جزییات تهیه طرح جامع حمل و نقل

جزییات تهیه طرح جامع حمل و نقل

http://www.bananews.irدبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با تشریح اقدامات در دست انجام برای کاهش تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای از تهیه طرح جامع حمل‌ونقل به‌روز با استفاده از نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال جاری خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدعلی لطفی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی اقدامات در دست انجام، برای کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی جاده‌ای اظهار کرد: موضوع کاهش سوانح رانندگی جاده‌ای و تلفات ناشی از آن از سال‌های گذشته در دستور کار قرار داشته است.

وی با بیان این‌که خوشبختانه تلفات ناشی از سوانح رانندگی از روند کاهشی برخوردار شده است، تصریح کرد: نسبت به چهار سال گذشته، روند عمومی تصادفات به سمت کاهش است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با تاکید بر این‌که اقدامات خوبی از سال‌های گذشته در این راستا صورت گرفته است، اضافه کرد: قانون هدف ۱۰ درصد کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای را برای ما در نظر گرفته است، اما معتقدیم که حتی یک نفر هم نباید در سوانح رانندگی کشته شود.

وی در ادامه با بیان این‌که در این راستا تلاش می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در کوتاه‌مدت شناسایی نقاط پرحادثه و ارائه‌ی راهکار برای جلوگیری از تکرار حادثه‌های منجر به تلفات انجام می‌شود که در این راستا از سال‌های گذشته اعتباراتی در قانون بودجه پیش‌بینی شده و در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از نقاط پرحادثه اصلاح شده و تعداد زیادی نیز اکنون در دست اقدام است، تصریح کرد: ایمن‌سازی جاده‌ها، نصب علائم هشدار‌دهنده و تابلو‌های اختصاصی برای نقاط پرحادثه از اقداماتی است که برای کوتاه‌مدت انجام شده است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: در میان‌مدت و دراز‌مدت ایجاد بزرگراه‌ها، آزاد‌راه‌ها و توسعه‌ی خطوط ریلی در برنامه قرار گرفته است تا مردم بتوانند با استفاده از مسیر‌های ایمن‌تر سفر کنند.

لطفی‌زاده به ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی اشاره و اظهار کرد: حجم زیادی از تصادفات منجر به فوت با وسائل نقلیه شخصی صورت می‌گیرند و این نشان می‌دهد که مهارت راننده، میزان تسلط او به جاده و هدف از سفر در بروز سوانح نقش مهمی دارد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: قانون توسعه‌ی حمل‌و‌نقل عمومی تکالیفی را برعهده ما گذاشته است که در راستای تحقق آنها تلاش می‌کنیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل به نوسازی ناوگان نیز اشاره و تصریح کرد: استفاده از ناوگانی که از تکنولوژی مناسب برخوردار نیستند، می‌توانند در بروز تصادفات موثر باشند؛ بنابراین نوسازی ناوگان مسافری و باری در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: تلاش ما این است که بتوانیم منابع جدیدی را علاوه بر تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تعریف کنیم تا روند نوسازی از سرعت برخوردار شود.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها خاطرنشان کرد: پس از ادغام دو وزارتخانه، دبیرخانه‌ی کمیسیون ایمنی راه‌ها را فعال کرده‌ایم و هر روز بعدازظهر جلسه‌ای برای بررسی تلفات و تصادفات روز گذشته برگزار می‌شود و هماهنگی‌های لازم برای پیشگیری از بروز حادثه بین دستگاه‌های ذیربط صورت می‌گیرد.

وی از برگزاری اولین جلسه‌ی کمیسیون ایمنی راه‌ها طی دو هفته‌ی آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و اظهار کرد: آخرین آمار اعلام شده درباره‌ی تلفات سوانح جاده‌ای در پنج ماه ابتدای سال جاری کاهش ۱۲٫۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی درباره آمار مربوط به شش ماهه‌ی ابتدایی سال جاری و تلفات مربوط به دور پایانی سفرهای تابستانی اظهار کرد: پزشکی قانونی برای اعلام آمار یک ماه زمان نیاز دارد.

لطفی زاده ابراز امیدواری کرد: آمار تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای در شهریورماه سال جاری نسبت به شهریورماه سال ۸۹، کاهش را نشان دهد تا ۱۰ درصد کاهشی را که قانون بر ما تکلیف کرده است، محقق شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره‌ی طرح جامع حمل‌ونقل گفت: قانون برنامه‌ی پنجم به دولت تکلیف کرده است که تا پایان سال سوم برنامه، طرح را به تصویب هیات وزیران برساند.

وی افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان سال جاری قرار‌داد فعلی را به پایان برسانیم و کارها و گزارش‌ها را از مشاور تحویل بگیریم، اما از آنجا که اطلاعات مربوط به مدل‌سازی این طرح به سال ۸۴ برمی‌گردد، ضرورت دارد که برای استناد‌کردن به این طرح، بازنگری صورت بگیرد.

لطفی‌زاده اظهار کرد: از دولت و مجلس درخواست می‌کنیم اعتبار کافی در بودجه‌ی سال آینده برای ما در نظر بگیرند تا بتوانیم اطلاعات پایه‌ی آماری مدل‌سازی طرح جامع را به‌روز کنیم و با استفاده از اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن که در سال جاری آغاز می‌شود، طرح جامع را تا پایان سال سوم برنامه‌ی پنجم تهیه کنیم.

 

 

    نظرات