تفاهم نامه همکاری میان پژوهشگاه نیرو و استانداری گیلان منعقد...

این تفاهم نامه همکاری به منظور بومی سازی فناوری‌های مدیریت و تبدیل پسماند به انرژی؛ با حضور دکتر ساتکین معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، میان قاضی زاده رئیس پژوهشگاه نیرو و علی اوسط اکبری مقدم؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان مبادله شد.
بر اساس "سند راهبردی و نقشه راه توسعه فناوری‌های مرتبط با انرژی زيست‌توده در ايران" پژوهشگاه نیرو ماموریت توسعه توان ساخت داخل فناوری‌های استحصال انرژی از پسماند را دارد. در این راستا با توجه به عزم استانداری گیلان برای حل معضل پسماند شهری با استفاده از توانمندی داخلی و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور از طرح‌های مربوط به پسماند استان‌های شمالی بر اساس مقررات قانونی و شرایط و ضوابط مندرج در این تفاهم‌نامه، این قرارداد همکاری میان طرفین به امضاء رسید.
موضوع این تفاهم نامه، فراهم‌سازی شرایط اجرای پروژه «بومی‌سازی طراحی، ساخت و بهره‌برداری فناوری‌های مدیریت و تبدیل پسماند به انرژی با اولویت احداث تأسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه هضم بیهوازی از پسماند مخلوط شهری» در شهرستان تالش واقع در استان گیلان است.
دکتر ساتکین به پیشنهاد ارائه شده به وزارت نیرو در خصوص رفع سریع مشکل زباله در شمال کشور و استحصال انرژی و درآمد زایی از این طریق اشاره کرد و گفت ساتبا به دنبال حل مشکل زباله در شمال کشور است.
دکتر قاضی زاده به گزینه هاضم بیهوازی به عنوان یکی از حوزه‌های مناسب اقتصادی در حوزه تبدیل زباله به انرژی اشاره کرد و گفت: با توجه به مصوبه جدیدی که در خصوص نرخ خرید تضمینی تبدیل زباله به انرژی صادر شد؛ در واقع گپ بزرگ اقتصادی این موضوع مرتفع شده است و می‌شود امیدوار بود که اگر این فناوری را بومی سازی کنیم مشتری کافی خواهد داشت و این کار دنبال می‌شود.
علی اوسط اکبری مقدم؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان گفت: بحث سیستم‌های هاضم بیهوازی برای اولین باردر کشور مطرح می‌شود و این شرایط مهیا است و در استان گیلان برای رفع معضل پسماند، همه نوع همکاری و مساعدت را خواهیم داشت . با توجه انباشت پسماند در شهرهای شمالی، ما نگران نسل های آینده هستیم و انتظار داریم این پروژه با توجه به پتانسیلی که در وزارت نیرو دارد؛ با مساعدت مدیران ارشد وزارت نیرو، دکتر ساتکین و رئیس پژوهشگاه نیرو هرچه زودتر وارد فاز عملیاتی و اجرا شود.
به گفته مهدی رضایی مجری طرح زیست توده پژوهشگاه نیرو، مدیریت صحیح پسماند و تبدیل آن به برق در شهرهای شمالی کشور، کاهش اثرات مخرب و زیان‌بار زیست محیطی پسماندها، حمایت از رونق تولید از طریق ساخت داخل تجهیزات و بومی سازی فناوری از اهداف این تفاهم نامه است.
اين تفاهم‌نامه در 7 ماده و 4 تبصره در دو نسخه كه دارای اعتبار يكسان می‌باشند، توسط طرفین امضاء و مبادله گرديد.

لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات