مشکل آبرسانی روستاهای بالای 20 خانوار خراسان جنوبی تا 2 سال آینده حل می‌شود

مشکل آبرسانی روستاهای بالای 20 خانوار خراسان جنوبی تا 2 سال آینده حل می‌شود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حسین امامی" در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان، همزمان با دومین روز از هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق که به نام مدیریت مصرف آب و برق، افکار عمومی و رسانه نامگذاری شده است، با بیان اینکه محدودیت منابع آب کیفی در استان بسیار جدی است، اظهار کرد: بخش عمده منابع آب استان غیرکیفی است و در افق کوتاه مدت برای تامین ۵۰ درصد آب شرب استان باید با هزینه گزاف، تصفیه شیمیایی انجام دهیم که با توجه به قیمت استانی آب با زیان بالایی مواجه خواهیم شد، بنابراین باید در مقوله مدیریت مصرف آب تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه ۱۹۳ هزار مشترک در حوزه آب شرب در استان زیر پوشش قرار دارند، ادامه داد: با وجود دو دهه خشکسالی با اقدامات صورت گرفته در تامین آب پایدار شهرهای استان، مشکلی وجود ندارد و دنبال افزایش کیفیت آن هستیم.
وی با بیان اینکه ۱۰ هزار مترمکعب در سال جاری به ظرفیت مخازن استان اضافه خواهد شد، تصریح کرد: با افتتاح این پروژه‌ها تمامی شهرهای استان در افق میان مدت به سرانه استاندارد کشوری در بحث تامین مخازن ذخیره آب می‌رسند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: تا پایان تابستان سال جاری مخازن ۵۰۰۰ مترمکعبی قاین، ۲۰۰۰ مترمکعبی بیرجند و سرایان و ۱۰۰۰ مترمکعبی خوسف به بهره برداری می‌رسد.
امامی میزان هدررفت آب از شبکه های توزیع استان را ۳۱ درصد عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی جامعی که انجام شده به دنبال این هستیم که این رقم را به استاندارد کشوری برسانیم.
وی اظهار کرد: در حوزه تامین آب روستایی چالش جدی داریم و شاهد دغدغه های مردم در این حوزه هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: از نظر سرانه ملی ۱.۷ برابر استاندارد ملی برای روستاها، آب تامین می‌کنیم ولی گستردگی استان، طول زیاد شبکه‌ها و پرت زیاد آن همچنین مصرف بالای آب در روستاها برای باغات و فضای سبز، تامین آب در روستاها را با چالش مواجه کرده است.
امامی به برنامه های جاری این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: در بخش روستایی در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جذب کردیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به مشکل فاضلاب مجتمع 1000 واحدی شهر قاین نیز اشاره کرد و افزود: با توافق صورت گرفته با اداره کل مسکن و شهرسازی در تیرماه امسال شبکه داخلی مجتمع، تکمیل و پساب به سایت تصفیه خانه متصل می‌شود و جذب سرمایه گذار برای تصفیه خانه فاضلاب شهرهای قاین و فردوس نیز در دست پیگیری است.
امامی به پایدارسازی شبکه آب 64 روستای استان تا دهه مبارک فجر امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به تخصیص مناسب اعتبارات، احتمال دارد این تعداد روستا به 80 عدد برسد و در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان مصوب شد 300 میلیارد تومان از محل اعتبارات بانک های تجاری برای حل مشکلات آب روستاهای بالای 20 خانوار به استان اختصاص یابد که امید می‌رود تا دو سال آینده مشکل تامین آب پایدار این روستاها مرتفع گردد.
وی با بیان اینکه ضریب برخورداری روستایی استان یک درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است، تصریح کرد: تا پایان سال جاری میزان برخورداری به 95 درصد می‌رسد که میانگین کشوری است، اما ضریب بهره مندی در مناطق روستایی استان 70 درصد است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: در دو مجتمع آبرسانی روستایی کوثر طبس و کبودان زیرکوه با اقدامات صورت گرفته در دو ماه اخیر به پایداری آب رسیده‌ایم و در مجتمع پسوچ نیز مشکلات تا پایان این هفته مرتفع می‌شود.
امامی اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال جاری 30 درصد از میزان آبرسانی تانکری در استان کاهش یابد.
دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان و قندهاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز در این جلسه به بیان گزارش عملکرد مجموعه خود پرداخته و به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات