آبرساني به 155 روستاي خوزستان در چارچوب طرح ملي آبرساني به روستاها/ نياز 1900 ميليارد ريالي تكميل طرح آبرساني به غيزانيه

آبرساني به 155 روستاي خوزستان در چارچوب طرح ملي آبرساني به روستاها/ نياز 1900 ميليارد ريالي تكميل طرح آبرساني به غيزانيه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، معاونت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جدیدترین گزارش خود عنوان کرد: در اين طرح احداث 32 مجتمع آبرساني با دربرگيري 694 روستا و 247 هزار نفر جمعيت و 26 پروژه آبرساني تک‌روستايي شامل 189 روستا و 120 هزار نفر جمعيت براي استان خوزستان تعريف شده است.
بر اساس اين گزارش، از سال 93 تاکنون، در مجموع سه هزار و 678 ميليارد ريال از منابع صندوق توسعه ملي و بودجه عمومي براي احداث و تکميل اين پروژه‌ها هزينه شده كه در نتيجه آن، 12 مجتمع آبرساني با 127 روستا و جمعيت حدود 71 هزار نفر و 28 روستا با جمعيت هشت هزار و 22 نفر بهره‌برداري شده‌اند.
در سال‌هاي آتي نيز  19 مجتمع آبرساني و 11 پروژه آبرساني تک ‌روستايي، تکميل و به بهره‌برداري خواهد رسيد.
معاونت بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گزارش كرد: به منظور پايدار كردن تامين آب روستاهاي استان خوزستان، پروژه‌هاي متعددي در دست اجراست.
همچنین به منظور برطرف كردن تنش آبي، پروژه‌هاي متعددي در اين استان از محل اعتبارات ملي و استاني در دست اجراست که به منظور تکميل آنها به اعتباري افزون بر 26 هزار و 481 ميليارد ريال نياز است. احجام پروژه‌هاي باقي‌مانده ۳۱۱ مخزن ذخيره با حجم ۱۰۳ هزار مترمکعب، ۴۵ ايستگاه پمپاژ و يك هزار و 858 کيلومتر خط انتقال را شامل مي‌شود.

نياز 1900 ميليارد ريالي تكميل طرح آبرساني به غيزانيه
بخش غیزانیه شامل دو دهستان «مشرحات» و «غيزانيه» با ۸۳ روستا و جمعيتي در حدود ۲۵ هزار نفر است كه شغل عمده اهالي اين دهستان‌ها را كشاورزي و دامپروري تشكيل مي‌دهد.
بر اساس اين گزارش، به منظور پايداري تامين آب اين بخش، طرح آبرساني به غيزانيه در دو مرحله اجرايي در دست انجام است که تا پايان سال 97  از محل طرح ملي آبرساني روستايي، 193 ميليارد ريال در اين پروژه هزينه شده و هزينه‌کرد سال گذشته نيز  شامل 44 ميليارد ريال اعتبار مصوب با تخصيص 44 ميليارد ريال از محل صندوق توسعه ملي، 132 ميليارد ريال اعتبار مصوب با تخصيص 56 ميليارد ريال از محل نفت تهران و هر دو معادل 100 درصد و از محل نفت و گاز خوزستان شامل 120 ميليارد ريال اعتبار مصوب با تخصيص 64 ميليارد ريال معادل 53 درصد است.
براي تكميل اين طرح به افزون بر يك‌هزار و 900 ميليارد ريال نياز است.
مرحله نخست طرح آبرساني به غيزانيه با ۷۰ روستاي زير پوشش و جمعيت افق بيش از 35 هزار نفر در 24 خرداد امسال به صورت رسمی افتتاح شد؛ اين مرحله شامل احداث ۲۳ کيلومتر خط انتقال ۶۰۰ ميلي‌متر (۶ کيلومتر پلي‌اتيلن و ۱۷ کيلومتر GRP)، 51 کيلومتر شبکه توزيع، توسعه تصفيه‌خانه آب شهيد الماسي شيبان (شامل توسعه و راه‌اندازي واحد ته‌نشيني، اصلاح فيلترهاي تحت فشار، توسعه ايستگاه پمپاژ آب پاک از طريق نصب دو الکتروپمپ جديد و ساخت و نصب و راه‌اندازي تابلوهاي برق) و توسعه ايستگاه تقويت فشار «صفيره» است.
تصفيه‌خانه آب شهيد الماسي شيبان به عنوان تامين‌کننده آب مورد نياز روستاي غيزانيه بوده و آبگير رودخانه کارون، ته‌نشيني اوليه، اختلاط سريع، حوضچه انعقاد، ته‌نشيني ثانويه، حوضچه مکش، فيلترهاي تحت فشار، ايستگاه‌هاي پمپاژ آب پاک و يک مخزن بتني ۳۵۰۰ متر مکعبي اجزاي آن را شامل مي‌شود.

