آب‌های ناشناخته‌ای که لذت تفریح را به تلخی تبدیل می‌کند

آب‌های ناشناخته‌ای که لذت تفریح را به تلخی تبدیل می‌کند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان این‌که همه‌ساله تعدادی از هم‌وطنان با غرق شدن در هنگام شنا، جان خود را از دست می‌دهند، گفت: گاهی اوقات افراد به شنا در آب پشت سدها و رودخانه‌ها اقدام می‌کنند که منجر به غرق شدن آن‌ها می‌شود.

به گزارش کرمان‌آنلاین، رضا میرزایی افزود: اکنون که روزهای گرم سال فرا رسیده، طولانی بودن این روزها و گرمای طاقت‌فرسای هوا، شهروندان را به فکر چگونگی گذراندن این ایام می‌اندازد و قطعاً چون تمام شهروندان شرایط لازم و فرصت مناسب برای یک سفر چندروزه را ندارند، از این‌رو به یک سفر یک‌روزۀ کوتاه‌مدت در حوالی شهرها قناعت می‌کنند که در این بین، حضور در دامان طبیعت و به‌ویژه مناطق خنک، ازجمله حاشیۀ رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، طرفداران بیشتری دارد.

وی با بیان این‌که بسیاری از افراد در رودخانه، دریاچه‌ها، آب پشت سدها یا حتی استخرهایی که برای ماهی‌گیری یا کشاورزی استفاده می‌شود، به آب‌تنی و شنا مشغول می‌شوند، گفت: این کار بسیار خطرناک است و همه‌ساله تعداد زیادی از هم‌وطنان را به کام مرگ می‌کشاند؛ به‌ویژه در نقاط ناشناخته که خطر را چندبرابر می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری افزود: در سال‌های گذشته نیز چند حادثۀ غرق شدن در سدها و حوضچه‌ها داشتیم که متأسفانه منجر به فوت چندین نفر از شهروندان و هم‌استانی‌ها شده است.

میرزایی افزود: اگرچه تمام هم‌وطنان خطرات ناشی از شناکردن در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را می‌دانند، اما جذابیت این تفریح باعث می‌شود که به این مهم اهمیت نداده و بی‌محابا تن به خطر بدهند و متأسفانه علی‌رغم هشدارها، باز هم شاهدیم که همه‌ساله تعدادی در این آب‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان این‌که به آب‌های رودخانه‌ها و سدهای خاکی، «آب‌های ناشناخته» می‌گویند، گفت: دلیل این نام‌گذاری آن است که اطلاعات دقیقی از عمق، سلامت آب و وضعیت کف سد یا دریاچه در دست نیست.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری افزود: وجود حیوانات احتمالی، اشیای تیز و بُرنده، کف آب و پوشش گیاهی و گل‌ولای موجود در این آب‌ها نیز باعث گرفتار شدن افراد در عمق آب می‌شود و نبود نیروی متخصصِ نجات‌غریق در حاشیۀ این آب‌ها نیز از دلایل دیگر ناامن و خطرناک بودن شنا کردن در آن است.

میرزایی ادامه داد: در صورت این‌که کسی در این آب‌ها غرق شود، ممکن است جسد وی حتی چندین کیلومتر دورتر یا پس از چند روز پیدا شود.

وی با تأکید بر این‌که شهروندان باید اصول شنا کردن را بیاموزند و به کودکان خود نیز آموزش دهند، توصیه کرد: شهروندان از شنا کردن و ورود به آب‌های ناشناخته و آب‌هایی که تابلوی «شنا ممنوع» نصب شده، به‌طور جدی خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان افزود: همچنین اگر قصد ورود به آب‌های ناشناخته را دارید، برای نخستین‌بار از قسمت کم‌عمق و با «پا» وارد شده و از شیرجه‌زدن در این آب‌ها به‌دلیل عدم اطلاع از محتویات کف آب خودداری کنید.

میرزایی ادامه داد: در ضمن اگر داروی خاص یا داروهای خواب‌آور استفاده کرده‌اید، به آب وارد نشوید.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد: هرگز انفرادی به شنا نروید؛ زیرا در صورت گرفتگی عضلانی و غرق‌شدن، کسی برای کمک به شما حضور ندارد و ترجیحاً در آب‌های سرد شنا نکنید؛ این مسأله برای افراد سالخورده و افرادی که دچار مشکلات قلبی و عروقی هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری در زمینۀ شنا در رودخانه‌ها و سدها که تقریباً در بیشتر مناطق استان کرمان وجود دارد، توصیه کرد: در بخش‌هایی از رودها یا دریاچه‌ها که دارای پوشش گیاهی و وسعت دید کمتر است، وارد نشوید؛ چون غالباً کف بعضی دریاچه‌ها و آب‌های راکد، به لجن‌زار تبدیل می‌شود.

میرزایی افزود: هم‌وطنان از شنا کردن در سدها پرهیز کنند؛ چون در نقاط عمیق سدها و در نزدیکی تاج آن‌ها، به‌دلیل فعال بودن توربین‌های بسیار قوی، جریان کَشنده‌ای وجود دارد که ناخواسته افراد را به سمت توربین‌ها هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین از شنا کردن در جریان تند و شدید رودخانه‌ها خودداری کنید و توجه داشته باشید در کنار رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اطراف سدها، اطراق نکنید و اجازۀ شنا به کودکان و نوجوانان را در این آب‌ها را ندهید.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیان کرد: معمولاً نقاط خطرناک و مرگ‌آفرین اطراف سدها و آب‌گیرها، با تابلوهای «خطر» مشخص و یا حفاظ‌بندی شده است؛ بی‌توجهی به این علائم، خطرات جانی به‌همراه خواهد داشت.

میرزایی در زمینۀ خطر شنا کردن در سدهای خاکی توصیه کرد: حاشیۀ خاکی و گلی کنار سدها، حالت باتلاقی دارد و تاکنون افراد زیادی در این باتلاق‌ها گرفتار شده و جان باخته‌اند؛ افرادی که به هر دلیلی در محل کار از قبیل فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی، استخر، کانال یا دریاچه‌ای دارند، باید نسبت به ایمن‌سازی آن، محصور کردن و بستن راه‌های ورود افراد غریبه اقدام کنند و برای این کار بهتر است تابلوهایی در بخش‌های مختلف نصب کنند، یا افرادی را به‌عنوان نگهبان بگمارند؛ در غیر این‌صورت در صورت بروز حادثه، آن‌ها نیز به عنوان مالک باید پاسخ‌گو باشند.

وی افزود: شهروندان از انداختن اشیای تیز و بُرنده مثل قوطیِ کنسرو و بطری‌های شیشه‌ای به داخل آب خودداری کنند و با شرکت در کلاس‌های آموزشی، اصول کمک‌های اولیۀ غرق‌شدگی را بیاموزند تا در صورت نیاز بتوانند به فرد غرق‌شده امدادرسانی کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری با بیان این‌که بعضی بر این باور هستند که غرق شدن به‌صورت لحظه‌ای روی می‌دهد و کسی که در آب افتاده، بلافاصله غرق خواهد شد، گفت: البته این باور صحیح است و در بسیاری از موارد، افراد گرفتارشده در آب دچار خفگی می‌شوند، اما نوع دیگری از غرق‌شدگی وجود دارد که به آن «غرق‌شدگی ثانویه» یا «غرق شدگی خشکی» می‌گویند.

میرزایی افزود: در این حالت که حتی ممکن است چندساعت پس از خروج از آب اتفاق بیفتد، التهاب عضلات تنفسی می‌تواند باعث مسدود شدن مسیر تنفس شود که البته این مورد کمتر است، اما هر زمان که کسی را از آب خارج کردید، حتماً او را تحویل اورژانس داده و یا به مراکز درمانی انتقال دهید.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات