شرکت‌های هواپیمایی همچنان درگیر مساله سوخت

شرکت‌های هواپیمایی همچنان درگیر مساله سوخت

http://www.bananews.irاین روزها صنعت حمل و نقل هوایی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که اگر ادامه یابد برای این صنعت که به اذعان برخی کارشناسان نسبت به سایر شقوق حمل و نقل دچار کم‌توجهی‌ است، مشکل آفرین می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، اگرچه اوایل مهرماه سال گذشته قیمت بلیت هواپیما ۳۰ درصد افزایش یافت اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت، شرکت‌های هواپیمایی کشور در پرداخت هزینه‌های سوخت خود دچار مشکل شدند و پس از بررسی‌های بسیار مجوز افزایش ۱۴ درصدی قیمت در تیرماه سال جاری داده شد اما به دلیل فاصله زمانی بین افزایش قیمت سوخت و قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پخش فراورده‌های نفتی بدهکار شدند و حتی کار تا جایی پیش رفت که شایع شد سوخت رسانی به شرکت‌های هواپیمایی بدهکار متوقف شده است.

اگرچه این شایعه از سوی مسوولان رد شد و یک مقام مسوول در این بخش اعلام کرد که بررسی‌ها و مذاکرات توسط مقامات ذی‌صلاح برای حل مشکلات این شرکت‌ها از یک روند منطقی برخوردار است اما با توجه به تحریم‌های صورت گرفته و عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی توسط برخی کشورها و تورم و افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی به نظر می‌رسد مسوولان هرچه سریعتر باید نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

البته دکتر شهریار افندی‌زاده - معاون وزیر راه و شهرسازی- چندی پیش درباره‌ی صحبت‌های مطرح‌شده درباره‌ی صدور مصوبه‌ای برای توقف سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی بدهکار- اظهار کرد: پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در آذرماه سال گذشته نرخ بلیت هواپیما به رغم افزایش نرخ سوخت بالا نرفت.

وی با اشاره به این‌که عدم افزایش به دلیل تمهیدات اندیشیده‌ شده توسط وزارت راه و شهرسازی بود، تصریح کرد: به دلیل افزایش نرخ سوخت جلسات بسیاری با شرکت‌های هواپیمایی در قسمت کارشناسی ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها برگزار شد و میزان اثرات این تغییر در کاهش درآمد‌های شرکت‌های هواپیمایی مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه و شهرسازی در هدفمند‌سازی یارانه‌ها اظهار کرد: در نهایت مقرر شد نرخ بلیت هواپیما به دلیل افزایش نرخ سوخت از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان به‌طور متوسط ۱۴ درصد افزایش یابد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر این‌که شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند با توجه به افزایش نرخ بلیت هواپیما نسبت به تسویه حساب بدهی خود به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اقدام کنند، خاطرنشان کرد: شرکت‌ فرآورده‌های پخش و شرکت‌های هواپیمایی باید وارد مذاکره شوند و نسبت به تسویه این بدهی به صورت نقد یا اقساط یا هر روشی که مورد توافق هر دو باشد، اقدام کند.

افندی‌زاده با بیان این‌که از بین شرکت‌های هواپیمایی تنها دو شرکت ایران ایر و ایران ایرتو دولتی هستند، تصریح کرد: شرکت آسمان نیز وابسته به سازمان تامین اجتماعی است.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه و شهرسازی در هدفمندسازی یارانه‌ها با تاکید بر این‌که افزایش نرخ بلیت هواپیما به دلیل جبران افزایش قیمت سوخت صورت گرفته است، اضافه کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های هواپیمایی باید تعامل کنند تا مشکلی برای صنعت هوایی کشور رخ ندهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی با برگزاری جلسات و صدور مجوز افزایش ۱۴ درصدی از بیست‌وهشتم تیرماه سال جاری نسبت به حل مشکل شرکت‌های هواپیمایی اقدام کرده است، اظهار کرد: صدور مصوبه‌ای مبنی بر توقف سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های هواپیمایی مربوط است و وزارت راه و شهرسازی در این تصمیم‌گیری نقشی ندارد.

اگرچه همچنان سوخت رسانی به شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود و بنا به اعلام افندی‌زاده، وزارت راه و شهرسازی با صدور مجوز افزایش ۱۴ درصدی این شرکت‌ها کمک کرده است اما به نظر می‌رسد مسوولان ارشد این وزارتخانه که متولی بخشی از حمل و نقل کشور هستند باید به شرکت‌های هواپیمایی کمک کرده و به این صنعت نیمه جان، جان تازه ببخشند.

 

 

    نظرات