علل كم‌آبي در بخش غيزانيه
در گزارش معاونت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره علل کم‌آبي در بخش غيزانيه آمده است: به‌طور کلي، آب توزيع شده در بخش غيزانيه در حدود ۶ هزار متر مکعب در روز است که اين مقدار با توجه به جمعيت ساکن براي شرب منطقه کافي است، اما به ‌دليل استفاده از آب شبکه توزيع براي دام‌هاي سبک و سنگين موجود در منطقه، کمبود آب در منطقه اتفاق مي‌افتد و به همين دليل نيز بخشي از آب مورد نياز، از طريق تانکرهاي آبرساني سيار و با هماهنگي بخشداري تأمين مي‌شود.
در اين ارتباط تا پايان سال 98، ۱۹ دستگاه تانکر شامل ۳ دستگاه از آبفاي روستايي، ۵ دستگاه از جهادکشاورزي، ۴ دستگاه از منابع طبيعي، ۳ دستگاه از صنايع فولاد و ۴ دستگاه از شرکت نفت در اختيار بخشداري غيزانيه قرار داشت، اما در سال جاري به جز تانکرهاي آبفاي روستايي و شرکت نفت، ديگر دستگاه‌ها از اين کار امتناع كرده و به همين دليل آب توزيع شده کاهش چشمگيري يافت و با توجه به افزايش دما و افزايش مصرف آب و نياز آبي دام‌ها، کمبود آب اتفاق افتاد. به منظور رفع نياز آبي منطقه تا زمان تکميل و بهره‌برداري پروژه آبرساني، ۷۸ دستگاه تانکر آبرساني در منطقه مستقر شد.

مشکلات اصلي تامين آب شرب استان خوزستان
یکی از مشکلات اصلي تامين آب شرب روستایی استان خوزستان، استهلاک و فرسودگي بالاتر تاسيسات و خطوط انتقال و شبکه توزيع آب نسبت به ديگر نقاط کشور و بالاتر بودن سرانه‌هاي توليد آب نسبت به سایر نقاط کشور است. پراکندگي روستاها (۳۵۶۶ روستا در بيش از ۶۴ هزار کيلومتر مربع)، يكي ديگر از اين مشكلات آبرسانی به روستاهای خوزستان است، خشک يا کم‌آب شدن منابع آب محلي مورد استفاده براي آب دام و نخيلات، کامل نشدن شبکه فرعي آبياري براي آب دام و نخيلات و استفاده از آب شرب براي تامين آب مورد نياز دام در بيشتر نقاط استان به دليل تامين نشدن  آب دام توسط دستگاه مسئول مربوطه از ديگر مشكلات مرتبط با آبرسانی روستایی در این استان است.
طبق اين گزارش، صرفا" در بخش غيزانيه در حدود ۲۰۰ هزار راس دام وجود دارد.
با وجود تمامي اين موارد، وزارت نيرو تمامي تلاش خود را براي بهبود شرايط آبرساني در استان خوزستان و نيز روستاي غيزانيه به‌کار گرفته است. در اين زمينه يکپارچه شدن شرکت آب و فاضلاب شهري و روستايي خوزستان، نقش بسزايي در تسريع عمليات اجرايي اين طرح داشته است.
اين معاونت از مهم‌ترين عوامل شتاب‌بخشي به تامين کالا، تجهيزات و اقلام مورد نياز، نيروي تخصصي، نظارت و مديريت قوي‌تر اشاره كرد.
معاونت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: محل اصلي امرار معاش بخش غيزانيه، دامداري بوده و عمده مشکلات تامين آب در اين بخش نيز تامين آب براي دام‌هاي اين منطقه است؛ به نحوي که ميزان آبي که در زمان حاضر براي بخش غيزانيه تامين مي‌شود، حتي از متوسط مصرف آب در بخش شهري هم بيشتر است، اما با وجود تعداد زياد دام‌هاي سبک و سنگين که منابع آب محلي براي تامين آب مورد نياز آنها کافي نيست و با اقدام نكردن دستگاه‌هاي متولي امر، بار تامين آب دام نيز بر عهده شرکت آبفا افتاده است.
بنابراين يکي از مهم‌ترين اقدام‌هايي که لازم است در اين منطقه و ديگر مناطق مبتلابه صورت گيرد، جداسازي دو موضوع تامين آب شرب و آب مورد نياز دام است. اين احتمال نيز وجود دارد که با اتمام پروژه جديد و افزايش آب تامين شده براي غيزانيه، شاهد توسعه دامداري در منطقه و وقوع مجدد کم‌آبي نيز باشيم که به هرحال اين موضوع بايد مديريت شود.
طبق اين گزارش، در زمان حاضر با انجام اقدام‌هاي مورد اشاره، مشکل تامين آب غيزانيه برطرف شده و اميد مي‌رود با تامين اعتبارات لازم، در اجراي پروژه‌هاي آبرساني روستايي شتاب صورت گيرد.
اين پروژه‌ها شامل رفع انفصال خط انتقال آب به طول 280 متر از جنس GRP، تست و رفع ايرادات خط انتقال، نصب دو دستگاه الکترو پمپ در تصفيه‌خانه روستايي شيبان به منظور افزايش ظرفيت خط انتقال آب، نصب تابلو برق جديد در تصفيه‌خانه مزبور و تکميل و بازسازي تصفيه‌خانه است.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات