اجرای سریعتر خطوط قطارشهری مورد تأکید و حمایت ...
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، بتول گندمی در بازدید از شرکت قطارشهری مشهد با بیان این مطلب گفت: حوزههای ساخت و بهرهبرداری قطار شهری از ظرفیتهای تخصصی و بسیار مهم برای مدیریت شهری به شمار میروند و از آغاز به کار مدیریت شهری در دوره پنجم در هماهنگی و همراهی و تعامل بسیار خوبی با شورا قرار داشتهاند.
وی بابیان اینکه این حوزه در سنوات گذشته اقدامات و عملکرد خوبی داشته و در دوره فعلی نیز ما تمرکز و توجه ویژه به این بخش داشتیم ادامه داد: اجرای کامل خطوط قطار شهری میتواند بسیاری از مشکلات شهر را در آینده نزدیک برطرف سازد و علاوه بر ارائه خدمات مفید به شهروندان و خیل زائران مشتاق زیارت حرم امام رضا علیهالسلام، میتواند آثار بسیار مثبتی در روانسازی ترافیکی، کاهش مشکلات شهر بهویژه در حوزههای محیط زیستی داشته باشد.
همچنین توسعه و پیشرفت قطار شهری میتواند بهسرعت بخشیدن به چرخه اقتصاد شهر مشهد کمک کند. لذا توجه ویژه به حوزه قطار شهری، مسئولیت و وظیفه همه ما نسبت به شهر مشهد تلقی می شود و باید با حساسیت و دقت بسیار امور کاری مربوط به این بخش را بهپیش ببریم.
گندمی اضافه کرد: میلیاردها تومان از پول و سرمایه مردم و دولت در مجموعه قطار شهری هزینه میشود، ازاینرو دقت و نظارت در نحوه هزینهکرد، بهجا و بهموقع هزینه کردن منجر به بهره وری مناسب و رضایت شهروندی می شود.
در سه سال گذشته اجرای سریع و به موقع پروژههای عمرانی مشهد اولویت اساسی مدیریت شهری بوده است. هرچند از ابتدای آغاز به کار این شورا اولویت توسعه شبکه عمومی حملونقل درونشهری مورد تأکید بوده و اهتمام ویژهای در توسعه خطوط قطار شهری بهعنوان پایه و اساس حملونقل پاک، ارزان و با ظرفیت بالا وجود داشته اما در زمان تدوین برنامه عملیاتی دو نگاه وجود داشت یک نگاه هزینهکرد هزاران میلیارد تومان بودجه عمرانی در زیر زمین و درحالیکه بههیچعنوان تا زمان بهرهبرداری به چشم نمیآید و میتواند برای اعتبار شورا مخاطرات زیادی به همراه داشته است را بیان میکردند
وی افزود: این کارشناسان بیان میکردند که چنانچه پروژهها به سرانجام مشخصی در پایان دوره چهارساله شورا نرسد میتواند در رضایت شهروندان تاثیر بگذارد. ازاینرو بسیاری از کارشناسان به شورا توصیه میکردند این حجم بالا از سرمایهگذاریها را در پروژههای عیانتری مانند تقاطع های غیر همسطح ، مجتمعهای تجاری، مجموعه های تفریحی ، فرهنگسراها و ....و روی سطح زمین هزینه کنیم تا در پایان دوره برای مردم امکان ارزیابی دوره ۴ ساله مهیا باشد. و نگاه دیگر تصمیمگیری برای آینده شهر فارغ از این دغدغه ها بود
عضو شورای پنجم مشهد خاطرنشان کرد: دیدگاه ما آن بود که مسئولیت سپردهشده به ما در قبال حال و آینده شهر و شهروندان است و همان اندازه که باید به زمان حال و رضایت شهروندان از اقدامات امروزی اهمیت داد، باید به فکر آینده و نیازهای آتی این کلانشهر نیز باشیم و پروژههای مفیدی را برای آینده آن آغاز و بهموقع به سر انجام برسانیم.
به گفته گندمی، شورا از نگاه های ظاهربینانه و ابزارهای تبلیغاتی فاصله گرفت و به سمت توسعه زیرساختهای شهری برای تضمین آینده بهتر حرکت کرد. امروز این ادعا بهخوبی ثابتشده است و میدانیم که اگر در سالهای ۹۶ و ۹۷ اعتباری که برای پروژههای قطار شهری تخصیص یافت بهجای این پروژه به سایر پروژههای شهری واگذار میشد در سال ۹۸ و سال جاری با افزایش سرسامآور هزینهها بههیچعنوان امکان چنین پیشرفتهایی در پروژههای قطار شهری میسر نمیشد و ساخت مترو متوقف میشد
وی تأکید کرد: ازاینرو در سه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد اعتبارات عمرانی شهرداری به پروژه ی توسعه قطار شهری اختصاص یافت تا در سال ۱۴۰۰ و در زمان تحویل مسئولیت و یا حتی سال پسازآن بخش عمدهای از مشکلات ترافیکی شهر برطرف شده و دسترسیهای شهروندان سهل شود.
ضرورت تسریع در روند تکمیل پروژهها
رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر مشهد بابیان اینکه توان فنی و مهندسی شرکت قطار شهری مشهد به حدی رسیده که بتوانیم توقع داشته باشیم پروژههای این بخش با سرعت بیشتری تکمیل شود گفت: امروز برخلاف سالهای ابتدایی دهه ۸۰ هم ازلحاظ توان و تجربه فنی، هم ازلحاظ توان مدیریتی، امکانات سختافزاری و مالی و هم ازنظر در اختیار داشتن نیروهای متخصص و پیمانکاران قوی بسیار پیشرفت کردهایم.
البته این بدان معنا نیست که حاضر باشیم کیفیت را فدای سرعت عمل کنیم و باید بر کیفیت کار انجامشده چنان دقت کرد تا پروژه بتواند دهها سال ضمن برطرفکردن نیازهای اساسی شهر، بدون کمترین مشکل به کار خود ادامه دهد.
وی تصریح کرد: درخواست اکید همه نمایندگان شورا از شرکت قطار شهری مشهد آناستکه به جهت افزایش سرعت در احداث و در اختیار گذاشتن زیرساختهای حملونقل شهر، همه توان و تخصص و تجربه خود را بهکارگیرند. چراکه با توجه به روند روزافزون گرانیها و افزایش دورهای قیمت ارز، هرچه این سرعت عمل بیشتر باشد هزینه کمتری به مردم تحمیل میشود و هرروز که پروژهای با تأخیر مواجه میشود ضرر بیشتری به مردم وارد میآورد.
گندمی ادامه داد: امیدوارم با توان و تخصص بالایی که در مجموعه قطار شهری مشهد وجود دارد، بتوانیم تا سال ۱۴۰۰ ارتباط عموم شهروندان از طریق سه خط قطارشهری به حرم مطهر برقرار شود و دغدغه عمده شهروندان در باب کاهش معضلات ترافیکی در بافت مرکزی شهر را حل کنیم.
در جهت نیل به همین هدف نیز از ابتدای دوره پنجم در شورای شهر و در کمیسیون برنامهوبودجه، نهایت همکاری و حمایت در تأمین اعتبارات و مجوزهای لازم برای پیشرفت پروژههای توسعه قطار شهری با شرکت قطار شهری مشهد انجامشده است و البته توقع داریم در بعد نظارتی به کاملترینترین نحو اقدام شود و نظارت را از خود شروع کنیم.
نظرات