اصلاح الگوی مصرف باید به یک حرکت اجتماعی تبدیل شود

استاندار همدان اظهار داشت: ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف باید به عنوان یک حرکت اجتماعی و عمومی در جامعه نهادینه شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، سید سعید شاهرخی در شورای فرهنگ عمومی همدان گفت: یکی از مسایل مهمی که در دستور کار این شورا قرار گرفته، ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف به ویژه در حوزه آب است.

وی افزود: اجتماعی کردن اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ سازی است و فرهنگ سازی نیز نیاز به آموزش دارد که زمینه فرهنگسازی و آموزش در همدان مهیا است.

استاندار همدان بیان کرد: ۲۷۰ هزار دانش آموز در آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و آموزشی مشغول به تحصیل هستند که با در نظر گرفتن اولیا و مربیان و فرهنگیان، می توان از ظرفیت این مجموعه بزرگ برای مسائل اجتماعی بهره گرفت.

شاهرخی ادامه داد: دیگر ظرفیت مهمی که همواره در همه مسایل برای اجتماعی کردن موضوعات مختلف به آن توجه داشته سازمان های مردم نهاد هستند و دستگاه های اجرایی برای به کار گرفتن توان این بخش باید اقدام کنند.

وی اظهار داشت: برای بهره گیری از ظرفیت های موجود نیازمند تدوین یک برنامه مدون و مشخص با رویکرد آموزشی در حوزه اصلاح الگوی مصرف هستیم بنابراین انتظار می رود دستگاه ها نسبت به انعقاد قرار داد با آموزش و پرورش و صدا و سیما  اقدام کنند.

استاندار همدان جهت گیری استان در برنامه ششم توسعه کشور را کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی دانست و افزود: با اصلاح شیوه‌های آبیاری و روی آوردن به روش های نوین آبیاری می توان به این هدف دست یافت.

شاهرخی اضافه کرد: در حال حاضر  ۸۵ درصد از اراضی و مزارع این استان به صورت مکانیزه آبیاری می شوند و وسعت گلخانه ها هم اینک ۱۰۷ هکتار بوده و تاپایان برنامه سه ساله همدان حداقل باید به ۲۰۰ هکتار برسد.

در ادامه این جلسه نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز با بیان اینکه در نهادها و دستگاه‌های اجرایی، اقدامات مهم و تأثیرگذاری در زمینه اصلاح الگوی مصرف انجام گرفته است، گفت: تولید محتوای علمی و اقناع مردم در زمینه اصلاح الگوی مصرف و اطلاع‌رسانی آن کارساز خواهد بود.

آیت الله حبیب الله شعبانی عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید راه‌کارهای فرهنگ‌سازی اختصاصی را به شورای فرهنگ عمومی ارائه کنند چراکه راه اصلاح الگوی مصرف، فرهنگ‌سازی و تدوین یک برنامه عملیاتی همگانی است.

می‌توان با ارائه مطالب و محتوای مناسب به صورت علمی و آماری در جهت اقناع سازی مردم و جامعه برای صرفه جویی اقدام کرد

امام جمعه همدان با بیان اینکه در هفته صرفه جویی باید توجه بیشتری برای حل مشکلات مربوط به زیر ساخت‌ها در کشور داشته باشم، مطرح کرد: برخی از مشکلات به سادگی قابل اصلاح نیست، اما می‌توان با ارائه مطالب و محتوای مناسب به صورت علمی و آماری در جهت اقناع سازی مردم و جامعه برای صرفه جویی اقدام کرد.

وی افزود: در این راستا می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها، شهرداری، ائمه جمعه و امور مساجد استفاده و با در اختیار قرار دادن محتوای مناسب و توضیح آن توسط این افراد، فرهنگ استفاده صحیح را در جامعه تبیین کرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان خواستار مدیریت مصرف در ادارات شد و گفت: مصرف بیت المال دارای دو جنبه است، یکی انرژی که مصرف می‌شود و یکی هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌شود، که هر دو آنها جز بیت‌المال مسلمین است.

وی با بیان اینکه برخی از اساتید ما حتی در روشن کردن یک لامپ هم حساس بودند، تاکید کرد: مسئله مصرف انرژی یکی از موضوعاتی است که باید نسبت به آن توجه ویژه ای صورت گیرد.

آیت الله شعبانی تمرکز بر فرهنگ سازی در جلسات شورای فرهنگ عمومی را ضروری دانست و گفت: اگر در جلسات شورا تنها گزارش ارائه شود فرصت از دست خواهد رفت لذا بهتر است هر نهادی که به جلسه دعوت می‌شود با مطالعه مشکلات موجود بر ارائه راهکارها متمرکز شوند و جلسه به سمت فرهنگی حرکت کند.

به مناسبت هفته صرفه جویی آب، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان در جلسه امروز شورای فرهنگ عمومی استان با حضور استاندار و امام جمعه شهر همدان و نماینده ولی فقیه، گزارشی از وضعیت منابع آبی استان و اقدامات مهم مصرف بهینه آب در بخش شرب، کشاورزی و صنایع ارائه نمودند.

در ادامه مهندس منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان، با اشاره به پرنمودن چهار هزارو 44 حلقه چاه غیرمجاز و نصب تعداد 4836 دستگاه کنتور هوشمند آب وبرق بر روی چاهها، گفت: میزان آب صرفه جویی ناشی از اقدامات طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی از سال ۱۳۹3 بیش از 279 میلیون متر مکعب بوده که وزارت نیرو بخشی از حجم آب صرفه جویی شده به میزان دو میلیون و هشتصد هزار متر مکعب را برای تامین آب صنایع کم آب طلب استان، از قبیل گلخانه ها و صنایع وابسته به کشاورزی اختصاص داده است که این میزان آب نقش قابل توجهی در جهش تولید واحدهای تولیدی و اشتغال خواهد داشت.

از اقدامات مهم دیگر تامین پساب برای نیروگاه و پتروشیمی هکمتانه بجای استفاده از منابع آب زیرزمینی می باشد.

طرح ملی داناب یا نجات دانش آموزی آب ، مدیریت مشارکتی آب زیرزمینی و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عمومی از طریق صدا و سیما، جراید و... از دیگر اقدامات نرم افزاری شرکت آب منطقه ای در مصرف بهینه آب در بخش های مختلف مصرف می باشد.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای همدان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای همدان

    شركت آب منطقه‌ای همدان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات