوع و بحث آموزشِ تئوری و عملی به صورت جدی است.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مهندسان طراح، ناظر و مجری باید مباحث ۲۲ گانه نظام مهندسی را چه در بحث طراحی چه نظارت و چه مجری ذیصلاح مدنظر قرار دهند که یکی از آن مباحث، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است که تأکید بسیاری از سوی مهندس خرم رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور و مهندس شرکاء رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بر روی آن شده است.

وی افزود: مهندسان ساختمان در مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان، بیشتر توجه شان به ایمنی و مواردی است که اگر اجرا نشود، پیگرد حقوقی و کیفری برایشان به دنبال خواهد داشت و به نظر می رسد توجه چندانی به مبحث ۱۹ چه در طراحی و چه نظارت وجود ندارد.

دکتر محمدرضا موسوی تقی آبادی اظهار داشت: استان خراسان رضوی در جلسه اخیر در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و وزارتخانه متبوع، پیشنهاد تغییر نام مبحث ۱۹(مدیریت مصرف انرژی به جای صرفه جویی در مصرف انرژی) را ارائه کر، با اذعان به این امرکه صرفه‌جویی در مصرف انرژی تعریفش این نیست که لوازم برقی را خاموش کنیم یا یک سری امکاناتی را برای خود تقلیل دهیم و آسایش خود را سلب کنیم تا نهایتاً صرفه جویی کنیم. مدیریت انرژی به مفهوم استفاده از تجهیزات استاندارد و کم مصرف در کنار ایجاد حداکثر آسایش برای شهروندان است. در این راستا لازم است از تجهیزاتی که هارمونیک کمتر و تلفات کمتری دارد، استفاده شود و مهندسان نیز مبحث 19را در طراحی، نظارت و اجرا رعایت کنند.

دکتر موسوی تقی آبادی  بیان داشت: مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی ساختمان در حال حاضر در مرحله تجهیز و آماده سازی با مشاوره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی است.

در پایان این نشست، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی به اتفاق هیأت همراه از فضای سایت و امکانات و تجهیزات آن بازدید کردند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات