رشد نگران‌کننده 70 درصدی آتش‌سوزی مراتع در منطقه کاشان

رشد نگران‌کننده 70 درصدی آتش‌سوزی مراتع در منطقه کاشان

محمد مسعود چایچی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی #صبح_سیلک با اشاره به وقوع 27 مورد حریق در پهنه‌های فضای سبز شهری، باغات، زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌ها طی سه ماه سال جاری عنوان کرد: افزایش گرمای کم‌سابقه خردادماه، وزش باد و پوشش‌های خشک گیاهی پهنه‌ها در کنار پاره‌ای از خطاها و سهل‌انگاری‌های انسانی، از جمله علل وقوع آتش‌سوزی مراتع در فصول گرم سال است که البته هر چه گرما افزایش یابد احتمال آتش‌سوزی بالاتر می‌رود.

وی تصریح کرد: به شهروندان و کشاورزان توصیه می‌شود از درست‌کردن آتش در محدوده مراتع و زمین‌های کشاورزی خودداری کنند و در صورت ایجاد آن، حتما از خاموش‌کردن کامل آن مطمئن شوند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان افزود: مردم باید از رها کردن اشیای فلزی، شیشه، بطری و ظروف یکبار مصرف در مراتع و زمین‌های کشاورزی بپرهیزند، چرا که این اجسام می‌تواند مانند عدسی عمل ‌کرده و با تمرکز نور و حرارت خورشید باعث آتش‌سوزی احتمالی شود.

چایچی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی‌هایی که طی هفته‌های گذشته در مراتع و جنگل‌های کشور رخ داده، خسارت‌های زیادی به محیط زیست وارد آورد، بیان کرد: خشک شدن مراتع و پوشش‌های گیاهی روییده شده در ابتدای بهار در کنار بی‌احتیاطی های رهگذران طبیعت، زمینه را برای وقوع و گسترش این آتش سوزی‌ها فراهم کرد.

وی تصریح کرد: کشاورزان علاوه بر حصارکشی، تدارک وسایل اطفای حریق و رعایت اصول ایمنی مثل پرهیز از رهاکردن ذغال داغ و...، نباید ته‌مانده محصول مزارع‌شان را به بهانه تغییر الگوی کشت یا مبارزه با آفات آتش بزنند چراکه به یک حریق بزرگ و مهارنشدنی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، رعایت اصول ایمنی در نصب و راه‌اندازی کولرهای آبی تحت نظارت تعمیرکاران حرفه‌ای و مجاز را تأکید کرد و گفت: در یک ماه اخیر چندین مورد برق گرفتگی در اثر سهل‌انگاری در نصب و راه‌اندازی این نوع از سیستم‌های متداول سرمایشی به وقوع پیوست، از این رو شهروندان باید نشت آب از این کولرها، نصب در مکان مناسب، اتصال سیم ارت و... را جدی بگیرند.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات