تداوم رشد مصرف، تامین آب یزد را با مشکل مواجه خواهد کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان این که امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد زیادی در مصرف آب شرب بوده ایم، گفت: تداوم رشد مصرف، تامین آب یزد را در سال جاری با مشکل مواجه خواهد کرد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» در گفت وگو با روابط عمومی شرکت اب منطقه ای یزد با اشاره به اهمیت صرفه جویی در منابع آب، اظهار کرد: هفته صرفه جویی، رویداد بسیار خوبی است که به همه یاداوری می کند منابع آب در کشور محدود است؛مقدار بارش در کشور ما کمتر از یک سوم متوسط بارش جهان می باشد بنابراین بسیار مهم است که بارندگی های اخیر موجب غفلت مردم از محدودیت منابع آب نشود.

وی با بیان این که نیاکان ما با دیدگاه محدودیت آبی، خود را با طبیعت سازگار کردند و نیازهای زندگی روزمره، شغل، تولیدات کشاورزی و صنعتی خود را براساس منابع آب در دسترس هماهنگ کردند، گفت: همین سازگاری ها راز پایداری تمدن چند هزار ساله در کشور ما بوده است چرا که اگر گذشتگان ما با هر بار بارندگی فراموش می کردند که در یک منطقه کم آب زندگی می کنند قطعا اکنون دارای چنین تمدن و فرهنگ با قدمتی نبودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، افزود: قنوات، آب انبارها و بادگیرها که فناوری های به جای مانده از نیاکان ما است نشان می دهد چقدر نیاکان ما در راستای سازگاری با کم آبی قدم برداشتند و اکنون ما هم باید این هوشمندی را داشته باشیم تا بتوانیم تهدید کم آبی را به فرصتی برای کشور تبدیل کنیم.

وی با بیان این که در هفته صرفه جویی در آب باید شیوه مصرف آب اصلاح شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این که عمده مصرف آب در بخش کشاورزی می باشد، متاسفانه این بخش پایین ترین راندمان را دارد، اما طی سال های اخیر سازمان جهاد کشاورزی در استان عملکرد خوبی داشته که می توان به توسعه گلخانه ها، ترویج استفاده از گلخانه های پیشرفته، هدایت آبیاری غرقابی به سمت آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت به سمت الگوی کشت پایدار تر اشاره کرد که لازم است این حرکت ادامه یابد.

جوادیان زاده با اشاره به این که شرکت آب منطقه ای نیز در حوزه منابع آب تلاش کرده مدیریت مصرف را سرلوحه کار خود قرار دهد اضافه کرد: این امر با ترویج نصب کنتورهای هوشمند و تحویل حجمی آب به کشاورز صورت گرفته، همچنین در بخش صنعت نیز سعی شده است جهت گیری تامین آب به سمت صنایع کم آبخواه باشد.

وی با بیان این که شرکت آب منطقه ای یزد در راستای ترویج مصرف آب در حوزه صنعت جلسات و اقدامات فرهنگی متعددی برگزار کرده است، یکی از اقدامات در سال جاری، اجرای طرح خط سبز آبرسان است که می تواند در مدیریت مصرف آب اقدام بسیار خوبی باشد که به زودی تفاهم نامه آن امضا می شود و تا پایان سال جاری نیز این خط به بهره برداری خواهد رسید.

جوادیان زاده افزود: منشاء این خط از پساب یزد است و به سه واحد صنعتی بزرگ هدایت می شود تا منابع آب سطحی و زیرزمینی کمتری استفاده شود.

وی گفت: برای اجرای این طرح حدود 170 میلیارد ریال نیاز به سرمایه گذاری جدید می باشد که توسط شرکت های ذینفع در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد به اقدامات انجام شده در بخش شرب اشاره و بیان کرد: در حوزه شرب نیز تلاش شده با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مردم را نسبت به منابع محدود آب آگاه کنیم زیرا بسیار حائز اهمیت است صرفه جویی در دستور کار مردم باشد، ضمن این که مجوزهای لازم به شرکت آب و فاضلاب استان داده شده است تا نسبت به تامین منابع جدید آب زیرزمینی اقدام نمایند.

وی با بیان این که متاسفانه امسال رشد بسیار زیادی در مصرف آب را تجربه کردیم که عادی نیست و احتمال می دهیم به دلیل تشدید بحث های بهداشتی باشد، تصریح کرد: امیدواریم مردم در عین رعایت پروتکل های بهداشتی، در مدیریت و صرفه جویی آب تلاش کنند به دلیل این که در ماه های گرم تابستان اگر همچنان رشد مصرف آب داشته باشیم، تامین آب استان با مشکل مواجه می شود.

جوادیان زاده در پایان گفت: در اثر بارندگی های اخیر، مردم خیالشان راحت شده که منابع آب تامین است در صورتی که این بارندگی ها اثر چندانی روی منابع آب شرب نگذاشته و حدود 260 میلیون متر مکعب در سال کسری مخزن داریم بنابراین ضروری است مردم همچنان مصرف خود را مدیریت کنند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات