پیشتازی سازمان نظام مهندسی گيلان در ارائه خدمات الکترونيکی

پیشتازی سازمان نظام مهندسی گيلان در ارائه خدمات الکترونيکی


رییس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان گفت: این سازمان در ارائه خدمات الکترونيکي پيشتاز است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان، مهندس عبدالرضا قاسميان گفت: تکريم ارباب رجوع، جلب رضايت اعضا و جلوگيري از بروکراسي اداري موجب شد سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان براي الکترونيکي شدن امور جاري خود و تسريع ارائه خدمات به اعضا برنامه ريزي کند تا ضمن پاسخگويي به نياز مراجعان، حضور و تردد آنها کاهش يابد و در عين حال به امور ضروري و مورد مطالبه آنها پاسخ داده شود.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان گفت: در خصوص کنترل خدمات مهندسي در سازمان مواردي از قبيل کنترل نقشه، ارجاع نظارت و ثبت نقشه به صورت الکترونيکي انجام مي شود، ضمن اینکه ارسال مدارک، کنترل آن و رفع نواقص و ... نيز از طريق سيستم تبادل پيام که در کارتابل الکترونيکي دفاتر مهندسي طراحي تعريف شده، قابل پيگيري و انجام است.

قاسميان با بیان اینکه ارتباط اعضا و مراجعان سازمان با کارکنان از طريق سامانه گفتگو امکان پذير است، اظهارداشت: در اين سامانه افراد به صورت غيرحضوري مي توانند از طريق گفتمان برخط (آنلاين) با پرسنل سازمان ارتباط داشته باشند و سوالات و درخواستهاي خود را مطرح کنند، همچنین در این سامانه فضاي گفتمان الکترونيکي به صورت متني و گفتاري براي کاربران مهياست تا بتوانند به صورت دوطرفه به پرسش و پاسخ بپردازند و امکان ارسال و دريافت مدارک از اين سامانه ميسر است به طوري که نياز به مراجعه حضوري را به صفر مي رساند.

وی با یادآوری اینکه کنترل نقشه از ابتداي سال 98 به صورت تمام الکترونيکي انجام مي شود، تصریح کرد: از طريق کنترل نقشه الکترونيکي بازه زماني کنترل نقشه کاهش يافته و رفت و آمدهاي مکرر براي تبادل نقشه هاي کاغذي از بين رفته است، ضمن اینکه از اين طريق عملکرد کنترلرها به راحتي مورد پايش قرار مي‎گيرد و به حضور فيزيکي کنترلر در سازمان و دفاتر نمايندگي نيازي نيست و کنترلرها به صورت يکپارچه و با رعايت قوانين واحد در سطح استان مي توانند کار کنترل نقشه را انجام دهند.

قاسميان در تشريح ثبت نقشه الکترونيکي گفت: دفاتر مهندسي طراحي، فرم درخواست کنترل نقشه و ساير مدارک مربوطه را مي توانند از طريق کارتابل دفاتر بارگذاري کنند. پس از ثبت پروژه توسط خدمات مهندسي، بقيه مراحل و نحوه پيگيري از طريق سيستم الکترونيکي و تبادل پيام با دفاتر طراحي صورت مي گيرد. همچنين در پروژه هاي نوساز دفاتر مهندسي طراحي و کارفرمايان مي توانند از طريق سايت سازمان نسبت به انجام امور مالي به صورت آنلاين اقدام کنند و نيازي به مراجعه حضوري نیست.

وي در ادامه، تدقيق نحوه ثبت تفکيک آپارتمان و صورتمجلس تفکيکي را مورد اشاره قرار داد و اظهترداشت: کلیه مدارک و نقشه ها به صورت الکترونيکي ارسال شده و پس از طي روال اداري مربوطه، نقشه ها در محل سازمان استان توسط کنترلرهاي منتخب کنترل و پس از تاييد، توسط دفاتر نمايندگي چاپ و مهر مربوطه بر روي آنها درج مي شود و به همراه نامه و با هماهنگي قبلي در اختيار نقشه بردار پروژه قرار مي گيرد.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی استان گیلان، مکاتبات سازمان با مراجع صدور در مواردي از قبيل تفکيک آپارتمان، نوساز و توسعه بنا نيز به صورت الکترونيکي انجام مي‎شود که علاوه بر سهولت دسترسي، امنيت مکاتبات نيز تامين مي‎گردد.

قاسمیان همچنین به ارائه خدمات الکترونيکي واحد عضويت از طريق کارتابل مهندسي از قبيل پرداخت آنلاين حق عضويت، درخواست الکترونيکي صدور کارت المثني، صدور پروانه اشتغال، تمديد، ارتقا، تجديد و صدور پروانه اشتغال المثني اشاره کرد.

وي در خصوص دغدغه مهم ناظران در ارسال گزارشات به مراجع صدور پروانه بيان کرد: ارسال گزارش هاي نظارت مرحله اي و تخلف با امضاي الکترونيکي ناظران به سازمان و مراجع صدور پروانه از طريق کارتابل مهندسي از زمستان 1397 امکان پذير شده است. همچنين ناظراني که تمايل به همکاري در ارجاع نظارت دارند, مي توانند فرم مربوط را از کارتابل خود تکميل و به سازمان ارسال کنند د و آن دسته از ناظراني که تمايل به پذيرش پروژه ندارند، مي توانند از طريق گزينه اعلام عدم حضور ارجاع نظارت بازه زماني خاصي را براي خود به عنوان مرخصي مشخص کنند. رويت سوابق مالي و واريزيهاي سازمان براي  اعضاي محترم نيز از کارتابل امکان پذير است.

قاسمیان ادامه داد: خدمات الکترونيکي کارفرمايان شامل مشاهده رونوشت گزارشهاي ناظرين، پرداختهاي کارفرمايان، تقاضاي صدور پايان کار، صورت مجلس تفکيکي و درخواست کارشناس ماده 27 از طريق سايت سازمان به صورت الکترونيکي مقدور است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش سازمان بر اين است تا ضمن حفظ ارج نهادن به اعضا و مراجعان و کاهش حضور افراد خللي در انجام ا مور سازمان وارد نيايد.

قاسمیان با بيان اينکه برشماري خدمات الکترونيکي سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در يک مصاحبه نمي‎گنجد، اظهارداشت: سازمان نظام مهندسي ساختمان استتن گيلان در اکثر قريب به اتفاق امور خود الکترونيکي است و در حرکت به سمت سازمان تمام الکترونيک تلاش مي کند.

وي از آماده بودن زيرساخت آموزش مجازي و دوره هاي غيرحضوري در سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان سخن گفت و اضافه کرد: با توجه به محدوديت هاي حقوقي و قانوني و عليرغم آماده بودن بستر LMS (سامانه مديريت آموزش) مجوز برگزاري دوره ها توسط سازمان از نهادهاي بالادست صادر نشده اما برگزاري سمينارهاي مجازي در حال انجام است. به عنوان مثال وبينار درسهايي از زلزله منجيل به مناسبت سي‎امين سالگرد زلزله منجيل سال 69 در تاريخ 31 خرداد 99 برگزار خواهد شد.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی استان گیلان، از ديگر خدمات الکترونيکي این سازمان ارائه رفاه کارت براي مواردي از جمله رزرو هتل و محل اسکان، خريد بليط استخر، باشگاه و ... بدون مراجعه به سازمان و تنها از طريق کارتابل مهندسان است.

قاسميان به توانايي بالاي فني و اجرايي سازمان نظام مهندسی استان گیلان در حوزه فناوري اطلاعات اشاره کرد و گفت:  نشريه الکترونيکي این سازمان به عنوان اولين نشريه تخصصي - الکترونيکي در بين سازمانهاي نظام مهندسي ساختمان استانها در دي ماه 1396 شروع به کار کرده است.

وي در پايان ضمن تشکر از همراهي هيات مديره در به روزرساني امور سازمان و ارائه خدمات الکترونيکي و همچنين تلاشهاي واحد فناوري اطلاعات سازمان در محقق ساختن اين امر تاکيد کرد: به منظور رفاه مخاطبان سازمان اعم از اعضاي محترم و يا کارفرمايان ارجمند و بهره گيري از نظرات آنها سامانه هاي «نظام پيشنهادات» و «ارتباط با ما» بر روي سايت سازمان پذيراي انتقادات و پيشنهادات است, همچنين براي ارتباط با واحدهاي مختلف سامانه http://eservices.guilan-nezam.ir/eservices.htm در دسترس عموم قرار دارد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات