مشارکت با خارجیها برای صدور محصولات ریلی

مشارکت با خارجیها برای صدور محصولات ریلی

www.BanaNews.irرئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تشریح جزئیات امضای یکی از بزرگترین قراردادهای ریلی ایران از برنامه ریزی برای صادرات محصولات ریلی توسط سازندگان داخلی خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد رویانیان امروز در مراسم انعقاد قرارداد ساخت ۱۲۰ دستگاه واگن قطار شهری اهواز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حمایت از سازندگان داخلی صنعت ریلی یکی از سیاستهای دولت است، گفت: برخی مشکلات در گذشته حرکت تولیدکنندگان داخلی در حوزه صنایع ریلی را دچار نوساناتی کرده بود ولی از یکسال پیش تاکنون اقدامات متعددی برای حمایت از سازندگان داخلی انجام شده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه صادرات محصولات ریلی در دستور کار سازندگان داخلی باید قرار بگیرد، تصریح کرد: به منظور توسعه ساخت داخلی در صنایع ریلی، در بخش تجهیزات فنی از برق، الکترونیک تا ترمز و درب واگنهای مترو همه توسط سازندگان داخلی انجام می شود.

این مقام مسئول با اشاره به توافق با برخی از شرکتهای خارجی برای انتقال دانش فنی و بومی سازی ۶۰ درصد محصولات ریلی در داخل کشور، اظهار داشت: این رویکرد که با هدف تقویت صنایع ریلی داخلی اتخاذ شده است که یکی از مصادیق آن قراردادی بوده که امروز امضا شده است.

وی با یادآوری اینکه در یکسال گذشته قرارداد ساخت ۵۵۵ دستگاه واگن قطار شهری منعقد شده است، تبیین کرد: برای نخستین بار است که دولت برای ساخت واگن مترو قرارداد منعقد کرده چرا که پیش از این مترو تهران تنها با سازندگان چینی قرارداد بسته بود .

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ارزش قرارداد سفارش ساخت ۱۲۰ واگن شهری اهواز را حدود ۱۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: قرار است که این تعداد واگن در مدت ۴۲ ماه ساخته شود.

رویانیان با بیان اینکه از ۵۵۵ دستگاه واگن قطار شهری تاکنون ساخت ۱۲۰ دستگاه برای مترو اهواز منعقد شده است، بیان کرد: قرارداد ساخت ۱۲۰ دستگاه دیگر نیز برای مترو کرج به ایریلکو زنجان سفارش داده شده است.

به گفته وی قرارداد ساخت ۳۱۵ دستگاه واگن قطار شهری با یک شرکت چینی (پوژان) منعقد شده که با این شرط است که محور ساخت یک تولید کننده داخلی باشد و۶۰ درصد واگنها در داخل تولید شود.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه این ۳۱۵ دستگاه برای شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز است، گفت: این قرارداد با چینی ها از سال گذشته عملیاتی شده است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص اعتبارات سالجاری، تاکید کرد: ۲ میلیارد دلار اعتبار ارزی در سالجاری برای مترو در نظر گرفته شده است که دولت آمادگی تخصیص آن را به شهرداری ها دارد.

وی با تاکید بر اینکه انتشار یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت هم برای تقویت مترو در دستور کار قرار گرفته است، اعلام کرد: بر این اساس یکهزار میلیارد تومان در سالجاری در قالب بودجه عمومی به حمل و نقل اختصاص یافته و بنابر قانون حمل و نقل،شهرداری ها هم باید یکهزار میلیارد تومان برای حمل و نقل اختصاص دهند.

    نظرات